Hjälp, hunden mår inte bra!

E

eiwo

Det är något som är väldigt fel med våran lilla vovve här hemma. Allt började i går kväll, hon verkade lite loj och var inte sitt riktiga jag. Vi tänkte inte så mycket på det, vi trodde hon skulle börja löpa för det brukar komma ungefär nu och att det kanske var därför. Men runt tio i går kväll blev det värre... Hon fick tre knölar på ryggen och några på bakbenen, de största som en tumnageln ungefär. Hon hasade på golvet och pep som en tok och skulle bara klia. Hon har haft en liknande reaktion förut, då trodde veterinären att hon kommit i kontakt med råttgift eftersom hon rymt till ett stall i närheten samma dag. Då fick hon en massa av dessa bölder, såg ut som om hon hade böldpest. Vi åkte in till Strömsholm och hon fick kortison.

I går kväll så gick det över efter ca en halvtimme, hon var helt slut och kollapsade i soffan i mitt knä och sov i ca tre timmar. Vi trodde att det bara var en liten reaktion och att det var över nu. Men tji fick vi, klockan ett var det dags igen. Nu kom knölarna mest på bakbenen men även i ansiktet, en vid ögat så det nästan svullnade igen. Vi ringde Strömsholm som sa att vi skulle lägga en blöt handduk på och avvakta. Efter ca en halvtimme så gick det över igen, men nu anade vi att det var falskt larm. Så jag sov i soffan i natt med henne, och mycket riktigt, vid fyra satte det igång igen, nu satt knölarna nästan bara i ansiktet vad jag kunde se. Hon skrek för att det kliade så mycket, men lär mej inte ta på henne. Rullade runt i soffan, hasade på golvet och var väldigt stressad. Ringde Strömsholm igen som sa samma sak.

Ännu en gång lugnade det ner sej efter ca en halvtimme. Klockan sju vaknade jag av att hon beter sej likadant igen. Nu är knölarna i ansiktet och på ryggen igen. Mamma kom hem som tur var och bytte av mej, hon ringde Strömsholm igen och frågade om vi kunde ge kortisontabletterna vi fick förra gången. De sa att det inte var säkert att det inte skulle hjälpa men att det i alla fall var värt ett försök. Jag vet inte hur hon är nu, men när vi gav henne tabletterna för ca en kvart sen var hon fortfarande lika tokig av klådan och det var bara jag som fick ta på henne... Vi ger henne en timme, sen åker vi in. Stackarn kan ju inte ha det såhär längre :cry:

Så nu till frågan, vad sjutton kan det vara? Förra gången var i februari 2004. Eftersom hon bara gått de vanliga rundorna i går där hon gått i flera år tror vi inte på råttgift längre. Vi tror på någon växt eller något djur som hon inte tål. Våran andra hund har ätit samma saker och gått på samma ställen och är mycket mer för att äta 'dumma' saker ute (den andra fröken är väldidt kräsen med mat), så om det vore något råttgift eller liknande som av någon anledning låg ute så borde det vara hon som blev dålig...

Hjälp oss nu, snälla, vi vill inte ha något okänt på hemmaplan som våran älskling blir sjuk av :crazy: Det läskigaste är just att hon inte varit på något nytt ställe eller ätit något hon inte brukar äta...
 
Sv: Hjälp, hunden mår inte bra!

Jag kanske inte borde svara eftersom jag inte kan ett skvatt om detta.
Men det låter ju lite likt en allergisk reaktion, men varför då i omgångar bara sådär?

Har ni tagit febern?

Kanske bör hon inte få klia sig så mycket även om det är ett helvete för henne, jag tog hand om en eksemhäst och hon gick aldrig klia sig för mig, då vart klådan bara värre och såren blodiga.

Jag hoppas ni får svar på er fråga och att det löser sig! Låter inte alls kul :(

Hur gammal är hon?
 
Sv: Hjälp, hunden mår inte bra!

Ja, det där med att det komemr i omgångar är lite mysko :crazy: Förra gången var dte bara 'pang på' eller vad man ska säga, nu var det några timmar mellan... Ingen feber och hon kommer inte åt med tänder och klor att klia, det är därför hon rullar på mattor/golv... Lilla gumman, hon bara låg och tittade på mej och undrade varför jg inte gjorde så att det slutade :cry:

Hon tre och ett halvt år gammal. Nu vet man ju knappt om man vågar gå ut med henne eftersom det antagligen var något ute på vanliga rundorna som gav henne den här reaktionen :crazy: Om man bara visste vad det var så att man kunde undvika det!
 
Sv: Hjälp, hunden mår inte bra!

Är ingen expert, men som nån skrev tycker jag också det kan verka som nån allergisk reaktion. Men mot vad? Knölarna den får, känns dom mjuka (vätskefyllda) eller hårda? Kan det vara kortisonet? Är själv överkänslig mot penicillin. Får klåda i ögonen bl.a, men jag är ju ingen hund. Men det tyder på nåt i alla fall. Kliar sig gör hundarna här också, dottern misstänker rävskabb som grasserar i trakten.
 
Sv: Hjälp, hunden mår inte bra!

Min häst fick plötsligt stora knölar överhela kroppen och var oehört orolig en gång efter ett knott anfall som han inte tål. Efter kortison lugnade det sig.
Det låter ju som en alergisk reaktion din hund har. Kanske i kan in och göra en alergiutredning (dyrt som tusan dock då de flesa fösäkringar inte täcker det)
 
Sv: Hjälp, hunden mår inte bra!

Zita: Knölarna är inte stenhårda, men inte mjuka heller, känns som geléhallon typ. Eftersom hon fick kortisonet nu på morgonen och detta har hållit på sen i går kväll tror jag inte att det är det som gjort detta.

diartistakasha Jo, allergiutredning vore kanske bra, mest eftersom vi inte vet just vad det är hon reagerar på och att det verkar finnas där hon vistas ofta... Och även om det kanske är dyrt, så går det nog jämt upp om det skulle bli att man får åka in akut om det händer flera gånger (båda gångerna har hon lyckats pricka helger och kvällar den lurken :D) Och jag vill inte se henne må så dåligt igen, lilla prinsessan :cry:

Det som gör mej mest fundersam är just det att det kommer i omgångar med några timmar emellan... Om hon har fått i sej något/kommit i kontakt med något under dagen, borde det inte ha kommit allt på en gång då? Börjar bli orolig för att det kanske är något vi har i hemmet som hon reagerar mot, men då borde ju hon ha reagerat oftare och inte bara två gånger på tre och ett halvt år?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hjälp, hunden mår inte bra!

Putt putt, någon mer som har några ideér om vad detta kan vara?
 
Sv: Hjälp, hunden mår inte bra!

Hundstackarn är helt slut nu, ligger i sängen och sover som en stock... Hon ska få kortison som förra gången, samma dosering, även om det inte är 'officiellt' så sa veterinären att vi skulle prova det och komma in om det inte hjälpte. Så nu är det bara att hoppas på att det är över och att vi lyckas lista ut vad det är hon reagerar på så att vi kan undvika det i framtiden!
 
Sv: Hjälp, hunden mår inte bra!

Hundstackarn är helt slut nu, ligger i sängen och sover som en stock... Hon ska få kortison som förra gången, samma dosering, även om det inte är 'officiellt' så sa veterinären att vi skulle prova det och komma in om det inte hjälpte. Så nu är det bara att hoppas på att det är över och att vi lyckas lista ut vad det är hon reagerar på så att vi kan undvika det i framtiden!

Vet du, jag tycker att veterinärer mest gissar sig fram, det verkar nästan lite för lata för att ta reda på något.
De som tjänar så himla bra och som egentligen inte behöver slita ihjäl sig som ex lastbilsförare som inte alls har lika bra lön kan väl ändå lägga lite mer intresse och arbete.
Blir lite irriterad eftersom jag tycker det här händer ofta..

Jag hoppas så att hon blir bra! Bild på hunden? nyfiken.
 
Sv: Hjälp, hunden mår inte bra!

Tja, när vi ringde i går kändes det som om vi var mest till besvär. Jag sa att jag hade ringt tidigare men att det inte hjälpte att lägga på en blöt handduk, ja då skulle vi göra det igen ändå. I morse fick vi prata med en annan veterinär, den enda av de tre vi pratat med som kollade i journalen. Det var h*n som sa åt oss att prova med kortisonet från förra gången och komma in om det inte gav sej.

Lilla vovven har varit ute nu i alla fall, verkar piggare tack och lov. Jag har tyvärr ingen bild jag kan lägga upp från den här datorn, den verkar vara allergisk mot allt vad bilder heter.
 
Sv: Hjälp, hunden mår inte bra!

Det finns ingen hon träffar på just helger som ger henne något att äta som hon inte tål...
 
Sv: Hjälp, hunden mår inte bra!

Nej, det är bara familjen som har varit hemma nu och hon har bara ätit det hon brukar äta, inget nytt foder eller godis eller liknande... Vi försöker lista ut ett samband mellan förra gången det hände och denna gång. Det enda vi kommit på är att hon har varit ute innan hon visade en reaktion, men första gången var hon i en hästhage ca 6 km härifrån, och denna gång bara några hundra meter från vårat hus på vanliga 'snabbkiss-rundan'.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 913
Senast: Snurrfian
·
Katthälsa Hej! Har en ragdollhona på 5 år som har lite problem. Hon är ju långhårig så hon kräks titt som tätt och det är då både hårbollar och...
Svar
17
· Visningar
970
Senast: Celinehenn
·
Hundhälsa Idag fick min stövarhane på 6 år åka in akut till veterinären, med vad jag trodde var kraftig buksmärta (sa innan jag åkte till min man...
Svar
12
· Visningar
2 293
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 644
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp