Bukefalos 28 år!

Hjälp, jag äter för mycket!

Att reagera så som du gör här, är däremot ätstört. Man kan vilja gå ner i vikt av helt förståeliga skäl utan minsta ätstörning inblandad.
Jag har inte sagt att ts har en ätstörning! Jag skrev att tråden var ätstörd. I mina ögon är den det utifrån anledningar som jag skrev tidigare. Jag tycker man kan vilja gå ner vikt om man vill, av vilken anledning som helst, skador eller ej. Men att skriva om det såhär men efterföljande svar reagerar jag på. Det må vara en ätstörd reaktion om du tycker det.

Jag vill inte att kropphets ska normaliseras på Buke. Vi har säkert olika uppfattning om vad kropphets och ett ätstört samhälle är utifrån våra egna erfarenheter/umgängen/ect. Många hänger på Buke för att det är ett safe space och inte minst många unga som redan matas med budskap om kropp och vikt överallt i samhället.
 
Är man så känslig, så låt bli att läsa tråden. Sätt den på ignore eller what ever.

Ts hetsar noll.
Jag kan låta bli att läsa. Min utgångspunkt är inte främst mina egna känslor, utan andras. Andra, som kanske inte kan låta bli att triggas av rubriken.

Det är lätt som icke ätstörd att tycka att folk får ta ansvar för sig själva. Det jag efterfrågar är väl lite allmän solidaritet gentemot de, ofta unga, som far riktigt illa dåligt av såna här trådar. Vi lever i ett ätstört samhälle (menar INTE dig nu Nahar, utan generellt) o jag önskar väl att Buke får fortsätta vara en trygg plats för ALLA.
 
Jag vet inte hur det ser ut nu, men tidigare har det väl funnits en vikttråd fredad för de med stor övervikt och en tråd för de med mer allmänna viktbekymmer (upp/ner). Den sistnämnda kanske skulle vara lämplig, om den finns kvar?

Det finns en, men den verkar ha försvunnit bland trådarna pga inaktivitet. Jag fick gräva bland mina ignoreringar för att hitta den, men varsågod, här är den för alla intresserade:
https://www.bukefalos.se/threads/vikttraden-2022.1506472/

Jag har visserligen ingen officiell ätstörningsdiagnos utöver det som ingår i mitt NPF, men i egenskap av fet person så är det klart att vikthets känns av. Jag önskar ofta att @Gunnar skulle lägga till ett specifikt viktprefix för den här typen av diskussioner, så att vi som inte vill se dem kan blocka det helt ur flödet istället för att behöva ignorera varje tråd var för sig. Som det är nu så... ja, det halkar bevisligen lätt igenom även om man är proaktiv på den fronten.

Visst, det är säkert lätt att säga "men öppna inte de trådarna då" men det är inte så bara med äststörda eller andra kroppsnegativa beteenden. De är självdestruktiva och såna impulser kan vara väldigt svårhanterliga. Lite sympati och ansvar för hur mycket detaljer om kaloriintag, träningsmängd, osv. som man lägger in vore på sin plats.
 
Fast går jag inte ner i vikt kommer jag ju aldrig komma tillbaka till "min" träning, så
oavsett vad jag tränar så måste jag äta mindre.
Kan det inte finnas en möjlighet att kroppen i och med att du tvingades till vila helt enkelt inte har fått en chans att gradvis vänja sig vid din nya vikt och att den nya belastningen sedan i kombination med att du alltför snabbt gått tillbaka till ditt gamla sätt att träna ger skador? Vad jag menar är hur säker är du på att det verkligen är din vikt och inte ditt träningsupplägg som är problemet? Det finns ju människor som tränar och kan gå upp tio kilo utan att få skador av det, så länge det sker kontrollerat. Du känner ju din kropp bäst, men utan att veta detaljer tänker jag att det kanske faktiskt finns fler än en väg att gå om målet på sikt är att orka träna som förr utan skador.
 
Jag håller med om att tråden är ätstörd.

Att skriva i detalj om kalorier och träning för varje måltid/dag i veckan såhär öppet känns olustigt.

Jag gick in i tråden av nyfikenhet och för att jag själv tänker mycket på min vikt (ej bra jag vet). Men som någon skrev ovan så lever vi i ett ätstört samhälle med artiklar, prat och fokus på vikt och träning överallt. Det går inte att komma undan!

Jag kanske är den som sticker ut men så mycket som ts tränar känns mycket. För en som jag som max tränar någon timme i veckan och har ett stillasittande jobb så blir jag stressad av att läsa om detta.

Som någon skrev, så får jag väl skylla mig själv som gick in i tråden 😏.
 
Det finns en, men den verkar ha försvunnit bland trådarna pga inaktivitet. Jag fick gräva bland mina ignoreringar för att hitta den, men varsågod, här är den för alla intresserade:
https://www.bukefalos.se/threads/vikttraden-2022.1506472/

Jag har visserligen ingen officiell ätstörningsdiagnos utöver det som ingår i mitt NPF, men i egenskap av fet person så är det klart att vikthets känns av. Jag önskar ofta att @Gunnar skulle lägga till ett specifikt viktprefix för den här typen av diskussioner, så att vi som inte vill se dem kan blocka det helt ur flödet istället för att behöva ignorera varje tråd var för sig. Som det är nu så... ja, det halkar bevisligen lätt igenom även om man är proaktiv på den fronten.

Visst, det är säkert lätt att säga "men öppna inte de trådarna då" men det är inte så bara med äststörda eller andra kroppsnegativa beteenden. De är självdestruktiva och såna impulser kan vara väldigt svårhanterliga. Lite sympati och ansvar för hur mycket detaljer om kaloriintag, träningsmängd, osv. som man lägger in vore på sin plats.
Det där tycker jag hade varit toppen om det är möjligt @Gunnar ?

Jag tycker att man ska kunna diskutera mat ur ett hälsoperspektiv på Buke. För en del är detta enda stället att diskutera på och jag tror det är viktigt att inte lämnas ensam med sina funderingar.

Men om man hade kunnat kryssa i någonstans att man inte vill se trådar på just detta ämnet så hade det varit super så att Buke kan fortsätta vara en safe space för alla
 
@emma-vsm + @dagnymaria Man kan inte anpassa hela världen efter att några blir kränkta, stresssade, triggas etc etc av olika saker. Så är livet. Jag har läst en hel del av TS resonemang kring kost och träning och inget av det tyder på nåt annat än ett hälsoperspektiv ur sund vinkel. Tycker jag. Jag blir inte ett dugg triggad. Om det inte ska gå att föra samtal om nåt som öht kan trigga någon, någon gång, då blir det väldigt svårt att samexistera med folk. Alla har ett ansvar för sig själva, även personer med triggers.

Mvh Kroniskt kroppsproblematisk, ätstörd fd anorektiker.

@Nahar Jag tror att i vissa perioder får vissa saker ha mer fokus än andra. Om du nu vill fokusera på att ändra din kosthållning och vikt, så får annat stå tillbaka. Man kan inte få allting samtidigt alltid. Livet är trist och krasst på så vis.

1. Vill du fokusera på ett nytt ätbeteende får du leva med andra saker just nu, tex att vara lite mera trött/hungrig i en period. Fyll ut portionerna med grönsaker med substans, tex kål och rotfrukter, gärna råa. Det ger mättnad. Dra ner på den sortens kolhydrater som påverkar vikten mkt, pasta, bröd osv dvs mjölmat. Ät mer baljväxter, ris, qinoa och liknande istället. Det är näringstätare, påverkar blodsockret mindre = lägre insulinpåslag = mindre fettinlagrande.

2. Sluta räkna kalorier. Se istället till kvaliteten i de livsmedel du väljer. Kalorier från livsmedel som höjer blodsockret snabbt är skadligare för kroppen än kalorier från tex baljväxter. Därför är kalorier inte så avgörande som man lätt vill tro.

3. Motionera lågintensivt. Väldigt få lyckas att med enbart träning gå ner i vikt. Det handlar om hela livsstilen snarare. Hård träning kan snarare vara kontraproduktiv på så vis att man drar på sig skador och kan träna ännu mindre, som du märkt. Om nu fokus är att gå ner i vikt för att skona kroppen och dina gamla skador, så fokusera på det istället. Fokusera på vad och ffa hur du äter. Om man är van att överäta (alltså äta mer än behovet) så kommer man ju längre med att justera det än att överträna. Stress är dessutom inte nåt framgångsrikt ur det perspektivet, lugn motion mer i form av rörelse kan därför vara gynnsamt. Mindre stressnivå gör kroppen mindre benägen att behålla allt du stoppar i dig. Jag tolkar dig som att på sikt blir du olyckligare av att vara trasig i kroppen än att inte få dansa flera timmar i veckan just nu. Så fokusera på det som tar dig mest framåt i den sits du är i nu, är mitt tips.
 
Jag håller med om att tråden är ätstörd.

Att skriva i detalj om kalorier och träning för varje måltid/dag i veckan såhär öppet känns olustigt.

Jag gick in i tråden av nyfikenhet och för att jag själv tänker mycket på min vikt (ej bra jag vet). Men som någon skrev ovan så lever vi i ett ätstört samhälle med artiklar, prat och fokus på vikt och träning överallt. Det går inte att komma undan!

Jag kanske är den som sticker ut men så mycket som ts tränar känns mycket. För en som jag som max tränar någon timme i veckan och har ett stillasittande jobb så blir jag stressad av att läsa om detta.

Som någon skrev, så får jag väl skylla mig själv som gick in i tråden 😏.
Det var aldrig min mening att stressa någon (vilket jag tror de flesta förstår). Att träna så mycket och intensivt som jag är inte normalt, och för de allra flesta inte önskvärt. Det kanske inte hjälper att säga det såhär i efterhand men vill vara väldigt tydlig med det. Att träna så mycket leder nästan oundvikligen till skador; nästan 90% av de som dansar balett mer än på skoj får minst en skada, som oftast är med oss sedan resten av livet. Jag har som sagt tre. Det är något jag valt för att jag älskar konstformen, men jag älskar inte träningshetsen, kroppshetsen, och ätstörningarna som många tyvärr får. Jag älskar inte alla timmar av socialt liv, soffmys, ridning, skogspromenader, resor, skola etc etc som jag missat. Jag älskar inte att vi lever i ett samhälle där kroppar bedöms efter hur de ser ut och inte hur bra personen inuti dem mår.
 
Det där tycker jag hade varit toppen om det är möjligt @Gunnar ?

Jag tycker att man ska kunna diskutera mat ur ett hälsoperspektiv på Buke. För en del är detta enda stället att diskutera på och jag tror det är viktigt att inte lämnas ensam med sina funderingar.

Men om man hade kunnat kryssa i någonstans att man inte vill se trådar på just detta ämnet så hade det varit super så att Buke kan fortsätta vara en safe space för alla
Det där var en riktigt bra idé! Jag har själv fått mycket hjälp i mina trådar om mat, operation och viktläkemedel och hade varit ledsen om den möjligheten inte hade funnits! Jag hoppas att @Nahar också kan få hjälp så att det blir bra. Det är ju inte lätt att göra alla till viljes, och förslaget är ju ändå ett bra sätt att skona de som känner att de inte vill läsa om sådant här.
Det är också bättre än att hänvisa till bara en eller två trådar på forumet, jag själv kan inte läsa i dem eftersom det är triggande med sådana trådar, men jag hade ändå frågor och funderingar jag ville ha hjälp med. Det är svårt att hitta någonstans att vända sig också. Vården är sällan ett alternativ om man inte har stora problem. Ett prefix vore ju perfekt!
 
Jag tycker frågan om var gränsen går kring att skriva om vikt är svår. Jag har nyligen avslutat behandling för ätstörningar.
För mig går det bra att ibland skriva och läsa om kalorier utan att det triggar. Och vissa dagar gör det inte det. Vissa dagar triggas jag väldigt av tex mattrådarna här på buke och om vad de ätit till middag. Även när folk skriver om kläder triggar mig väldigt eftersom de kläder som de oftast nämner är från affärer som jag inte kan handla ifrån pga att jag är för stor.
En vän tycker det är jobbigt när folk skriver här på buke om trav, sport eller saker man kan spela på pga hens spelberoende.

Så på samma gång som jag känner att det är känsligt med vikt - frågar jag mig var vi drar gränsen? För mig vore det bäst om vi tar bort klädtrådar... och min kompis vill ha bort det som handlar om trav..
Jag tycker det är jättesvårt...
 
Så på samma gång som jag känner att det är känsligt med vikt - frågar jag mig var vi drar gränsen? För mig vore det bäst om vi tar bort klädtrådar... och min kompis vill ha bort det som handlar om trav..
Jag tycker det är jättesvårt...

Ja men precis. Det finns alltid nåt som triggar nån. Vem bestämmer vad som är ok att stå ut med i form av triggers och vilka ämnen som är tabu? Det går inte att ta hänsyn till allt och alla alltid. Man har främst ett eget ansvar för sitt välbefinnande. Triggas man av ormar- läs inte i trådar om reptiler. Har man ekonomisk ångest - undvik trådar om ekonomi. Man kan inte förvänta sig att alla andra ska undvika allt som kan vara jobbigt för nån. Det blir ju omöjligt att leva så...
 
Så på samma gång som jag känner att det är känsligt med vikt - frågar jag mig var vi drar gränsen? För mig vore det bäst om vi tar bort klädtrådar... och min kompis vill ha bort det som handlar om trav..
Jag tycker det är jättesvårt...

Liknelsen haltar eftersom vi redan har prefix för både travsport och kläder/bli fin (vilket jag får anta gäller det mesta övrigt yttre?). Nuförtiden kan man blockera prefix och det gör jag också med det som är triggande men också det som är ointressant. Herregud, jag blockade hundforumet bara häromkvällen för att de trådarna är för jobbiga för mig som aldrig lyckas få tag i någon hund. Det går alltså redan att ta en del eget ansvar för vad man ser.

Det finns ett prefix för hälsa och träning (eller näe, kropp och själ, ursäkta mig), men det är inte direkt rätt i det här sammanhanget; man kan ju träna och leva hälsosamt oavsett storlek, och vilja diskutera det utan att det halkar in på viktprat. Nej, man kan av rimliga skäl inte ta hänsyn till precis alla triggers som skulle kunna finnas, men jag tycker inte att det är för mycket begärt att en av de saker som det är absolut vanligast att ha problem kring ska gå att automatisera bort ur ens flöde.
 
Senast ändrad av en moderator:
Liknelsen haltar eftersom vi redan har prefix för både travsport och kläder/bli fin (vilket jag får anta gäller det mesta övrigt yttre?). Nuförtiden kan man blockera prefix och det gör jag också med det som är triggande men också det som är ointressant. Herregud, jag blockade hundforumet bara häromkvällen för att de trådarna är för jobbiga för mig som aldrig lyckas få tag i någon hund. Det går alltså redan att ta en del eget ansvar för vad man ser.

Det finns ett prefix för hälsa och träning, men det är inte direkt rätt i det här sammanhanget; man kan ju träna och leva hälsosamt oavsett storlek, och vilja diskutera det utan att det halkar in på viktprat. Nej, man kan av rimliga skäl inte ta hänsyn till precis alla triggers som skulle kunna finnas, men jag tycker inte att det är för mycket begärt att en av de saker som det är absolut vanligast att ha problem kring ska gå att automatisera bort ur ens flöde.
Det finns prefix för kropp och själ och även för mat. Så trådar om mat och vikt läggs väl ofta där.
 
Det finns prefix för kropp och själ och även för mat. Så trådar om mat och vikt läggs väl ofta där.

Så heter det ja, ursäkta min migränhjärna. :idea: Mat finns som separat prefix så det är ett steg i rätt riktning åtminstone, det är i kombinationen av de två som det ofta blir svårplacerat, men jag tror att det kan gå att lösa. I mitt tycke är "kropp & själ" ganska luddigt, det blir på nåt sätt för brett för att riktigt vara tilllgängligt om man t ex vill diskutera mental hälsa men slippa kroppsprat eller vice versa. Men det är ju jag det, majoriteten av användarna skulle förmodligen tycka att det blev struligare att navigera forumet om det fanns fler prefix. :down:
 
Det var aldrig min mening att stressa någon (vilket jag tror de flesta förstår). Att träna så mycket och intensivt som jag är inte normalt, och för de allra flesta inte önskvärt. Det kanske inte hjälper att säga det såhär i efterhand men vill vara väldigt tydlig med det. Att träna så mycket leder nästan oundvikligen till skador; nästan 90% av de som dansar balett mer än på skoj får minst en skada, som oftast är med oss sedan resten av livet. Jag har som sagt tre. Det är något jag valt för att jag älskar konstformen, men jag älskar inte träningshetsen, kroppshetsen, och ätstörningarna som många tyvärr får. Jag älskar inte alla timmar av socialt liv, soffmys, ridning, skogspromenader, resor, skola etc etc som jag missat. Jag älskar inte att vi lever i ett samhälle där kroppar bedöms efter hur de ser ut och inte hur bra personen inuti dem mår.
Tack för förtydligandet. Jag tror det är klokt att göra som du gjorde nu, nyansera lite. Uppskattar att du förklarar att du är medveten om baksidan av branschen och riskerna med att hålla en (för de flesta av oss) ganska extrem träningsnivå.
 
Så heter det ja, ursäkta min migränhjärna. :idea: Mat finns som separat prefix så det är ett steg i rätt riktning åtminstone, det är i kombinationen av de två som det ofta blir svårplacerat, men jag tror att det kan gå att lösa. I mitt tycke är "kropp & själ" ganska luddigt, det blir på nåt sätt för brett för att riktigt vara tilllgängligt om man t ex vill diskutera mental hälsa men slippa kroppsprat eller vice versa. Men det är ju jag det, majoriteten av användarna skulle förmodligen tycka att det blev struligare att navigera forumet om det fanns fler prefix. :down:
Ja det är ju jättebra att ha diskussionen och att det kommer upp förslag. Kanske är pefixet Vikt bra att lägga till? Kropp och själ kan ju också som du säger tolkas som det motsatta till prat om vikt.
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
960
Senast: Bison
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 464
Kropp & Själ Ja, mina knän mår inte alls bra sedan lilla dottern kom. Jag antar att de är en kombination av allt bärande på henne, bärande på extra...
Svar
12
· Visningar
1 490
Senast: escodobe
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 315
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Skäller på andra hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp