Bukefalos 28 år!

Hjälp! Höna med äggkläckningsproblem!

Doccan

Trådstartare
En av våra hönor verkar ha fått problem med att lägga ägg. Våra hönor har nyss börjat lägga sina första små ägg. Men på den ena av hönorna verkar äggen inte vilja komma ut. Upptäckte detta alldeles nyss och tänkte höra om någon av er har några erfarenheter av detta.

Det ser ut som om hon försökt lägga nåt ägg tidigare som gått sönder, hon är nämligen alldeles kletig därbak och det sitter ett ägg inne i henne som ser ut att ha kommit vid sidan om själva hålet, det sitter alldeles under huden liksom. Stackarn tar i för kung och fosterland men det händer inte så mycket. Min ambo är ute med henne nu för att se om han kan hjälpa henne på nåt sätt.

Vad gör man?? Och kommer denna höna nånsin kunna lägga ägg normal? Är det lika bra att ta bort henne direkt innan hon börjar lägga fler ägg som kanske fastnar?

//Doccan :confused:
 
Sv: Hjälp! Höna med äggkläckningsproblem!

Man kan nog tänka sig att ett ägg kan gå sönder, fr a om hönan är trång och det rör sig om det första ägget. Skalet kan vara allt från mycket tunt till dito tjockt på ett sådant ägg.

Har kloakröret (eller vad det heter) gått sönder så delar av äggskalet hamnat under huden, är oddsen nog väldigt dåliga. Själv skulle jag låta den hönan hamna i grytan.

Ta hönan till ett ställe med god belysning, vänd henne upp och ner samt plocka ut allt från det trasiga ägget. Därefter spola rent och se hur eventuella skador ser ut. Det kan ibland se värre ut än vad det är med äggklägg och skalbitar mm.Ta tag i detta omgående!!

Att första ägget gått sönder under värpning är i sig inget att bekymra sig om.

LIA
 
Sv: Hjälp! Höna med äggkläckningsproblem!

Tack så mycket för svar!

Vi har nu lyckats få ut ägget i henne, även det gick sönder. Sen har vi gjort rent henne och även spolat rent med kokt vatten och spolspruta. Hon verkade gilla att vi hjälpte henne och stod snällt med stjärten i vädret hela tiden.

Tyvärr ser hon fortfarande lite uppburrad och hängig ut. Vi ger henne några timmar att kvicka på sig. Gör hon inte det får vi väl nacka henne.

//Doccan
 
Sv: Hjälp! Höna med äggkläckningsproblem!

Första ägget kan vara svårt att få ut, ibland får man massera lite för att det ska lossna. Man kan känna genom tryck om det ligger ett helt ägg därinne. Oftast brukar de första äggen vara mindre än de som senare produceras. Hon kommer säkert att återhämta sig, ge henne en changs, men ser ni att nästa ägg inte heller vill komma ut så är det nog tyvärr slut. Hon kan ha varit torr så det fastnat, håll ett öga på henne.
 
Sv: Hjälp! Höna med äggkläckningsproblem!

Ja, kan tänka mig att det är lite svårt när allra första ägget ska ut.

Vi kollar till henne med jämna mellanrum och ska även försöka få i henne mat med hög vätskehalt. (är fortfarande matfrisk så hon verkar inte må allt för dåligt ändå)

Och skulle det visa sig att hon efter eventuellt tillfrisknande ändå skulle ha bekymmer med framtida värpningar är det som sagt inget mer att göra. Tack för svar!

/Doccan
 
Sv: Hjälp! Höna med äggkläckningsproblem!

Ser det ut som om hon har liksom spruckit, eller att det har gått sönder ? Blod?
Har fött upp höns i många år, likaså min pappa, har aldrig varit med om att det blivit fortsatt problem. Första gången ja, men inte sen.
 
Sv: Hjälp! Höna med äggkläckningsproblem!

Ja, hon har lite rosaaktiga "flytningar" så det verkar tyvärr som om nåt gått sönder.

Var nyss ut och trugade i henne lite gurka. Hon ser lite hängig ut, stackarn.

/Doccan
 
Sv: Hjälp! Höna med äggkläckningsproblem!

Hönsåglars ägg, såklart alla fjäderfän, kan fastna och klibba sig fast, upptäcks inte det i tid och fixas av veterinär så dör fågeln.

Jag tror inte din höna blir bra om det är trasigt i bak, jag hade en, av en annan anledning, men den gav jag pc och då gick det bra.
 
Sv: Hjälp! Höna med äggkläckningsproblem!

Flytningarna kan vara från små sprickor..... hm jämförelse. En svår förlossning, inte alla hoppar upp och jublar efteråt.
 
Sv: Hjälp! Höna med äggkläckningsproblem!

Avvakta och se. Ett mindre sår där bak behöver inte betyda mer än att det gör ont närmsta äggläggningarna.
Har hönsen möjlighet att knalla omkring? Kan tänka mig att lite rörelse kan hjälpa.

Att hönan är hängig efter 21.00 är inte konstigt. Dom ska sova då. ;)

LIA
 
Sv: Hjälp! Höna med äggkläckningsproblem!

Flytningarna kan vara från små sprickor..... hm jämförelse. En svår förlossning, inte alla hoppar upp och jublar efteråt.



Fast det är skillnad på ev spricka och ev trasig.

Jag har inte sällan unghöns som klämmer ut förstaägget, där det blir småsprickor, ägget blir blodigt.Men jag har aldrig sett någon vara hängig av detta, om nu TS menar hängig i den bemärkelsen, kurar, burrar upp fjädrarna och ser slö ut.

Däremot min gamla favvohöna, som var trasig och tarmen hängde ut ca 3 cm, hon var burrig, slö, hängig och matt på ögonen.
 
Sv: Hjälp! Höna med äggkläckningsproblem!

Hon är fortfarande hängig, burrar upp sig och sitter på sin pinne.

Dessutom har det börjat komma vitt sekret eller vad man ska kalla det ur kloaken så jag misstänker att hon fått nån sorts infektion/inflammation. Precis som Ginnies säger så verkade det som om ägget hade klibbat fast på nåt sätt och kloaken torkat lite runt omkring.

Det grämer mig att jag inte upptäckte det tidigare! Men, men... Man måste ju tyvärr jobba också för att kunna försörja sig själv och djuren.

Så fort sambon vaknar tror jag att han ska få gå och göra pinan kort för hönsstackarn... :cry:

//Doccan
 
Sv: Hjälp! Höna med äggkläckningsproblem!

Det grämer mig att jag inte upptäckte det tidigare! Men, men... Man måste ju tyvärr jobba också för att kunna försörja sig själv och djuren.



Du ska inte gräma dig, om det är så att ägget från början satt sig fast i kloaken och där liksom klibbat fast, så är det svårt att upptäcka det i tid, hur skulle du kunna se och veta när symtomen kommer först efter det har skett?.

Dessutom vet jag inte om det går att fixa, de djurparksfåglar jag har hört talas om har sövts, men jag är osäker om det alltid är så.
 
Sv: Hjälp! Höna med äggkläckningsproblem!

Du ska inte gräma dig, om det är så att ägget från början satt sig fast i kloaken och där liksom klibbat fast, så är det svårt att upptäcka det i tid, hur skulle du kunna se och veta när symtomen kommer först efter det har skett?.

Nä. det är klart att man inte kan hålla koll på sina kära djur varje sekund på dygnet, men det känns ändå rätt jäkligt. "Om bara"... liksom...
 
Sv: Hjälp! Höna med äggkläckningsproblem!

När sambon vaknade i morse och skulle göra pinan kort för vår stackars höna hade hon tyvärr redan självdött.

Ja ja sånt är livet, inte alla klarar sig.

Men tack i alla fall för ert engagemang och er hjälp! :bow:

//Doccan
 

Liknande trådar

Katthälsa I torsdags var Miss Li hos veterinären för att hon hade ett litet sår, cirka 2-3cm, som behövde tittas till. Veterinären konstaterade...
Svar
2
· Visningar
792
Senast: Bapelsin
·
Kropp & Själ Vi försöker hjälpa en vän till min mamma som nyss än en gång blivit katastrofdåligt bemött av vården, jag är så arg att jag kokar varje...
Svar
19
· Visningar
2 735
Senast: Saigon
·
  • Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
1 957
Senast: Görel
·
  • Artikel
Dagbok En sak som jag var rädd för innan jag skilde mig var att det skulle vara plågsamt att vara ensam och att jag skulle “längta ihjäl mig”...
Svar
18
· Visningar
1 906
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp