Hjälp, jag orkar snart inte mer!

Sv: Hjälp, jag orkar snart inte mer!

Min pinscher var likadan när jag fick honom som 11-månaders omplacering.

Mina råd är:

1. Passivitetsträning
2. Passivitetsträning
3. Passivitetsträning

"Tvinga" hunden att ta det lugnt! Jag gick ofta ut på stan, satte mig på en bänk när vovve var färdigrastad, och bara satt. Enda gången hunden fick uppmärksamhet, var när han lugnt och fint tog ögonkontakt med mig, annars totalignorerade jag.

Hemma så tog det låååång tid att få honom att inte sno runt, utan ligga lugnt och fint i korgen när han blev tillsagd. Vi (jag och ex:et) fick faktiskt lite skit från vår omgivning för att vi var så stränga och taskiga som inte lät voove vara med (läs; i soffan uppe i ansiktet) jämt. Men vi härdade ut eftersom vi märkte att han successivt lugnade sig och accepterade faktum.

Nu är han fyra år och har faktiskt lugnat sig!
 
Sv: Hjälp, jag orkar snart inte mer!

Säger som de andra, din hund är nog överstimulerad. Försök att stimulera psykiskt istället för så mkt fysisk motion.

Avslappning!! Lär vovvis att det inte måste hända ngt hela tiden.

När du ska lämna ensam, en kompis till mig hade samma problem. De fick rådet att begränsa utrymmet för hunden. Antingen genom bur, kompostgaller el likn. Många hundar känner sig otrygga med att ha för stora utrymmen när de är ensamma. Det blir för mkt att hålla koll på/ vakta o då kan detta beteende komma. Hennes slutade direkt att förstöra efter att de begränsat hans utrymme till hallen.

Koppelträning, Det där med att stanna tills hunden inte drar osv, det funkar kanske på vissa. Men inte på våran 8 mån kille. Vår instruktör gav rådet att små fina ryck när han drar, ( nu får jag väl på huvudet.. ) lär honom att ALDRIG segdra i kopplet på detta viset. Träna SUPER mkt kontakt!! JObba med det jämt. Belöna inom en halv sekund efter att han tittar på dig. ANvänd ljud, godis vad som helst för att få kontakten, så småningom blir du mer o mer intressant. O som tidigare ngn skrev, byt riktning när du inte lyckas. Se till att du bestämmer var ni ska gå.
Vår instruktör sa även att tänk på att man inte kan kräva att hunden ska gå o titta på dig non stop. Utan rekommenderade att jobba enl följ.
Gå ut o gå din vanliga runda. Låt hunden nosa osv i lagom dos. Så fort den segdrar , korrigera. Jobba med kontakten i intervall sas. Alltså gå en bit där hunden får gå o sniffa o kissa. Sätt hunden , se till att få kontakt, gå en sträcka med full kontakt. Den sträckan ställer du KRAV. Sen sätter du hunden , ger den fri kommando o låter den gå o nosa o vara fri igen. Dock aldrig segdra i kopplet.
Efter bara 2-3 rundor började vår kille fatta poängen o han tycker det är superkul när vi kör de små kontaktsträckorna o gör allt för berömmet.
Så detta kanske oxå funkar på din hund.
Lycka till.
 
Sv: Hjälp, jag orkar snart inte mer!

Oj nu börjar jag bli nervös!


Jag har en liten doberman hanen på 7 mån, precis börjat på valp kurs.
Än sålänge är han mkt trevlig, lite svårt det här med att gå i koppel men det ska vi lära oss på tors.
Han är med mig i stallet varje dag, men det är ju inte så mkt spring. Ligger mest i solen och vilar. Spårar en dag i veckan ungefär, kanske varannan och lite sök i bland.

Försöker tänka mkt på att vara konsekvent, inte äta förrän han har gjort "give me 5" och sagt varsågod. Inte hoppa ur bilen förrän jag sagt att han får likadant ur hissen och liknande. Har änsålänge itne lämnat han hemma själv mer än när jag går till tvättstugan.
Har hört både att man ska börja med att låta dom vara själva från början, och att man ska vänta tills dom är lite modigare med att lämna dom.
Har haft han i bilen om jag har ärenden på två sec. För han gillar och trivs i bilen.
Vet inte om det kanske vart dumt gjort att vänta med det?

Tränar endel trix med han så han får använda hjärnan, efter det brukar han sova gott en stund :)
 
Sv: Hjälp, jag orkar snart inte mer!

Hej hej!
Jag har också en :devil: lig unghund! Han är 15 månader och en riktig pärs.;)
Tänkte att det kan vara skönt att höra att nån annan oxå har det hobbigt:smirk: .

För det första vil jag säga att jag tycker du fått väldigt bra råd av skogstrollet. Jag kör ungefär samma taktik och det har funkat bäst.
Något man ska försöka tänka på är att INTE bli arg. Behåll lugnet och gå inte in i konflikter med hunden. Var stenhård och konsekvent men inte arg. Jag vet att det inte alltid är så lätt men man tjänar inget på att "bråka" med hunden.

Jag har fått ändra mig lite när vi är ute och promenerar då jag i början var alldeles för slapp och lät hunden gå lite som han ville.
Nu går han fot tills han får varsågod och det är bara då han får kissa och bajsa och sniffa rundor. Jag varvar fot med varsågod mycket för att "påminna" honom om att det fortfarande är jag som bestämmer.

Ett tips angående koppeldragandet är att bara ta små steg i början om hunden stressar.
Märker jag att min hund stressar och tenderar att dra i kopplet så stannar jag och är han inte uppmärksam utan vandrar vidare så blir det automatiskt ett ryck i kopplet samtidigt som jag säger nej.
Därefter säger jag hit (som betyder att han ska ställa sig i rätt position) och fot precis innan jag börjar gå.
Nu tar jag bara ett steg för att han inte ska hinna stressa iväg. Då är han fortfarande uppmärksam på mig och stannar bredvid när jag stannar. (beröm)
Så tar jag ytterligare ngt steg och stannar för att han ska fatta att han ska hålla koll på mig och gå i mitt tempo.
När han har varvat ner kan jag gå vidare.

Funkar på min hund som man måste varva ner innan han kan fatta något.
 

Liknande trådar

Hundträning Jag jobbar på ett mindre kontor, vi är fyra sammanlagt på arbetsplatsen. Jag jobbat administrativt och sitter mest på kontoret, de andra...
Svar
6
· Visningar
1 151
Senast: Praefatio
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
659
Senast: Trassel12
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 608
Senast: YlvaG
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 642
Senast: Hellhound
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp