Hjälp, jag äter för mycket!

Allt är väldigt många kalorier. Det är problemet.
Finns det någon "diet" som du skulle kunna tänka dig? Det finns många att välja på, Viktväktarna, LCHF(fungerar nog dåligt som vegan men jag har ingen koll på dieter) eller liknande? Du kanske kommer ha någon jobbig vecka tills kroppen vant sig och det går lättare efter det? Om du dessutom skadar dig med nuvarande vikt och träning kanske du kan köra skonsammare träning en period och då kanske du orkar med det på mindre kalorier än du är van?
 
Men jag behöver något veganskt protein efter min träning. Alternativ? (menar inte att låta vrång, jag är bara van vid att mandel efter träning är grejen sen 20 år tillbaka, old habits die hard etc)
Jag är inte vegan, så har inte koll. Men det borde väl gå att googla sig till :) Sen finns det väl veganska proteintillskott, typ shakes.
 
Vegansk protein ar borde väl finnas? Kan inte tänka mig att en sådan skulle ha mer än hälften så mycket kalorier som nötter
Det finns massor med veganskt protein! Bönor; stora vita bönor har 100 kcal per 100 g. Googla veganska proteinkällor, där finns obegränsat! I form av tillskott; kolla muskelbyggarnas sidor. Mycket av deras protein är veganskt. I allmänhet byggt på ärtprotein. (Inser nu att det är tillskott du menar...)
 
Det finns massor med veganskt protein! Bönor; stora vita bönor har 100 kcal per 100 g. Googla veganska proteinkällor, där finns obegränsat! I form av tillskott; kolla muskelbyggarnas sidor. Mycket av deras protein är veganskt. I allmänhet byggt på ärtprotein. (Inser nu att det är tillskott du menar...)
Jag skrev proteinbar men min telefon ville annorlunda 🙈
 
Prova byt ut halva portionen mot riven morot och/eller strimlad vitkål? Det är jobbigt att tugga och mättar ganska bra för mig iallafall, samtidigt som det inte ger så mycket kalorier.
 
Ta hjälp av diestist eller annan proffesionell person?
Tröttheten kan inte bero på annat? Järnbrist?
Tror att tröttheten är till viss del psykisk. Är extrovert som har blivit extremt isolerad senaste åren, så jag äter väl lite i brist på sällskap. Men skadar kanske inte att kolla upp så att allt står rätt till.
Finns det någon "diet" som du skulle kunna tänka dig? Det finns många att välja på, Viktväktarna, LCHF(fungerar nog dåligt som vegan men jag har ingen koll på dieter) eller liknande? Du kanske kommer ha någon jobbig vecka tills kroppen vant sig och det går lättare efter det? Om du dessutom skadar dig med nuvarande vikt och träning kanske du kan köra skonsammare träning en period och då kanske du orkar med det på mindre kalorier än du är van?
Egentligen vill jag bara kunna äta mindre. Det måste ju vara hållbart på lång sikt, och det är sällan dieter.
Äter du havregrynsgröt? Isf hade jag bytt frallorna till det istället.
Jodå, det gör jag. Meeeen då äter jag dubbel portion gröt:angel: Gör jag inte det sitter jag där hungrig precis efter maten. Det är det som är så jäkla svårt:down:
 
Prova byt ut halva portionen mot riven morot och/eller strimlad vitkål? Det är jobbigt att tugga och mättar ganska bra för mig iallafall, samtidigt som det inte ger så mycket kalorier.
Borde göra det mer. Det brukar mätta men blir ändå tröttare när jag ska träna. Kanske bara får stå ut med det ett tag.
 
Äter du helt vegansk och inte endast vegetarisk? Överlag så ger fett och proteiner en långvarig mättnadskänsla, medan kolhydrater (även långsamma, men givetvis speciellt de snabba) gör så man kan äta större portioner och snabbare blir hungrig igen... Dra ner på mängden kolhydrater brukar vara ett rätt säkert sätt att gå ner i vikt...
 
Äter du helt vegansk och inte endast vegetarisk? Överlag så ger fett och proteiner en långvarig mättnadskänsla, medan kolhydrater (även långsamma, men givetvis speciellt de snabba) gör så man kan äta större portioner och snabbare blir hungrig igen... Dra ner på mängden kolhydrater brukar vara ett rätt säkert sätt att gå ner i vikt...
Äter vegansk högproteinkost. Drar jag ner på kolhydraterna ännu mer orkar jag inte träna. Eller ja, jag borde orka. Men av någon anledning kraschar jag efter några dagar. Är väl mentalt svag:crazy:
 
Tror att tröttheten är till viss del psykisk. Är extrovert som har blivit extremt isolerad senaste åren, så jag äter väl lite i brist på sällskap. Men skadar kanske inte att kolla upp så att allt står rätt till.

Egentligen vill jag bara kunna äta mindre. Det måste ju vara hållbart på lång sikt, och det är sällan dieter.

Jodå, det gör jag. Meeeen då äter jag dubbel portion gröt:angel: Gör jag inte det sitter jag där hungrig precis efter maten. Det är det som är så jäkla svårt:down:
Jag äter mymueslis havregrynsgröt med äpple, dadlar och nötter. Den kokas med mjölk och landar på totalt 4 points (blir samma med havredryck) . Dubbel portion = 8 points
Kollade ditt exempel på mellanmål och det landade på 10 points

Det finns alltså en viss skillnad redan där.

Hade du istället kunnat äta 1 portion gröt och 3 morötter så landar det på 4 points.

Det gäller alltså att försöka hitta vad som funkar för dig men som samtidigt hjälper dig dit du vill ☺️
 
Äter vegansk högproteinkost. Drar jag ner på kolhydraterna ännu mer orkar jag inte träna. Eller ja, jag borde orka. Men av någon anledning kraschar jag efter några dagar. Är väl mentalt svag:crazy:

Hmm, nej, "kraschar" låter ju inte som något mentalt... Men, köra andra former av träning tills du gått ner i vikt? Simmning t.ex.? Skonsamt mot kroppen men förbränner rejält med energi
 
Tror att tröttheten är till viss del psykisk. Är extrovert som har blivit extremt isolerad senaste åren, så jag äter väl lite i brist på sällskap. Men skadar kanske inte att kolla upp så att allt står rätt till.

Egentligen vill jag bara kunna äta mindre. Det måste ju vara hållbart på lång sikt, och det är sällan dieter.

Jodå, det gör jag. Meeeen då äter jag dubbel portion gröt:angel: Gör jag inte det sitter jag där hungrig precis efter maten. Det är det som är så jäkla svårt:down:
Jag tänker att en diet kan vara en "kickstart" i några veckor, kroppen får då välja sig vid mindre mängd mat och sen är det lättare att äta mindre mat "normalt". Men det var bara en idé, det fungerar säkert inte för alla!
 
Det är absolut mycket. Borde ha tagit hälften vitkål, men det är fredag:angel: Jag har väl inte utrymme för fredagar i och för sig.

Jag använder Lifesum redan som väl är ungefär samma. Ser ju vad problemet är: jag äter för mycket. Men de dagar jag försöker äta mindre men samma blir jag trött, grinig, och deppig.
En stor aha-upplevelse för mig när jag gick ner i vikt för några år sen var att jag insåg att det inte är farligt eller hela världen att inte vara proppmätt precis hela tiden. Man funkar ändå. Och jag tränade ändå en del samtidigt, men inte alls lika mycket som du.

Att det känns lite jobbigt att träna på mindre mat kanske är en vanesak både mentalt och fysiskt? Finns ju många som springer även längre sträckor på tom mage t ex.
 
Jag har haft lite svårt att reglera portionsmängden och gick upp en den del i vikt när jag slutade rida dagligen. Körde efter 5:2 metoden för snart 9 år sedan. Gick ner 10 kg, det tog ett år men då tränade jag inte alls. 2 dagar i veckan begränsade jag kaloriintaget rejält (ca 500kcal) och resten av dagarna var som "vanligt". Fastedagarna var mentalt tuffa ibland och ibland flög de förbi utan problem, det är viktigt att kunna acceptera känslan hunger, inte vara rädd för den.

Jag såg till att hålla mig sysselsatt så jag inte hann tänka så mycket på mat och hunger. En bieffekt blev att jag snabbare blev mätt de dagar inte fastade samt att jag blev mer medveten om vart kalorierna fanns eftersom jag räknade dem två gånger i veckan. Höll vikten helt ok under 5 år tills jag blev gravid.

Nu har jag tagit till samma sak för att bli av med gravititetskilona. Funkar riktigt bra även denna gång tycker jag. Viktigt för mig är att jag planerar i förväg vad jag sak äta en fastedag så att jag inte behöver tänka på det när jag är trött/hungrig.

Detta ska man dock inte göra om man har tendenser till ätstörningar.
 
Man kan också lura sin hjärna att man äter större portioner än vad man gör genom att dra ned lite på storleken på tallriken man äter på. Men det är mer ett sätt att reglera mängden man tar in vid en måltid (vilket är ett problem för en del; att man äter mer än man vad man vill/tänkt för att man fyller tallriken).

Det går inte bara att minska lite, sådär 10%, på födointaget, istället för att göra stora förändringar i sammansättningen?
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
923
Senast: Bison
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 396
Kropp & Själ Ja, mina knän mår inte alls bra sedan lilla dottern kom. Jag antar att de är en kombination av allt bärande på henne, bärande på extra...
Svar
12
· Visningar
1 466
Senast: escodobe
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 895
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp