Hjälp? Hur får man dom att sluta stegra?!

L

LuZze

Jag har äntligen fått en alldeles egen häst! Äntligen! Jag har önskat mig det sen jag var 6 är gammal och såg min kompis sitta på en liten shettis. Självklart började jag själv väldigt tidigt jag med. Min nu stora fina häst är en vanlig ridmodell på 165 och super snäll i hantering. Han stirrar inte upp sig för saker som inte tyder på att han ska ut och träna. När bettet kommer i munnen droppar salivet på golvet i stallgången redan två sek efter att jag tränsat honom. Benlindorna kan vara lite svåra att få på när han förstår att han ska få komma ut och springa lite. Det är inga saker jag tycker är jobbiga. Men idag när vi kom ut på ridbanan och jag skulle longera honom kunde han till en början inte sluta stegra. Det var inte förrän efter jag fått av honom hjälptygeln (vet inte om en sån jag använder heter gramant tygel eller något annat) som han lugnade ner sig lite. Om jag böjer mig ner för att ta det långa spöet börjar han stress trava nästan gallopera. Det hjälper inte att lugna ner honom. Jag försöker med allt! Idag använde jag inte spöet och ändå utan att jag sa ett ljud började han plötsligt stress trava igen. Finns det något sätt att få bort stegringar? Har ni några tips? Och vet ni hur man får en otålig häst att sluta skrapa i marken med frambenen och sluta stressa? Jag tycker super mycket om honom och vill inte behöva lämna tillbaka honom! Men eftersom han är min första helt egna vill jag inte stora och omöjliga problem att lösa. Ni kanske kan berätta lite om er själva och era hästar och hur ni tar han om olika olater som ni stött på genom åren? Det måste ju finnas massor med kunskap som ligger och gömmer sig här på buke! :)

(ps: Jag vill inte starta en skitkastnings tråd! Ni som skriver för att själpa och inte hälpa behöver inte spendera er tid på att skriva meddelanden!)
 
Sv: Hjälp? Hur får man dom att sluta stegra?!

Hur gammal är du?
Hur länge har du ridit?
Hur gammal är hästen?
Vad har hästen för utbildning?
Hur länge har du o hästen känt varandra?

Där är några grundfrågor som man skulle behöva ha svar på för att kunna hjälpa dig!

Annars är mitt bästa råd att du skall ta hjälp av en tränare, låter som att du har en pigg häst som gillar att röra på sig, helt normalt och väldigt väldigt roligt att jobba med, men det kan också blir väldigt farligt om man inte är helt säker på hur man skall jobba med den och hur man skall sköta olika situationer!

/ P
 
Sv: Hjälp? Hur får man dom att sluta stegra?!

Om du inte ens vet vad hjälptygeln du använder heter är det nog klokt att inte använda den.
 
Sv: Hjälp? Hur får man dom att sluta stegra?!

Hur var han när du provred honom?
Vad säger förra ägaren?

Hjälptyglar (och framförallt graman) är inget man ska använda om man inte vet
precis hur de ska användas, hur de inverkar och varför man har dem.
Gramantygel är inte vidare lämplig vid longering, den löper från sadelgjorden, via bettringarna och vidare till ryttarens hand och används alltså vid ridning. Det är ett skarpt hjälpmedel som endast ska användas av mycket erfarna ryttare.

Kontakta en tränare som kan hjälpa er att kommunicera och som kan visa dig hur du ska träna honom.
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp? Hur får man dom att sluta stegra?!

Hästar som stegrar sig kan bli farliga. För att få dem att sluta behöver man veta varför de gör så. Det är svårt att veta utan att ha sett er. Därför är det svårt att ge dig några direkta råd om hur du ska lösa det. Det allra bästa du kan göra är att hjälp av någon hästkunnig i din närhet som kan hjälpa dig på plats!:idea:

Lycka till!
 
Sv: Hjälp? Hur får man dom att sluta stegra?!

jag skulle först kollat upp om han har ont INNAN jag hade gjort något annat!
 
Sv: Hjälp? Hur får man dom att sluta stegra?!

Jag skulle prata med förra ägaren och hoppas på att få ett ärligt svar. Har han varit så här tidigare? hur var han när du provred? Har han aklimatiserat sig hemma hos dig än? hur mycket mat får han? hur mycket jobbar han nu? hur mycket jobbades han hos förra ägaren?

Det kan finnas massa olika anledningar till att han gör som han gör! så berätta lite mer så är det lättare att hjälpa.

Ett gott råd är att inte använda hjälptygel, som de andra skriver, den kan också göra att han stegrar.
 
Sv: Hjälp? Hur får man dom att sluta stegra?!

Bort med alla hjälptyglar, spön och liknande. Om du inte vet vad hjälptygeln heter tror jag inte att du vet hur den inverkar och ska därför inte använda den. Hästen kan känna sig trängd och stegra sig. Låt en kunnig veterinär kolla igenom hästen för att vara säker på att hästen inte har ont. Därefter, om smärtfri häst tycker jag att du ska ta kontakt med en duktig tränare som kan hjälpa dig.
 
Sv: Hjälp? Hur får man dom att sluta stegra?!

Det låter inte som om du har haft honom så länge? Hur länge?

NY utrustning? - Sitter den som den ska?

Graman ska bara användas av väldigt erfarna ryttare, förlåt.. Men vet du inte säkert vad den heter så borde du inte använda den. Om man använder ett så pass skarpt hjälpmedel fel så blir inte resultatet bra heller.
 
Sv: Hjälp? Hur får man dom att sluta stegra?!

Longera inte hästen om du inte vet hur du ska lösa det om hästen strular. Ta hjälp av någon som kan visa dig hur du ska göra.

Och som sagt - använd INTE hjälptyglar. De är enbart till för väldigt duktiga människor som har 100% koll på vad de håller på med.

När hästen stressar är det viktigt att du alltid behåller lugnet så du blir en trygghet för hästen. Min häst var också väldigt stressig i början och skrapade och höll på men det går snart över om du bara är koncekvent, lugn och trygg i sin hantering.
 

Liknande trådar

Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
1 864
Senast: SkorpSmulan
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 002
Senast: tuaphua
·
Ridning Hej! Jag är medryttare på en unghäst på ridskolan tills hon ska gå mer lektioner. När jag rider henne så rider vi ut eftersom annars...
Svar
6
· Visningar
1 870
Senast: Kiwifrukt
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 851
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp