Bukefalos 28 år!

hjälp jag behöver råd!

S

strösslet

hej! jag har två katter som är lite mindre än ett halvår. en maincoon/helig birma och den andra är väl en bondkatt med inslag av siames (tror ja iaf) nu är de så här att jag bor i en lägenhet på landet nära "stor skogen" hon ja hyr lägenheten bor bredvid och har två vuxna katter. nu vänder jag mig till dig/er som värkligen har hafft katt hela livet och är van. jag har inte släppt ut dem ännu men de börjar gå mig på nerverna de har sådan energi o härjar runt o förstör o välter saker hela tiden. jag undrar kan ja släppa ut dem nu? iofs har de juh inte nån vinterpäls men maincoon/helig birma har juh tjock lång päls. och jag anser att hon är mogen att gå ut men inte bondkatten ( som är några veckor yngre) ska ja släppa ut båda eller ska ja vänta tills båda är "mogna" så de har varandra ute?
och kommer de tillbaka ? men gammelkatt som ja lämnat hos mamma som vi släppte ut efter en sommar i koppel försvann ett dygn o hade ja inte hittat henne under vedboden hade hon nog inte kommit fram. jag vet att jag är mesig, men de är juh mina älsklingar.
och ett annat problem är att de luktar nå hemskt ur deras kattlåda. alltså kisset, jag gör rent de 1-2ggr om dagen men de stinker värkligen, dels därför jag vill ha ut dem åxå.
snälla hjälp mig jag vill inte att de ska försvinna men ja klarar snart inte av att ha dem inne pga deras energi
(vill tillägga att de ska bli in/ut katter så småningom men när?? )
kram på er alla kattälskare! :love:
 
Sv: hjälp jag behöver råd!

Jag skulle nog ha dem ute under uppsikt korta stunder först i några dagar och sedan låta dem vara ute själva.
Naturligtvis skulle jag ID-märka dem först så att de är lättare att hitta om de försvinner så folk vet att de inte är hemlösa om de hittar dem och kan ta reda på vem ägaren är.
Ang. det illaluktandet kisset; är dem kastrerade? Ifall dem inte är det så skulle jag fixa det först, det behövs inte "hjälp" med att sätta fler kattungar till världen då vi redan har så många hemlösa katter.
 
Sv: hjälp jag behöver råd!

Jag skulle nog ha dem ute under uppsikt korta stunder först i några dagar och sedan låta dem vara ute själva.
Naturligtvis skulle jag ID-märka dem först så att de är lättare att hitta om de försvinner så folk vet att de inte är hemlösa om de hittar dem och kan ta reda på vem ägaren är.
Ang. det illaluktandet kisset; är dem kastrerade? Ifall dem inte är det så skulle jag fixa det först, det behövs inte "hjälp" med att sätta fler kattungar till världen då vi redan har så många hemlösa katter.

hej! tack för ditt svar :) ska de är två honor jag har o ena ska ja sterilisera när hon är mogen för det. tack för ditt råd ska vara ute med dem i morgon tack tack :)
 
Sv: hjälp jag behöver råd!

Nu för tiden kallas det kastrering även på honor. :) Varför inte kastrera båda?
Lycka till iaf!
 
Sv: hjälp jag behöver råd!

Är de inte kastrerade ska de inte vara lösa ute alls. Ta ut dem i koppel då i sådana fall. När de blivit kastrerade kan du ha dem lösa ute, men var ute med dem de första gångerna. Trvis de hos dig lär de komma tillbaka.
 
Sv: hjälp jag behöver råd!

Nu för tiden kallas det kastrering även på honor. :) Varför inte kastrera båda?
Lycka till iaf!

nej för att maincoon/heligbirma ska ja ha en kull på (det var ett krav från uppfödaren som ska ha dessa tänkta blivande bäbisar)
kram
 
Sv: hjälp jag behöver råd!

Är de inte kastrerade ska de inte vara lösa ute alls. Ta ut dem i koppel då i sådana fall. När de blivit kastrerade kan du ha dem lösa ute, men var ute med dem de första gångerna. Trvis de hos dig lär de komma tillbaka.


okej.. ja jag brukar ha dem i koppel ibland men bondkatten vägrar hon lägger sig ned o vägrar röra sig medans den andra struntar fullständigt i selen. hmm ja får lösa de där på nå vis. haha kanske en språnglina (som man kan ha till hundar *ironisk* )

tack o kram
 
Sv: hjälp jag behöver råd!

nej för att maincoon/heligbirma ska ja ha en kull på (det var ett krav från uppfödaren som ska ha dessa tänkta blivande bäbisar)
kram

Ojsan, har aldrig hört om någon som fött upp blandraser som lämnar ut honor på foder. Vet du varför hon gör det?
 
Sv: hjälp jag behöver råd!

Ojsan, har aldrig hört om någon som fött upp blandraser som lämnar ut honor på foder. Vet du varför hon gör det?

hon har inte lämnat ut henne på foder utan de va så här att jag fick inte köpa henne (eftersom de var hennes ända bäbis vid liv) om inte hon fick bäbisarna av hennes första kull . och jag ville så hemskt järna ha denna kisse så så blev de .. o eftersom hon är 75% o de oftast får få kattungar(men bara för att ja tror de så kommer hon få 75 st :P ) så gör detta inget. och jag vill ha kattunge/ar efter henne
 
Sv: hjälp jag behöver råd!

Fast då blir det ju som ett fodervärdskap? Du har katten och uppfödaren tar kull på den?
Det jag inte riktigt förstod var varför man medvetet väljer att blanda två raser? Men vi behöver ju inte göra detta till en avelstråd ;)
 
Sv: hjälp jag behöver råd!

Fast då blir det ju som ett fodervärdskap? Du har katten och uppfödaren tar kull på den?
Det jag inte riktigt förstod var varför man medvetet väljer att blanda två raser? Men vi behöver ju inte göra detta till en avelstråd ;)

det var inte medvetet heller. hon skulle para sin birma med en annan birma hane honkatten var inte ett dugg intresserad. en dag så försvan honan några timmar (brukar följa med ägaren på gården) och senare på dan kom hon hem med karl (maincoon) så ja.. några veckor senare så blev de gråa små birmor :P (hanen har även birma i)
så de var inte medvetet gjort utan en olyckshändelse.
nej vi vill inte starta en avelstråd.. jag ville bara fråga lite o tack så mycket för alla svar.. nu har jag lite mer köttpå benen :)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Sen jag flyttade ut på landet har jag blivit väldigt hundsugen igen. Det som hållit mig från att skaffa hund är att min katt inte klarar...
2 3
Svar
57
· Visningar
4 335
Senast: Liten
·
Hundavel & Ras När jag läser detta undrar jag varför den överhuvudtaget är tillåten att äga som privatperson kan ju inte vara någon privatperson som...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 166
Senast: linnsan
·
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
28 841
Senast: Åsa A
·
Övr. Katt Jag har blivit erbjuden att ta över en Helig Birma som inte trivs i sitt nuvarande hem, främst på grund av småbarn. En del av mig säger...
Svar
4
· Visningar
928
Senast: Ruben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Försäkring
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp