Hjälp, jag kan inte sitta ner

Cherarriduracell

Trådstartare
Nu är jag i en sån där frustrerad period. Innan nyår red jag "jättebra", jag kunde sitta ner på hästen, jag kunde inverka, jag var stadig. Så blev han stående 2 v pga skada och nu efter igångsättningen så kan jag verkligen inte rida. Det är helt brutalt, jag är som en geleklump, men inte den avslappnade, bra geleklumpen utan mer den där som inte har någon som helst styrsel på kroppen what so ever.

Senaste året har jag börjat sitta mer "på rumpan", för långt bak på mina sittben. Jag kan sitta hyfsat i skritt och galopp men i trav GÅR det verkligen inte, jag vrider om bäckenet och sitter och guppar på baksidan av sittbenen, med spänd rumpa och spända lår och ostadig hand. Än värre blev det efter att jag var på massage, nu får jag dessutom "sendrag" i ryggen för minsta lilla muskelanspänning.

Vid någon sitsträning på en lektion i höstas fick jag träna på att vrida om bäckenet och sitta på rätt yta av sittbenen, men då känns det som att jag "putar ut" rumpan och sitter med världens svank, men det är "enda sättet" för mig att vara stadig nu, vräk ut rumpan och sitt på skrevet, liksom. Det gör skitont i svanken, så det är antagligen inte rätt, eller så är jag fruktansvärt stel i kroppen och otränad i musklerna.

Sadeln hjälper mig inte alls, snarare stjälper så den ska jag sälja asap. Men man måste väl kunna följa med hästens rörelser även om sadeln inte är optimal för ens kropp?

Som jag ser det behöver jag kanske hjälp av en sjukgymnast eller naprapat för att fräscha till kroppen, bli av med spänningar och snedheter och få hjälp med övningar som stretchar det som ska stretchas och träna upp det som ska tränas upp. Och självklart rida för tränare, men jag har ju 6 dagar till i veckan att rida på och ta hand om min kropp. Konsulterar jag mina ridläraböcker läser jag mig till att jag ska rida i en så liten trav att jag klarar att sitta. Även det känns som ett moment 22, hästen är lite bekvämt lagd och svarar inte ärligt för skänkeln, vad kommer hända med hans kropp och ridbarhet om jag travar runt i en liten oärlig trav i x antal veckor tills jag lärt mig sitta? Blä, denna skitfrustration alltså.

Vad och hur skulle ni göra?
Jag har en pilatesboll jag tänkte försöka träna med men jag minns inte alls vad vi gjorde för bålstärkande övningar med den, tips på övningar?

Om jag går till en sjukgymnast som inte är så insatt i ryttarkroppen, vad blir min problemformulering? Vad vill jag ha hjälp med? "Buhu jag är dålig på min sport" känns inte så hjälpsamt för en utomstående, eller det kanske det är, kropp som kropp?

Nuvarande känsla: :banghead::banghead::banghead::banghead::turd::turd::turd::cry::cry::cry:
Jag vet ju "vart jag vill" och hur det ska kännas, jag kommer bara inte dit.
 
Det som hjälper mig när det är så där är att backa bandet. Du säger att skritt och galopp fungerar. Rid i skritt och galopp i ett par veckor. Lägg sen in två tre travsteg och växla gångart och så tillbaka.
Jobbar du skritt-galopp-skritt-galopp så får du säkert igång hästen bra frammåt med på köpet.

Sen rida i liten trav är inte samma som slö trav. Men ta det lite i taget tills självkännslan gått upp igen är mitt lilla tips.
 
Ok, nu har jag analyserat mer. Jag kan sitta, även om det är apsvårt och blir lite wobbligt efter några varv, i hoppsadeln. Jag behöver inte böja svanken i något ytterlighetsläge i den sadeln och får inte ont av töjningen i svanken, däremot mjölksyra.

Men fortfarande, allt kan inte bero på sadeln. Vad kan jag göra avsuttet för att bättra på sitsen? Hur slappnar man av i lår och axlar uppsuttet?
 
Ok, nu har jag analyserat mer. Jag kan sitta, även om det är apsvårt och blir lite wobbligt efter några varv, i hoppsadeln. Jag behöver inte böja svanken i något ytterlighetsläge i den sadeln och får inte ont av töjningen i svanken, däremot mjölksyra.

Men fortfarande, allt kan inte bero på sadeln. Vad kan jag göra avsuttet för att bättra på sitsen? Hur slappnar man av i lår och axlar uppsuttet?
Träna bålstabilitet!
Det kan du berätta för en sjukgymnast till exempel. Eller googla övningar på nätet. Stabil bål gör det sååå mycket lättare att slappna av i övriga delar av kroppen.
 
@Cherarriduracell jag skulle av egen erfarenhet tyvärr vilja påstå att VÄLDIGT mycket kan bero på sadeln om den inte passar ens kropp. Det blir som en ond cirkel och din kropp får "slåss" mot sadeln som säger en sak, och hästens rörelser som säger en annan. Detta betyder inte att sadeln för den skull behöver kännas obehaglig - dvs du behöver inte alls vara medveten om exakt hur sadeln påverkar dig negativt utan sadeln kan kännas hyfsat bekväm trots att den påverkar din balans negativt.
Du har säkert multipla anledningar precis som du skriver, att du sitter dåligt, men som sagt - sadeln spelar verkligen en vesäntlig roll i helheten!
 
Rid lätt och sitt ner i omgångar?
Har man väl börjat bråka med sitsen så är det sjukt svårt att komma till ro och bara rida. Så att istället arbeta ihop hästen under lätt ridning och sen då man känner sig stabil sitta ner en stund och sen rida lätt igen så fort man känner sig ostadig.
Ju mer du kommer i takt med hästen ju längre och ju bättre blir den nedsuttna traven.

Är själv lagom värdelös på att sitta ner i traven på min häst, hon har stort steg och puttar mig åt sidan, det + att jag är väldigt svar i ena sida gör att jag inte kan parkera upp henne och komma till ordentlig ridning. Så måste jobba ihop henne och stärka den svaga sidan på oss båda för att kunna komma till ridning under arbetstraven.
 
Tror också att det kan vara sadeln som inte passar. Den ska ju passa hästen såklart men faktiskt också dig.
Sen gäller det bara att öva öva öva. Ta skritt och galopp om det känns bäst. Låt någon longera dig på en lugn, rutinerad häst!
Skulle även öva upp magmusklerna!
 
Jag hade svårt att sitta ner i traven i min gamla sadel som var för liten för mig. Sen fick jag prova en bomlös och då gick det genast jättebra! Prova lite andra sadlar :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 153
Senast: __sofia__
·
Ridning En familj i mitt stall har köpt en ny liten C-ponny, barnet är 8 år (har ridit sen hon var 4/5 år) och har haft världens snällaste...
Svar
9
· Visningar
1 744
Senast: Nordx
·
Islandshäst Hej hästvänner! Jag rider en väldigt fräsch, 19 årig islandshäst som kan bli superflott, men själv har jag inte lyckats få fram den...
Svar
2
· Visningar
2 182
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 396

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp