hjälp. hönshus.

Q

qwert

hej.

Vi funderar på att skaffa ett par höns. Har sett att det finns hönshus "engelsk stil" som ser ut som småhus med en voljär till. dom är isolerade och måtten är runt 80*120*135 på huset + utegård. Skulle en sån fungera åt två, tre höns i vinter om man har den ute på tomten?
 
Sv: hjälp. hönshus.

hej.

Vi funderar på att skaffa ett par höns. Har sett att det finns hönshus "engelsk stil" som ser ut som småhus med en voljär till. dom är isolerade och måtten är runt 80*120*135 på huset + utegård. Skulle en sån fungera åt två, tre höns i vinter om man har den ute på tomten?

Har hört att dessa är i dålig kvalitet och knappt håller över en enda vinter.

Dyra är de också. Det är troligen bättre att köpa material för de pengarna och bygga nåt eget som verkligen är anpassat till höns på ett praktiskt vis och som kanske håller i minst tio års tid.

De som har höns som hobby brukar räkna med att tre hönor ska ha en kvadratmeter golvyta i sitt hus. Dessutom ska man ha relativt högt i tak och BRA Ventilation. Det är bra om huset är så stort att man kan ha en hörna som är avspärrat för hönsen och där man kan ha en eller två fodertunnor, och kanske en hylla där man har extra grejor som inte används dagligen men som är bra att ha till hands.
 
Sv: hjälp. hönshus.

Har hört att dessa är i dålig kvalitet och knappt håller över en enda vinter.

Dyra är de också. Det är troligen bättre att köpa material för de pengarna och bygga nåt eget som verkligen är anpassat till höns på ett praktiskt vis och som kanske håller i minst tio års tid.

De som har höns som hobby brukar räkna med att tre hönor ska ha en kvadratmeter golvyta i sitt hus. Dessutom ska man ha relativt högt i tak och BRA Ventilation. Det är bra om huset är så stort att man kan ha en hörna som är avspärrat för hönsen och där man kan ha en eller två fodertunnor, och kanske en hylla där man har extra grejor som inte används dagligen men som är bra att ha till hands.


jag håller med dig hönorna tycker oftast inte om sådana hus heller !
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 476
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 694
Senast: Calmiche
·
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 354
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok Nej, jag tycker inte att det är särskilt ensamt när man bor mitt i spenaten bland vilddjuren… I början av sommaren hade jag ett...
Svar
3
· Visningar
759
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp