Rädda mina knän!

Voeux

Trådstartare
Ja, mina knän mår inte alls bra sedan lilla dottern kom. Jag antar att de är en kombination av allt bärande på henne, bärande på extra vikt och mindre ergonomiskt krypande/upp och ner från golv/lyft. Nu strålar det ovanför knäskålarna när jag ska resa mig ur soffan eller komma upp från golvet. Jag antar att det är någon form av överbelastning, och problemet med att ha barn är ju att det inte finns tillräcklig vila i sikte för knän att läka. Hon kommer bara bli tyngre och mer aktiv, och jag måste orka detta. Jag försöker försiktigt träna upp knäna men det är svårt när de redan gör ont.

Just nu är jag inte supertaggad på att söka vård utan ska börja med att prata med PT och sjukgymnast som finns i familjen. Vi är dessutom på semester så OM jag ska gå till någon så blir det först i slutet av augusti.

Men, fram tills dess, har ni några goda råd på vägen? Finns det något stöd att köpa till knäna? Tips på snälla övningar? Någon med liknande erfarenhet?
 
Ja, mina knän mår inte alls bra sedan lilla dottern kom. Jag antar att de är en kombination av allt bärande på henne, bärande på extra vikt och mindre ergonomiskt krypande/upp och ner från golv/lyft. Nu strålar det ovanför knäskålarna när jag ska resa mig ur soffan eller komma upp från golvet. Jag antar att det är någon form av överbelastning, och problemet med att ha barn är ju att det inte finns tillräcklig vila i sikte för knän att läka. Hon kommer bara bli tyngre och mer aktiv, och jag måste orka detta. Jag försöker försiktigt träna upp knäna men det är svårt när de redan gör ont.

Just nu är jag inte supertaggad på att söka vård utan ska börja med att prata med PT och sjukgymnast som finns i familjen. Vi är dessutom på semester så OM jag ska gå till någon så blir det först i slutet av augusti.

Men, fram tills dess, har ni några goda råd på vägen? Finns det något stöd att köpa till knäna? Tips på snälla övningar? Någon med liknande erfarenhet?
Börja med att pröva att tejpa knäna och se om det hjälper. Kinesiotejp är bra att använda. Finns instruktioner på nätet hur du ska tejpa. Det är en enkel och billig första åtgärd att testa. Blir du hjälpt av det kan det vara idé att skaffa knäskydd för att slippa mecket med tejp (men det håller i flera dagar om man tejpar noga och är lite rädd om det).
 
Jättebra att du tänker prata med PT och sjukgymnast.
Vad du kan göra redan nu är att tänka på vad du har för skor, ha stabila och bekväma skor. Inga sladdriga eller snedslitna saker. Tänk på hållningen och tänk på hur du lyfter så att du gör det så ergonomiskt som möjligt. Jag vet också att när jag själv haft ont pga överbelastning så har försiktig stretching innan jag sätter mig ner för att vila hjälpt, men ta i så fall upp det med PT/sjukgymnast så att du i så fall får övningar som passar just dig och din kropp.
 
Nu vet jag inte om det är lika för dig, men jag fick ont i knäna i samband med att jag födde barn. Hade inte ont innan utan det kom pang bom nästan direkt efter. Jag hade också smärta som strålade eller kändes som knivar typ. För mig hjälpte faktiskt helt vanliga knäböj, utan extra vikt. Jag började göra några om dagen fast det gjorde ont och märkte ganska snabbt att smärtan minskade.
 
Smörja med Voltaren kanske? Tänker om det minskar smärtan så vet du ju att det är någon inflammation någonstans och det i kombination med att tejpa kan ge reell skillnad fort. Sedan kan du börja träna upp lite. Stretcha är också jättebra.
 
Från en som ofta har inflammationer kring knäna skulle jag också tipsa om antiinflammatorisk medicin. En veckokur med Ipren 3 ggr om dagen om magen klarar det. Undvik positioner som gör ont och börja göra försiktiga, stärkande övningar. Väldigt lugnt och försiktigt i början.
Jag fick också jätteont i speciellt ett knä när vi hade liten bebis. Att gå ner på knä och hamna med knäet i ett visst läge mot golvet var sån fruktansvärd smärta. Jag har insett i efterhand vad länge jag led av foglossningen som gav mig allehanda problem med kroppen efter förlossningen.
 
Ja, mina knän mår inte alls bra sedan lilla dottern kom. Jag antar att de är en kombination av allt bärande på henne, bärande på extra vikt och mindre ergonomiskt krypande/upp och ner från golv/lyft. Nu strålar det ovanför knäskålarna när jag ska resa mig ur soffan eller komma upp från golvet. Jag antar att det är någon form av överbelastning, och problemet med att ha barn är ju att det inte finns tillräcklig vila i sikte för knän att läka. Hon kommer bara bli tyngre och mer aktiv, och jag måste orka detta. Jag försöker försiktigt träna upp knäna men det är svårt när de redan gör ont.

Just nu är jag inte supertaggad på att söka vård utan ska börja med att prata med PT och sjukgymnast som finns i familjen. Vi är dessutom på semester så OM jag ska gå till någon så blir det först i slutet av augusti.

Men, fram tills dess, har ni några goda råd på vägen? Finns det något stöd att köpa till knäna? Tips på snälla övningar? Någon med liknande erfarenhet?
Snickarbyxor med knäskydd för sittandet på golvet och krypandet. Fast det är bara en pusselbit.
 
Jag fick också ont i knäna efter graviditet. Promenerade mycket och trodde ett tag nästan att det var löparknä men visade sig att jag bara behövde stretcha höftböjaren, händer tydligen en massa med den under och efter graviditet.
 
Jag har en ihoprullad matta jag står på när jag diskar för att inte få ont. Mina knän tycker mycket illa om att jag står still. Gå är sällan ett problem, men det krävs inte många minuter av ståendes innan dom börjar gnälla
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 149
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
4 991
Senast: Alexandra_W
·
Hemmet Ja.. Jag vet inte var jag ska börja.. Förra året i december blev det, efter tre års bönande och tjat, klart med att min hyresvärd...
Svar
7
· Visningar
1 798
Senast: Sonic76
·
  • Låst
Ridning Vad är Klassisk Ridkonst? Klassisk Dressyr Klassisk Dressyr är ingen alternativ ridstil - utan den Klassiska dressyren står bara...
Svar
4
· Visningar
9 920
Senast: Immer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Välja säkerhetsväst
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp