Hjälp, jag äter för mycket!

Förtydligande angående skadorna: Jag har tre skador sedan innan som är permanent krångliga. Jag har sakta trappat upp träningen sedan sjukdomen. Och jo, det är tyvärr vikten som är problemet just eftersom jag dansar balett, det är forskat ingående på hur skaderisken ser ut vid olika rörelser och vikten är avgörande eftersom det är så enorma krafter igång. 10 kg är helt enkelt väldigt mycket när du ska hoppa två meter och landa på en utåtvriden fot utan någon stötdämpande sko. Jag gör inte sådana hopp nu, men vill absolut göra dem igen.

Angående tröttheten: Det är inte främst hunger som är problemet, utan att jag inte orkar träna/vara aktiv/fokusera på jobbet. Särskilt vid träningen märker jag att jag blir mycket mindre uthållig och tung och seg i kroppen.

Annars bra tips. Jag räknar inte kcal särskilt noggrant som det är utan fokuserar på bra mat, men det räcker ju inte riktigt. Kanske minskar jag portionerna för mycket för fort. Eller så äter jag fel tider eller tränar fel tider. Svårt att säga vad jag gör fel, så jag har lite svårt att identifiera vad jag ska åtgärda mer specifikt liksom.


Nu känner jag lite att du vill vrida fokus till att jag tränar/vill träna för mycket? Eller varför undrar du?


Jag är medveten om att jag äter för mycket. Det var ju därför jag startade tråden.

Kcalåtgången på mitt trädgårdsarbete/skogsarbete är korrekt. Det är inte konditionsträning men det handlar om att såga stockar, gräva hål, klättra i träd mm. Jag har koll på detta och behöver inte hjälp här.

Att äta kött/animalier är inte ett alternativ så vi behöver inte ens diskutera om det skulle hjälpa mig eller inte.
Jag köpte en portion färsk färdigrätt igår. Pasta med lax och skaldjur. Den såg nyttig ut, men jag höll mig inte mätt särskilt länge - hade lätt kunnat äta det dubbla. Nu räknar ju jag inte kcal utan kör ww points. Blev chockad när jag lade in den. I points motsvarade den 3/4 av mitt dagsbehov 😱 innan i veckan åt jag en tonfiskpasta som var minst lika god, som jag höll mig på mycket längre och som var 1/3 av pointsen av skaldjurspastan.

Det jag vill visa är att rätter vi tror är likvärdiga kan vara extremt olika.
 
Jag köpte en portion färsk färdigrätt igår. Pasta med lax och skaldjur. Den såg nyttig ut, men jag höll mig inte mätt särskilt länge - hade lätt kunnat äta det dubbla. Nu räknar ju jag inte kcal utan kör ww points. Blev chockad när jag lade in den. I points motsvarade den 3/4 av mitt dagsbehov 😱 innan i veckan åt jag en tonfiskpasta som var minst lika god, som jag höll mig på mycket längre och som var 1/3 av pointsen av skaldjurspastan.

Det jag vill visa är att rätter vi tror är likvärdiga kan vara extremt olika.
Att nyttiga rätter kan ha olika kcal är jag fullt medveten om. Jag har ju ändå hållit koll på kosten länge.
 
Både broccoliris och blomkålsris finns att köpa färdigrivet i frysavdelningen på ICA (hos oss i vart fall). Att ta fram när man bara inte orkar riva själv.

Sen undrar jag lite om det är dina blodsockernivåer som går upp och ner väldigt lätt? Jag minns inte vad det kallas, men jag själv har det "problemet". ( En lättare version av) hypoglykemi, minns jag nu att det heter. D¨å är det viktigt att äta lite men ofta, så blodsockret aldrig hinner krascha. I det läget orkar jag inget (jag Ironmantränar...) , blir eländig och frusen och darrig och allmänt ... ja, eländig...
Blodsockernivåerna har kollats ganska nyligen, och är bra på fastande mage. Stämmer väl ganska bra med att jag också mår bra när jag inte äter lite och ofta. Bristande ork är väl mer att när jag tränar på lågkcal så orkar jag inte lika mycket. Vilket jag kanske bara får acceptera.
 
Blodsockernivåerna har kollats ganska nyligen, och är bra på fastande mage. Stämmer väl ganska bra med att jag också mår bra när jag inte äter lite och ofta. Bristande ork är väl mer att när jag tränar på lågkcal så orkar jag inte lika mycket. Vilket jag kanske bara får acceptera.

Det ÄR jobbigt att träna på underskott, framförallt om det är träning som kräver lite fokus också. Jag misstänker att den som själv inte tränar på det sättet tycker att det låter som en "fixering", men om man är van vid känslan av att ha tryck i kroppen så kan det ju kännas klart risigt. Det verkar även som att skaderisken ökar, och givetvis blir återhämtningen sämre. Det är nog som du säger acceptans som är grejen just nu.

(Och jag kan hålla med om att relativt få kilo upp också kan göra det väldigt mycket tyngre träningsmässigt.

Idrott är inte alltid en fråga om att göra det som är optimalt för hälsan, och det borde få vara så. Precis som att vi ska acceptera att vuxna människor faktiskt får välja en mängd saker som inte är "hälsooptimerade".)
 
Det ÄR jobbigt att träna på underskott, framförallt om det är träning som kräver lite fokus också. Jag misstänker att den som själv inte tränar på det sättet tycker att det låter som en "fixering", men om man är van vid känslan av att ha tryck i kroppen så kan det ju kännas klart risigt. Det verkar även som att skaderisken ökar, och givetvis blir återhämtningen sämre. Det är nog som du säger acceptans som är grejen just nu.

(Och jag kan hålla med om att relativt få kilo upp också kan göra det väldigt mycket tyngre träningsmässigt.

Idrott är inte alltid en fråga om att göra det som är optimalt för hälsan, och det borde få vara så. Precis som att vi ska acceptera att vuxna människor faktiskt får välja en mängd saker som inte är "hälsooptimerade".)
Precis så, jag är van vid en nästan explosiv känsla när jag tränar, att det liksom inte finns något tak i orken alls. Så det är väldigt ovant att behöva kämpa med att orka det som innan bara fungerat. Men jag får fokusera mindre på att ha roligt och mer på att bara hålla kvar styrkan och konditionen medan jag gör detta som ju, som du säger, egentligen kanske inte är så hälsosamt. Men det är ju en relativt kort period :)
 
Om det känns jobbigt att behöva minska på dansen och du så fort som möjligt vill kunna ta dig tillbaka dit, skulle det kanske passa bättre med någon typ av kortare VLCD-kur för att tappa vikt snabbt? 10 kg är ju ingen enorm mängd att gå ner. Det totala kaloriintaget per dag ligger väl då på runt 800 har jag för mig så seg och orkeslös blir man ju, men då under en lite kortare period så kan du sedan trappa upp träningen och ett matchande matintag för detta. Om du ligger på +/- noll så äter du ju inte för mycket.

Om du vill ta den lite långsammare vägen så är det nog bara äta lite mindre som gäller. Som påpekat är ju 200g nötter drygt 1200 kalorier så om du bara byter ut det mot t.ex en banan så är ju det tillräckligt för att sakta men säkert gå ner. Att ligga på ett underskott vad kroppen är van vid, även om det så att säga är "mer än tillräckligt" kommer alltid vara jobbigt både psykiskt och fysiskt, så där är det nog tyvärr bara att härda ut tiden det varar som gäller :)
 
Okej, lite kul att jag startar den här tråden direkt efter en tråd om favoritpasta, men jag har fnurlat länge på detta. Innan ni går igång kring hälsohets/fettfobi så försök läsa nedan och tänka er in i min situation:

Jag har under hela min uppväxt varit mycket aktiv, vi snackar minst 5 timmar träning om dagen 6 dagar i veckan, ofta mer. När en är så aktiv lär en sig snabbt att äta mycket för att orka med. Vi snackar dubbla portioner till varje måltid, åtta mackor till frukost och så vidare, men nästan inget godis eller sötsaker. Bara mycket mat. Jag har länge vetat att det inte kommer att gå att äta så mycket hela livet om jag vill hålla mig i någorlunda form, vilket jag måste om jag vill fortsätta träna (vilket jag absolut vill). Jag har ändå lyckats träna så pass mycket att jag inte gått upp i vikt.

Tills för lite mer än ett år sedan. Fick hjärtmuskelinflammation (troligtvis som en följd av covid, men kunde aldrig testa mig). Gick upp tio kilo eftersom jag inte fick röra mig på flera månader. Sedan dess har jag kämpat med att gå ner de kilona men också med flera gamla skador som bråkar dels på grund av att jag haft ett avbrott i träningen, men också på grund av den extra vikten. Min träning är high-impact och bara några kilo extra blir mycket tyngre för leder och senor, även om musklerna hänger med.

Min tanke har varit att bara jag kommer upp i samma mängd träning som innan så ska det bli bra. Det blir det ju dock inte, jag hamnar på + - 0 och ligger stadigt men går inte ner i vikt. Vilket gör skadorna värre, så jag måste vila, och så fortsätter cirkeln. Försöker jag äta mindre blir jag hungrig men framför allt trött och orkar inte träna ordentligt. Jag vet ju också att jag kommer inte kunna träna såhär i all evighet. Jag måste helt enkelt lära mig att äta mindre. Men hur?

Som sagt, jag äter inte onyttigt, långt ifrån. Bara för mycket. Ett recept för fyra portioner blir två till mig. Inte hållbart.

En strategi som hjälper mig lite är att skippa frukost (gjort det innan i långa perioder, jag mår bra av det). Men det gör ju inte att jag äter mindre på det stora hela, utan det blir två stora måltider lunch + middag, samt mellanmål. Så lite hunger är väl inte störigt i sig, men jag får inte rätt på det så att jag orkar träna om jag äter mindre, helt enkelt.

Alla tankar, funderingar, och tips mottages tacksamt, men hoppas att vi kan hålla tonen schysst. Jag skiter i hälsohets och utseende. Nu handlar det om ork och funktion :)
Svar direkt på ts. Jättesvårt (jag äter också stora portioner och får se om jag får ngra tips) jag tror att om du lagar 4 portioner och vill att det ska vara fyra portioner så kan du dela upp maten i fyra delar innan du äter, fyra matlådor. Vält upp en av matlådorna på fatet.

Så kan du ju också tänka ut vad du tycker är en lagom frukost och helt enkelt alltid äta det (typ en macka eller vad det kan vara).

Någon kollega tog alltid hem lunchmaten från restaurangen (restaurangen gav typ dubbla portioner så som många gör) och åt på två dagar (spara pengar iofs).

(Det är de grejor jag provat som verkar funka.)
 
Kruxet är lite att det är svårt att träna hårt och bygga muskler samtidigt som man lever på ett kaloriunderskott. Såvida man inte äter VÄLDIGT mycket protein, vilket är liiite knepigare (men inte omöjligt) i en vegansk diet. Nötter är ju t.ex. fulla av protein - men också högt kalorital. Kanske man behöver dela upp planen i två steg - en där man tar bort de oönskade kilona genom strikt diet, men kanske inte kan träna lika mycket och inte bygga muskler. Och SEN återuppta full träning, när man kan äta optimalt igen.
 
Om det känns jobbigt att behöva minska på dansen och du så fort som möjligt vill kunna ta dig tillbaka dit, skulle det kanske passa bättre med någon typ av kortare VLCD-kur för att tappa vikt snabbt? 10 kg är ju ingen enorm mängd att gå ner. Det totala kaloriintaget per dag ligger väl då på runt 800 har jag för mig så seg och orkeslös blir man ju, men då under en lite kortare period så kan du sedan trappa upp träningen och ett matchande matintag för detta. Om du ligger på +/- noll så äter du ju inte för mycket.

Om du vill ta den lite långsammare vägen så är det nog bara äta lite mindre som gäller. Som påpekat är ju 200g nötter drygt 1200 kalorier så om du bara byter ut det mot t.ex en banan så är ju det tillräckligt för att sakta men säkert gå ner. Att ligga på ett underskott vad kroppen är van vid, även om det så att säga är "mer än tillräckligt" kommer alltid vara jobbigt både psykiskt och fysiskt, så där är det nog tyvärr bara att härda ut tiden det varar som gäller :)
Jag har funderat på att köra någon sådan "snabbkur", men jag är rädd för att det hade haft allt för negativ inverkan på min träningsförmåga på lång sikt. Det vill säga att om jag äter bara 800 kcal/dag så kommer det att avsevärt påverka min muskelmassa och min förmåga att upprätthålla min kondition. Så det får bli långsam nedgång så att jag samtidigt kan fortsätta bygga upp till min forna kondition eller åtminstone inte bli sämre igen.

Jag tror tyvärr inte att bara ta bort nötterna hjälper. Träningen är inte på den nivån än att jag gör av med så mycket kcal ändå (särskilt inte när mitt jobb numer är ännu mer stillasittande än innan). Men absolut att äta mindre nötter är en del av ekvationen :)
Svar direkt på ts. Jättesvårt (jag äter också stora portioner och får se om jag får ngra tips) jag tror att om du lagar 4 portioner och vill att det ska vara fyra portioner så kan du dela upp maten i fyra delar innan du äter, fyra matlådor. Vält upp en av matlådorna på fatet.

Så kan du ju också tänka ut vad du tycker är en lagom frukost och helt enkelt alltid äta det (typ en macka eller vad det kan vara).

Någon kollega tog alltid hem lunchmaten från restaurangen (restaurangen gav typ dubbla portioner så som många gör) och åt på två dagar (spara pengar iofs).

(Det är de grejor jag provat som verkar funka.)
Det fungerar inte riktigt så bra för mig. Alltså, jag kan ju lätt äta mindre portioner, men det påverkar mig för mycket. Alltså, det är inte själva hungern som är problemet (som jag skrivit har jag inga problem med att skippa frukost och inte äta något förrän vid 15-16) men jag märker att jag presterar sämre, vilket är jobbigt både psykiskt och fysiskt. Så vad jag klurar på nu är väl att hitta något sätt att lägga upp måltiderna så att jag har musklerna laddade med energi inför träning men på det stora hela ändå har underskott. Skippa frukosten är ett första steg men det fungerar hittills sådär.
Kruxet är lite att det är svårt att träna hårt och bygga muskler samtidigt som man lever på ett kaloriunderskott. Såvida man inte äter VÄLDIGT mycket protein, vilket är liiite knepigare (men inte omöjligt) i en vegansk diet. Nötter är ju t.ex. fulla av protein - men också högt kalorital. Kanske man behöver dela upp planen i två steg - en där man tar bort de oönskade kilona genom strikt diet, men kanske inte kan träna lika mycket och inte bygga muskler. Och SEN återuppta full träning, när man kan äta optimalt igen.
Jo, jag kan väl nöja mig med att hålla samma kondition under viktnedgången men inte förbättra. Det finns ganska kalorisnåla proteinalternativ ute, men det är ändå svårt att balansera mot de kolhydrater jag behöver för att träna. Jag kan ju äta hur mycket protein som helst men om jag inte orkar träna kommer musklerna ändå förtvina:(


KL: Funderar faktiskt på om det finns någon dietist med inriktning idrott som en kan gå till? Jag har som sagt redan nämnt problemet när jag kollade upp hjärtat sista gången i somras, men de ryckte väl på axlarna mest. Det är ju egentligen inte ett hälsoproblem utan ett idrottsproblem.
 
Jag tror tyvärr inte att bara ta bort nötterna hjälper. Träningen är inte på den nivån än att jag gör av med så mycket kcal ändå (särskilt inte när mitt jobb numer är ännu mer stillasittande än innan). Men absolut att äta mindre nötter är en del av ekvationen :)

Det fungerar inte riktigt så bra för mig. Alltså, jag kan ju lätt äta mindre portioner, men det påverkar mig för mycket. Alltså, det är inte själva hungern som är problemet (som jag skrivit har jag inga problem med att skippa frukost och inte äta något förrän vid 15-16) men jag märker att jag presterar sämre, vilket är jobbigt både psykiskt och fysiskt. Så vad jag klurar på nu är väl att hitta något sätt att lägga upp måltiderna så att jag har musklerna laddade med energi inför träning men på det stora hela ändå har underskott. Skippa frukosten är ett första steg men det fungerar hittills sådär.
Ok slänger in det jag tog bort igen :)

Jag är ju inte så himla bra på mat och träning och så, men när jag lite slarvigt läser dina inlägg om vad du äter låter det som en väldig övervikt mot mjöl och gryn. Tex kokta gryn 2 dl torrvara och mycket pasta med pesto, eller havregrynsgröt. Jag har nog sällan uppfattat just det som mat man presterar lång tid på, även om det brukar stå så i gamla träningsböcker. Själv blir jag superhungrig av havregrynsgröt tex.

Så vad jag saknade i det hela (förutom att jag såg en del bönor) är ju det som en blandkostare som jag skulle säga saknas är ägg, mjölk, kött, fisk och tja grönsaker, potatis, squash, ost osv. Det måste ju i vegankosten finnas något som motsvarar innehållet i mjölk eller ägg eller fisk och mjölkfett som du kan lägga till som dina muskler kan byggas av? Någon nämnde linser att det var proteinrikt, det låter ju bra. Linsgryta kanske vore något? med lite bröd till? Oumphf kanske innehåller proteiner och då mer än bara en skiva på mackan, proteinbar som någon skrev?

Sedan om frukost, om rider på morgonen och har hoppat frukosten men äter den efter, blir jag ändå ganska energilös till lunch och jag skulle inte kunna rida, äta frukost, åka skidor en timma och då prestera bra. Om man tränar kanske det blir ett hål där, kan du inte äta en macka till frukost? Dvs inte mycket, men något.

Och ja just ja, nötterna. Mandlarna verkar ju vara en av de saker som faktiskt innehåller allt det där som saknas med pastan osv. Sedan kanske du äter mycket av dem iofs. Men det sägs ju att just naturella mandlar inte ska vara ngt man ofta överäter? Så några stycken måste ju kunna slinka ned.

Googlar man dietist och idrott får man upp idrottsnutritionist och Idrottsdietisten göteborg (uppstartsmöte 1 900 kr, som hittat :D) osv bland annat, det verkar ju finnas folk som håller på med sådant.
 
Senast ändrad:
Jag känner väl att det är så onyttigt att äta bara massa pasta, mathavre och potatis. Jag gillar ju grönsaker, protein, frukt, och allmänt varierad, fiberrik kost. Men jag får kanske tumma på det ett tag. Inte sluta äta grönsaker helt, men ska jag bli mätt och stå mig får ju nästan alla kalorier gå till kolhydrater då. Och så hoppas jag att proteinerna räcker så att inte muskelmassan minskar, men det borde den väl inte om jag fortsätter träna.
Fast om du äter bara mest kolhydrater så förlorar du en massa möjligheter att få i dig vitaminer och mineraler, det borde då göra dig tröttare och minska din läkningsförmåga. Sedan tror jag att du kanske också borde steka och koka osv dina grönsaker så att det blir lättare att ta upp vitaminer och näring ur dem (men såklart också äta dem råa så du får i dig C-vitamin)

Jag börjar nog tro på den där idrottsdietisten du funderade över.
 
KL: Funderar faktiskt på om det finns någon dietist med inriktning idrott som en kan gå till? Jag har som sagt redan nämnt problemet när jag kollade upp hjärtat sista gången i somras, men de ryckte väl på axlarna mest. Det är ju egentligen inte ett hälsoproblem utan ett idrottsproblem.

Jag tänkte PRECIS föreslå detta men i linje med någon riktigt duktig PT som även har kostråd på sin karta.
 
Jag tänkte PRECIS föreslå detta men i linje med någon riktigt duktig PT som även har kostråd på sin karta.

Förtydligande: någon som har vana av idrottare, både träning och kostupplägg. Och även kan komma med någon väg vidare med hjärtat. En vettig PT med lite tyng brukar ha samarbete med idrottskliniker och liknande som i så fall kan göra undersökningar och ev. skicka remiss om det är påkallat.
 
Ok slänger in det jag tog bort igen :)

Jag är ju inte så himla bra på mat och träning och så, men när jag lite slarvigt läser dina inlägg om vad du äter låter det som en väldig övervikt mot mjöl och gryn. Tex kokta gryn 2 dl torrvara och mycket pasta med pesto, eller havregrynsgröt. Jag har nog sällan uppfattat just det som mat man presterar lång tid på, även om det brukar stå så i gamla träningsböcker. Själv blir jag superhungrig av havregrynsgröt tex.

Så vad jag saknade i det hela (förutom att jag såg en del bönor) är ju det som en blandkostare som jag skulle säga saknas är ägg, mjölk, kött, fisk och tja grönsaker, potatis, squash, ost osv. Det måste ju i vegankosten finnas något som motsvarar innehållet i mjölk eller ägg eller fisk och mjölkfett som du kan lägga till som dina muskler kan byggas av? Någon nämnde linser att det var proteinrikt, det låter ju bra. Linsgryta kanske vore något? med lite bröd till? Oumphf kanske innehåller proteiner och då mer än bara en skiva på mackan, proteinbar som någon skrev?

Sedan om frukost, om rider på morgonen och har hoppat frukosten men äter den efter, blir jag ändå ganska energilös till lunch och jag skulle inte kunna rida, äta frukost, åka skidor en timma och då prestera bra. Om man tränar kanske det blir ett hål där, kan du inte äta en macka till frukost? Dvs inte mycket, men något.

Och ja just ja, nötterna. Mandlarna verkar ju vara en av de saker som faktiskt innehåller allt det där som saknas med pastan osv. Sedan kanske du äter mycket av dem iofs. Men det sägs ju att just naturella mandlar inte ska vara ngt man ofta överäter? Så några stycken måste ju kunna slinka ned.

Googlar man dietist och idrott får man upp idrottsnutritionist och Idrottsdietisten göteborg (uppstartsmöte 1 900 kr, som hittat :D) osv bland annat, det verkar ju finnas folk som håller på med sådant.
Jag märker tyvärr enorm skillnad på om jag inte äter tillräckligt med kolhydrater. Jag äter ju mycket bönor och baljväxter också (bara pasta med pesto var lite av en avstickare), linsgryta och böngryta och så, men det står jag mig inte alls lika länge på och blir trött och hängig. Kan ju i och för sig vara för att det generellt är lägre kcal i två stora portioner linsgryta än i två stora portioner pasta. Jag älskar grönsaker och frukt och äter gärna mycket av det, särskilt på sommaren (på vintern är det svårt, jag avskyr verkligen att stå och skala rotfrukter och riva och ha sig:angel:).

Frukost hjälper inte heller, jag har ätit frukost i perioder men dels är jag inte hungrig på morgonen och dels blir jag snabbare hungrig efter. Det vill säga tar jag en macka blir jag mer hungrig en timme senare än om jag inte äter något alls. Tränar även bra på morgon/förmiddag utan frukost. Sen äter jag det mesta av mitt kcalintag för dagen i en stor måltid nån gång sen eftermiddag, sådär 2 h innan träning. Som det är nu har jag ätit en mindre måltid efter träning men funderar på att skippa den med - är dock orolig för att jag ska vakna hungrig då, det verkar variera lite hur det blir med den saken.

Det återkommer liksom till att jag bara äter för mycket. Eller ja, håller jag mig till en stor måltid om dagen ligger jag nu på runt 2000 kcal vilket är långsam viktnedgång för mig. Så det kanske blir den vägen jag får gå helt enkelt.

Jag tänkte PRECIS föreslå detta men i linje med någon riktigt duktig PT som även har kostråd på sin karta.

Förtydligande: någon som har vana av idrottare, både träning och kostupplägg. Och även kan komma med någon väg vidare med hjärtat. En vettig PT med lite tyng brukar ha samarbete med idrottskliniker och liknande som i så fall kan göra undersökningar och ev. skicka remiss om det är påkallat.

Har tränat för PT tidigare men upplever att de har väldigt dålig koll på balett och vad det kräver. Alla kör sitt eget program baserat på styrka eller löpning typ, och tar inte in att jag har specifika behov. Det är inte så vanligt med folk som dansar balett som jag utan att tillhöra ett danskompani, så all expertis är centrerad till yrkesutövarna. Har varit hos idrottsklinik också för några av mina skador, men det kändes mest som att jag fick utbilda dem i hur balett fungerar.

Men, kanske testar dietisten som föreslogs. De borde ju kunna anpassa kosten oavsett vad jag tränar, tänker jag. Även om 1900 känns väldigt saftigt att betala innan jag ens vet om de är bra.
 
@Nahar har du vilodagar? Hur tänker du kring maten dessa dagar? Bara en fundering om du börjar med att fokusera på vilodagar/lägre intensiv träningdagar och portionsstorleken samt % protein dessa dagar?

Jag bara tänker att om du laddar upp på vilodagar med protein för att förhindra nedbrytning och då använder dig av komplett protein tex quinoa, tofu och kompletterar med microgrönt dessa dagar? Dvs du indirekt gör vissa dagar till proteindagar istället för lågkaloridagar i fokus, framförallt om du ändå kombinerar med att du inte behöver frukost. Detta borde kunna ge en boost på vikten över tid, lagom långsamt kan jag tänka.
 
Jag märker tyvärr enorm skillnad på om jag inte äter tillräckligt med kolhydrater. Jag äter ju mycket bönor och baljväxter också (bara pasta med pesto var lite av en avstickare), linsgryta och böngryta och så, men det står jag mig inte alls lika länge på och blir trött och hängig. Kan ju i och för sig vara för att det generellt är lägre kcal i två stora portioner linsgryta än i två stora portioner pasta. Jag älskar grönsaker och frukt och äter gärna mycket av det, särskilt på sommaren (på vintern är det svårt, jag avskyr verkligen att stå och skala rotfrukter och riva och ha sig:angel:).

Frukost hjälper inte heller, jag har ätit frukost i perioder men dels är jag inte hungrig på morgonen och dels blir jag snabbare hungrig efter. Det vill säga tar jag en macka blir jag mer hungrig en timme senare än om jag inte äter något alls. Tränar även bra på morgon/förmiddag utan frukost. Sen äter jag det mesta av mitt kcalintag för dagen i en stor måltid nån gång sen eftermiddag, sådär 2 h innan träning. Som det är nu har jag ätit en mindre måltid efter träning men funderar på att skippa den med - är dock orolig för att jag ska vakna hungrig då, det verkar variera lite hur det blir med den saken.

Det återkommer liksom till att jag bara äter för mycket. Eller ja, håller jag mig till en stor måltid om dagen ligger jag nu på runt 2000 kcal vilket är långsam viktnedgång för mig. Så det kanske blir den vägen jag får gå helt enkelt.





Har tränat för PT tidigare men upplever att de har väldigt dålig koll på balett och vad det kräver. Alla kör sitt eget program baserat på styrka eller löpning typ, och tar inte in att jag har specifika behov. Det är inte så vanligt med folk som dansar balett som jag utan att tillhöra ett danskompani, så all expertis är centrerad till yrkesutövarna. Har varit hos idrottsklinik också för några av mina skador, men det kändes mest som att jag fick utbilda dem i hur balett fungerar.

Men, kanske testar dietisten som föreslogs. De borde ju kunna anpassa kosten oavsett vad jag tränar, tänker jag. Även om 1900 känns väldigt saftigt att betala innan jag ens vet om de är bra.
Du har kanske förklarat tidigare, men då har jag nog inte förstått det, så ber om ursäkt i så fall.

Varför äter du inte regelbundet? Eller min fråga är väl mer "varför testar du inte slå ut mängden du äter på flera måltider över dygnet"?

Det är inte helt okänt att det är svårt att gå ner i vikt om man äter stora men få måltider per dygn, även om det finns typ 3000 olika dieter och sätt att äta på.

Det här med tröttheten osv den lär du inte komma ifrån, gissar jag. Den är nog bara att tugga sig igenom tills kroppen vant sig vid sitt nya tillstånd.
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
918
Senast: Bison
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 386
Kropp & Själ Ja, mina knän mår inte alls bra sedan lilla dottern kom. Jag antar att de är en kombination av allt bärande på henne, bärande på extra...
Svar
12
· Visningar
1 463
Senast: escodobe
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 845
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp