Hjälp hundvakt!

MJLee

Trådstartare
Ok, en idiotisk tråd, men jag ska vara hundvakt över mellandagarna och in i januari för min pappas hund. Hon är en en helt vanlig labbe, sådär uppfostrad, alltså total glad sällskaps/tror hon är knähund som vill säga hej, du är min nya bästa vän till andra hundar hon träffar (och människor). Men hon är 1 1/2 år och därmed i sin mest energiska period i livet. Jag brukade vara hundvakt till min pappas tidigare hund men bodde då i Stockholm och konstigt nog då bättre tillgång till rastplatser. Det finns en trevlig runda där man kan promenera runt en liten sjö nära mig där jag bor nu. Är det ok att gå samma runda?

Hon bor på landet med min pappa och där kan hon gå ute fritt, dvs släpps ut på morgonen för att kissa och sedan går de en promenad vid åtta. Sedan får hon vara ute lite när de har ögonen på henne och en promenad på kvällen. Avslutad med ett kisseri vid tio när hon bara släpps ut och kommer in efter några minuter. Hon går ganska mycket fritt när de går promenader med henne. Tydligen gnager hon mest på ett vedträ (vilket jag inte har).

Nu till frågan. Hur mycket tror ni jag behöver gå ut med henne och hur ofta? Är det något jag ska tänka på särskilt? Vad köper jag istället för ett vedträ? Tydligen har hon en tendens att äta på skor om hon inte har något annat och blir uttråkad. Jag är lite rädd att hon kommer tycka det är tråkigt med mig.

Förslag på aktivering, hur mycket/många gånger ska jag gå ut med henne? Jo jag vet, det kanske inte är otroligt komplicerat men blir ändå lite fundersam.
 
Överallt där du själv kan gå kan du gå med hund.

Det finns stora rejäla tuggben som borde räcka länge? Talar alltså om ben i 30-40 cm storlek ;)
1543899597732.png
 
Ok, en idiotisk tråd, men jag ska vara hundvakt över mellandagarna och in i januari för min pappas hund. Hon är en en helt vanlig labbe, sådär uppfostrad, alltså total glad sällskaps/tror hon är knähund som vill säga hej, du är min nya bästa vän till andra hundar hon träffar (och människor). Men hon är 1 1/2 år och därmed i sin mest energiska period i livet. Jag brukade vara hundvakt till min pappas tidigare hund men bodde då i Stockholm och konstigt nog då bättre tillgång till rastplatser. Det finns en trevlig runda där man kan promenera runt en liten sjö nära mig där jag bor nu. Är det ok att gå samma runda?

Hon bor på landet med min pappa och där kan hon gå ute fritt, dvs släpps ut på morgonen för att kissa och sedan går de en promenad vid åtta. Sedan får hon vara ute lite när de har ögonen på henne och en promenad på kvällen. Avslutad med ett kisseri vid tio när hon bara släpps ut och kommer in efter några minuter. Hon går ganska mycket fritt när de går promenader med henne. Tydligen gnager hon mest på ett vedträ (vilket jag inte har).

Nu till frågan. Hur mycket tror ni jag behöver gå ut med henne och hur ofta? Är det något jag ska tänka på särskilt? Vad köper jag istället för ett vedträ? Tydligen har hon en tendens att äta på skor om hon inte har något annat och blir uttråkad. Jag är lite rädd att hon kommer tycka det är tråkigt med mig.

Förslag på aktivering, hur mycket/många gånger ska jag gå ut med henne? Jo jag vet, det kanske inte är otroligt komplicerat men blir ändå lite fundersam.
Andas! :) Du kan absolut gå samma runda, det är snarare jag som tröttnar på promenadvägarna, inte hunden. Är det dessutom andra hundar som går samma runda så är det nya upptäckter varje gång! ;)

Jag skulle sikta på tre-fyra timmar mellan rastningarna, hur mycket är svårare, vad är hon van vid?
När det gäller tugg skulle jag välja tjurmuskel, såna ben som @tanten visade bild på är jag lite rädd för efter att ha haft en hund som satte knuten i halsen. Så raka ben! ;) Trä är inte helt bra att tugga på i längden eftersom de kan få stickor i tandköttet. Alltså trästickor! ;)
Det finns även horn man kan köpa och en del hundar gillar att tugga på. Kanske en julklapp? ;)
 
Andas! :) Du kan absolut gå samma runda, det är snarare jag som tröttnar på promenadvägarna, inte hunden. Är det dessutom andra hundar som går samma runda så är det nya upptäckter varje gång! ;)

Jag skulle sikta på tre-fyra timmar mellan rastningarna, hur mycket är svårare, vad är hon van vid?
När det gäller tugg skulle jag välja tjurmuskel, såna ben som @tanten visade bild på är jag lite rädd för efter att ha haft en hund som satte knuten i halsen. Så raka ben! ;) Trä är inte helt bra att tugga på i längden eftersom de kan få stickor i tandköttet. Alltså trästickor! ;)
Det finns även horn man kan köpa och en del hundar gillar att tugga på. Kanske en julklapp? ;)

Eller stor sticka i halsen som inte går att få bort så hunden måste avlivas. Hände med en hund vi hade när jag var liten. Ingen hund hos mig får tugga vedträn kan jag säga :nailbiting:
 
Tror hunden kommer få det alldeles utmärkt hos dig! Jag gillar generellt att gå en ordentlig långpromenad på 2 h drygt (ofta 3 h på helgen) och därefter kortare promenader - Men detta är vad jag själv föredrar och inget som du som hundvakt behöver göra :). Sett till rastningar så skulle jag också säga var 4 h beroende på vad hunden är van vid (går man en längre promenad behöver en hund generellt inte ut lika snabbt igen). Sen skulle jag nog säga att hunden kommer säga till om den behöver gå ut. Apropå att hunden brukar gå ut kl 8 (tror jag det var) så kan jag nämna jag och Ascot inte går ut på morgonen förrän jag vaknar (och Ascot går inte upp förrän jag går upp), vilket brukar vara vid 10 på helgen. Vad jag önskar säga är att du - beroende på din dygnsrytm - generellt kan anpassa hundens första rastning efter dig.

Du kan absolut gå samma runda - jag gör det sällan då jag tycker det är tråkigt och jag tror min hund skulle tycka det var tråkigt - nen som hundvakt ett par dagar gör det verkligen inget (alltså då hade min hund inte tyckt att det hade varit tråkigt, det är ju ändå ett nytt område och så). :)

När det gäller ben gillar jag också tjurmuskel (finns på de allra flesta djurbutiker). När det kommer till ”hudben” (vitaben) så ger jag endast från märket Rauh då jag vet med dessa att de inte innehåller några kemikalier utan är naturligt tillverkade. Många andra ”hudben” särkilt om de är från Asien har kemikalier i (och ja dessa säljs i mataffärer samt djuraffärer i Sverige). Sen i och med att det är en labbe så uppskattar hunden säkert även att tugga på morot (går dock rätt snabbt).
 
Tack för alla råd och stöd :up: Jag tror inte det blir så problematiskt, men hon är van att vara ute, alltså inte på promenader utan följer med min pappa när han är ute. Men sedan två riktiga promenader om dagen. Tänker mig, snabb kissrunda på morgonen, längre promenad på fm, promenad på em/kväll och sedan kissrunda innan vi går och lägger oss alla tre (inklusive katten :D).

Ska ta en runda till djurbutiken här i stan. De borde ha det mesta. Eftersom hon tydligen är en äkta labbe går allt ner :nailbiting: så trots att katten får mat på golvet i köket kommer det behöva ommöbleras lite. Gissar att blötmaten kisse går och småäter på under dagen inte kommer vara kvar särskilt länge. :crazy: Min pappa är lite old school så det här med täcke finns liksom inte för honom. Men förhoppningsvis blir det inte så många minus och en labbe är väl ganska härdig?

En fundering till. Hon har vid något tillfälle ätit kattbajs i lådan, hur gör jag för att förhindra det samtidigt som katten får tillgång naturligtvis. Det ska bli fantastiskt kul med en hund, men inser också vilken skillnad det är mellan att vara hund och kattägare :grin:
 
Ställ in lådan i badrum/toa, sätt fast en hasp så dörren är på glänt o bara kissen kommer in.

Mitt badrum är fruktansvärt litet, i princip en toa, en dusch och ingenting mer, antar jag skulle kunna binda fast dörren med ett snöre så Misty inte kan komma in men då får jag kliva över lådan varje gång jag går på toa och hålla uppe fötterna. Lite orolig att det är bentonitsand i lådan.
 
Tack för alla råd och stöd :up: Jag tror inte det blir så problematiskt, men hon är van att vara ute, alltså inte på promenader utan följer med min pappa när han är ute. Men sedan två riktiga promenader om dagen. Tänker mig, snabb kissrunda på morgonen, längre promenad på fm, promenad på em/kväll och sedan kissrunda innan vi går och lägger oss alla tre (inklusive katten :D).

Ska ta en runda till djurbutiken här i stan. De borde ha det mesta. Eftersom hon tydligen är en äkta labbe går allt ner :nailbiting: så trots att katten får mat på golvet i köket kommer det behöva ommöbleras lite. Gissar att blötmaten kisse går och småäter på under dagen inte kommer vara kvar särskilt länge. :crazy: Min pappa är lite old school så det här med täcke finns liksom inte för honom. Men förhoppningsvis blir det inte så många minus och en labbe är väl ganska härdig?

En fundering till. Hon har vid något tillfälle ätit kattbajs i lådan, hur gör jag för att förhindra det samtidigt som katten får tillgång naturligtvis. Det ska bli fantastiskt kul med en hund, men inser också vilken skillnad det är mellan att vara hund och kattägare :grin:
Tror absolut att det funkar med de rastningarna/promenader som du beskriver, testa och se. Vill hunden ut oftare för att rastas så märker du det :)

Enkla saker för att få hunden att jobba lite mer mentalt kan vara att kasta ut torrfodret i gräset och låta hunden leta upp det. Jag brukar trycka in lite hundgodis/mjukost i barken på träd så hunden får sniffa runt där och leta. Gärna både lågt och högt så den får jobba lite. Raka tuggben och horn som tugg inomhus kör vi med, testa och se om den gillar det!

Täcke behövs troligtvis inte så länge hunden rör på sig, ska den ligga still utomhus eller i bilen så kan täcke behövas om det är kallt.

Kattlådan hade jag ställt in i ett rum som det går att lämna dörren på glänt i. En hasp så hunden inte kommer in men katten kan slinka igenom. :)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 508
Senast: Praefatio
·
Hundträning Har en 12-veckors schäfervalp som är otroligt stabil och lugn. Både hemma, i stallet, nya miljöer osv. Han håller sig nära mig men är...
Svar
10
· Visningar
1 227
Senast: Stergo
·
Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
5 845
Senast: Kraxa
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 682
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp