Hjälp,hur ska jag göra?

Fibusen

Trådstartare
Min hund börjar bli riktigt TJOCK,detta pga att vi ej har kunnat vara ute så mycket pga att vi har hafft det så himmla kallt i ca 2-3 månader nu,och han fryser,rätt så rejält!

Han har ätit samma mat hela tiden,och går på minsta givan,men endå så går han upp i vikt! Han är annars väldigt aktiv,och vi brukar vara på promenader minst 3 timmar per dag,och sen vara ute på gården ett antal timmar/dag.

I samma veva som jag flyttade till lägenhet så vart det kallt,oftast kallare än -10,vilket resulterade i att vi kunde vara ute 5-10 min,alltså kissa,bajsa,sen hoppade han på tre ben,oavsett täcke. Köpte "skor" åt han,och det hjälpte ett litet tag,men inte tillräckligt.

Han har gått från 26 kg till 31 nu,alltså 5 kilo plus,vilket är MYCKET!

Nu har det äntligen börjat blivit lite varmare,men nu har han istället ingen kondis kvar,och nu när det blåser (isvindar) så är det samma sak igen,skakar som ett asplöv efter några minuter.

Innomhus så är han,tack och lov,någorlunda lugn iallafall,men ser nästintill deprimerad ut... :(

Han är en blandras mellan boxer och pitbull,så han är ju igentligen ett energiknippe!

Att promenera mer går som sagt inte,eftersom han fryser,så jag har funderat på att byta till lightfoder,MEN,han är väldigt känslig i foderbyten,och får oftast klåda,och blir jättedålig i magen,oavsett hur sakta jag tar det i bytet.

Vart så himla glad nu när jag såg att det skulle bli rätt så ok temperatur ute,men nejdå,då blåser det iskallt istället...

Så,ska jag försöka hålla ut några veckor till,chansa på att byta foder,eller dra ner givan ännu mer,(som redan ligger på minsta)?

Hur jag än gör så känns det fel...
 
Sv: Hjälp,hur ska jag göra?

Vad menar du med att fodergivan ligger på minsta?

Jag hade utfodrat hunden för den vikt den hade, dvs 26kg ( ev lite mindre för att å fart på det hela, och istället ge lite nyttig bukfylla ), och långsamt bygga upp allt som den tappat vinter.

Öka motionen succesivt så att han hinner få upp flåset och minimera risken att överanstränga sig.
 
Sv: Hjälp,hur ska jag göra?

Då hade jag dragit ner ännu mer eftersom det uppenbarligen är för mycket för honom just nu.

Verkar hunden gå hungrig så kan man "fylla ut" med lite morötter, sallad, kål eller liknande.

Bäst av allt är ju att så snabbt som möjligt komma igång med motionerandet istället.;)
 
Sv: Hjälp,hur ska jag göra?

Morötter har jag hört att man inte ska ge,pga att det är så mycket socker i dom...:confused:

Nu har vi varit ute och pulsat i snön iallafall ca 15 min,alltid något....:grin:
 
Sv: Hjälp,hur ska jag göra?

Jag har också en riktig fryslorta till hund, men jag har tvingat ut henne för att motionera ändå. Har en vovve som blir lite lätt knasig i bollen om hon inte får ut och springa av sig rätt ofta, det har därför varit tvunget att tvinga ut henne i kylan trots hennes klapprande tänder och olyckliga uppsyn.
De allra kallaste dagarna har jag dock låtit henne slippa.

Annars har det varit täcke på och sparkturer i lagom springtempo så att hon fått igång värmen i kroppen.
I början har hon hoppat på tre ben emellanåt och vi har stannat för att massera och värma lite. Men när väl blodcirkulationen kommit igång ordentligt har det inte varit några problem.

Det har gått lite fortare på hemvägen dock... Fryslortan har längtat hem till braskaminen. :D

//Doccan
 
Sv: Hjälp,hur ska jag göra?

Morötter är okej att ge, även burkmajs kan du ge - väldj då den OSOCKRADE varianten, vissa tillsätter socker. Majskornen kommer gå rakt igenom, du kommer se dem när de kommer ut i andra änden sas.. Även böngroddar bulkar bra utan att ge något eg. Alt är att ge ett dietfoder.

Fast först tycker jag du ska kolla upp hunden hos veterinären, då en sån viktuppgång i kombination med frusenhet (har han alltid frusit??) kan tyda på fysiska problem.

Men rent ang vikten, min herre bara gick upp och gick upp, trots samma motion och vikt. Drog ner maten, ingen effekt. Bytte till lightmat, ingen effekt. Gav tillslut 4 dl lightmat/dygn, samt en massa bulk (morötter, majs, svamp och böngroddar) och vikten stannade, men han gick inte ner, fortfarande fem kg plus.

Hittade ingen fysisk orsak till viktuppgången så vi bytte till Hills r/d. Medicinskt dietfoder, kan köpas enbart hos veterinären och vai apoteket (vissa iaf). Kostar skjortan, men han har sen 1:a feb ätit det. Jag ger honom för lite mindre än hans målvikt, men det blir ändå mer än 6 deciliter.

Han går stadigt ner i vikt, ska väga honom igen på tisdag, men han har gått ner ca ett halvt kilo i veckan so far. Började på 41 kg, och sen när jag vägde efter ett tag så 39,8 kg. Sen har det stadigt gått neråt.

17 februari, dvs efter drygt 2 v med r/d vägde han 39,5 kg.
24:e februari vägde han 39 kg.

Och det bästa av allt är ju att han går ner i vikt men samtidigt kan äta vettig mängd.

Men som sagt - först veterinärbesök. T ex sköldkörtelproblem kan yttra sig i viktökning trots att man inte ändrat kosten, frusenhet och hudproblem. Om allt är grönt på veterinärbesöket, så se över maten och öka motionen. Snart blir det ju varmare =)
 
Sv: Hjälp,hur ska jag göra?

Jag skulle råda dej att gå till vet med hunden och ta lite prover för att utesluta ev. hormonstörningar (sköldkörtel, binjure) med tanke på att du tycker att han ser lite deppig ut och går upp i vikt trots lågt foderintag.
 
Sv: Hjälp,hur ska jag göra?

Han har jämt varit frussen av sig,eller ja,iallafall så länge jag hafft honom.. han är en omplacering som jag hämtade när han var 10 månader.. Men så här kallt,och så mycket snö som vi hafft nu i år kan jag inte minnas att vi hafft innan.. Visst kan det ha varit rejält kallt nån vecka då och då,men nu har vi hafft minst 10 minus sen julafton ca.. Inte förens senaste veckan det ha varit runt -2 kanske på dagarna,men då kommer ju blåsten som sagt istället... Han har ju knappt någon päls alls under magen,och på insidan av benen,han är ju alldeles bar där... Och inte så mycket päls på övriga kroppen heller.. När jag "tvingat" han att gå så har det slutat med att jag får bära han en bit,och hans öron är blålila.....

Han har inte gått upp så här tidigare,men då har vi ju som sagt kunnat motionera mera.. Sen kastrerades han förr förra året,innan det var han lite svår att hålla i vikt..

Runt jul där så kan jag ju erkänna att han fick lite väl mycket godsaker (Mamma!!!! :devil:) och strax efter så flyttade jag ju ihop med en kompis i lägenhet,och hon var ju van att mata på sin hund lite,eftersom hon inte alls gick upp i vikt,tvärt om,men det har hon också slutat med,han kan få slicka rent tallriken i bland,men inget mer,så nu får han bara sitt foder,och endå så stiger vikten...

Nu ska det vara ca -2 -3 grader iaf de närmsta dagarna,och MER snö,(*suck*,vill ha sommar) Men då brukar det iallafall inte blåsa så mycket,så då kanske det går att motionera lite mer!

Igår var vi ut på en åker och sparkade boll,15 min,sen var det tre ben igen... :(

Får försöka åka till ställen där man kan släppa loss han så han får springa i sitt eget tempo,15 min spring borde ju ge mer än 15 min promenad i lugnt tempo??

Vill ju sysselsätta han inne också,men att gömma godis känns inte som något bra allternativ nu,och vill inte leka inne heller,för det ska han se som en lugn plats...
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp,hur ska jag göra?

Jag får göra det... Måste endå kolla tandstenen på han igen...

Men jag får hoppas att det inte är några fel,förstår ju att han går upp,från 3 timmars promenad,och bus ute på gården/vara i stallet 2-3 timmar om dagen,till ingen motion alls nästan på samma fodergiva..

26 kg:
http://i70.photobucket.com/albums/i94/s-flickan/041.jpg?t=1236335701

Så ja,ni kan ju tänka er 5 kilo till...
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp,hur ska jag göra?

Säkert nåt du redan tänkt på, men ändå.
Kan du inte ta på honom en overall om han nu är så frusen?
Vår granne har en nakenfis som går långpromenader med tossor och tjock overall de dagar vi har -25 här uppe.
 
Sv: Hjälp,hur ska jag göra?

Jag har en liten frusen korthårig chihuahua, så jag vet att det är jobbigt med hundar som lätt får kallt (min fryser fast det är några plusgrader). Men jag tvingar ut honom ändå, tröja eller täcke på bara. När temperaturen sjunker mot -6 grader så är det först tröja och sedan täcke på det för att han ska kunna vara ute. Jag upplever iaf att han inte fryser så mycket när vi håller farten uppe på promenaderna, så jag ser till att han inte stannar och sniffar/kissar så mycket överallt.

Jag tar kortare promenader men ofta istället, fyra promenader per dag på mellan 20 och 30 minuter så har hunden rört på sig ordentligt. När vi kommer in från promenaden brukar han gå och lägga sig i sin filt för att värma upp de frusna benen och tassarna.

Den metala stimulansen kan man precis som du säger kan man sköta inomhus, leta godis, träna på lydnadkommandon eller olika aktiveringsleksaker m.m.
 
Sv: Hjälp,hur ska jag göra?

Han har en fleece overall,dock så fastar det så himla mycket snö i den,och åker in innanför,och han blir kall endå,funkade någorlunda när jag hade en galonoverall över den,men den gick sönder.. Ska införskaffa en till sån,har letat,men finns inte i hans storlek kvar i affären...
 
Sv: Hjälp,hur ska jag göra?

Jag bor i dalarna med och har en korthårig hund, den har ett täcke på och sen tass salvan de riktigt kalla dagarna som var.. -20 och vi har varit ute på promaderna som vanligt, bara att gå i högt tempo så håller bägge sig varma. :) Har prioriterat gå där jag kan ha honom lös så håller han tempot ännu bättre, är ute minst 1 tim eller mer.
 
Sv: Hjälp,hur ska jag göra?

Visst KAN det vara inaktiviteten, spec som han är kastrerad. Men spontant så tycker jag att +5 kg, på hund som ska väga 26 kg, är för mycket för att jag skulle våga förklara det med aktiviteten utan koll.

5 kg på en hund som ska väga 26 kg är ju en ökning med nästan en femtedel av kroppsvikten, motsvarande för min skulle vara 7½ kg. Och så mycket anser jag INTE de ska gå upp pga ett par månader med kraftigt neddragen aktivitet. De KAN säkerligen, men jag har aldrig varit med om det.
 
Sv: Hjälp,hur ska jag göra?

..men ser nästintill deprimerad ut... :(

Att hunden ser deprimerad ut är ju faktiskt ett av symptomen för hypotyroidism kom jag på nu, och som Alexandra_W säger så är 5kg väldigt mycket i ökning för att det enbart ska bero på minskad motion.

Jag hade nog bokat tid för blodprov av tyreoidea status så du om inte annat kan utesluta det.:)
 
Sv: Hjälp,hur ska jag göra?

Allvarligt..

Jag tror inte hunden fryser så ni inte kan vara ute alls i -10 om ni rör er hela tiden ( + vintertäcke med ordentlig magplatta )

Jag trodde ni hade haft minst -25 ..

Jag har ju en Staff och dom har ju samma hårlag som din hund och så länge hon rör sig och har bra vintertäcke på sig så kan hon vara ute i -25 om så är :)

Jag är dock också inne lite på Lillj och Alexandra_Ws linje, ville dock ta detdär med kylan först.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 225
Senast: Snurrfian
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 480
Senast: Nixehen
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 955
Senast: Stereo
·
Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
4 442
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • HusdjursGPS
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp