Hjälp jag ska till Göteborg i en månad!

Piek

Trådstartare
Mitt jobb vill skicka mig på en utbildning i gbg i en hel månad och det känns super läskigt!
Jag har varit där en gång i mitt liv och då var jag typ tio så min kunskap och lokalkännedom om staden är totalt obefintlig, dessutom känner jag ingen som bor där :p
Som det verkar kommer jag åka själv ifrån oss och iom att det är ca 80 mil dit blir jag troligtvis kvar hela månaden... Så nu har jag lite frågor!

- Hur svårt är det att hitta och ta sig fram i gbg? (mitt lokalsinne är totalt obefintligt, jag kan gå vilse i min hemstad)
- Visst finns det spårvagnar? Hur åker man en sån? (betalning etc.)
- Vågar man gå runt som ensam tjej där? Dagtid borde det väl vara lugnt men kvällstid?
- Vad får man inte missa att göra/se medan man är där?

Sen lite praktiska frågor som jag givetvis ska ta med chefen men han är bortrest för tillfället och visste inte mycket när jag pratade med honom.
- Hur brukar det funka när man reser bort på utbildning för jobbets räkning med mat tex? Jag har inte råd att äta ute två gånger om dagen i en månad...
- Traktamente? När brukar man få det?
- hur brukar det funka med lön? Jag får timlön räknas då timmarna jag är på plats på utbildningen?
- Sen den stora frågan hur gör man med tvätten? Jag äger inte ombyten för trettio dagar :p

Nått jag bör tänka på och fråga chefen om när han är tillbaka?

Mvh nervös lantis...
 
Göteborg är underbart!

Av jättetråkiga anledningar har jag tvingats spendera tid där (Sahlgrenska t/r) under en månad och det är verkligen en lätt stad att komma överens med. Lätt att ta sig runt, vackert - jag hade kunnat bo där om jag inte tyckt så illa om större städer.

Jag köpte ett billigt åkpass (helg) redan på stationen när jag klev av tåget, sedan kunde jag åka fritt på bussar och spårvagnar under den tiden jag var där.
 
Kvinnor rör sig fritt i alla Sveriges städer, även kvällstid:). Jag är inte göteborgare men har knatat runt ensam när jag varit på besök i staden. Åkt ensam hem till min syster på spårvagn efter mörkrets inbrott mm. Jag är alltid försiktig så tillvida att jag har koll, gör medvetna vägval osv när jag rör mig ensam i städer. Men gör man det är det nog ytterst få städer som är farliga i vår del av världen.

Fixar arbetsgivaren ditt boende? Det finns ofta olika alternativ med kok- och tvättmöjligheter. Exempelvis finns det på många vandrarhem och de har inte bara sovsalar utan även enkelrum.

80 mil behöver inte vara så långt att du inte kan åka hem någon helg:). Jag var i Lund (67 mil dit) torsdag - lördag. Resan tog fyra timmar dörr till dörr och kostade ca 800 kr.
 
@Piek jag säger precis som @Lovisaleonora om jag var tvungen att bo i en storstad så skulle Göteborg vara mitt val alla gånger! Det är lätt att hitta, spårvagnarna är smidiga att använda och beroende på hur du kommer att bo/jobba så kanske ett månadskort är enklast?
Jag har lallat runt i stan sena kvällar utan att känna mig rädd, jag har väl kanske inte valt de mörkaste bakgatorna men i övrigt så har det alltid känts väldigt tryggt.
Kolla upp hur det är tänkt med boende och mat, det finns som sagt många vandrarhem som det finns matlagningsmöjlighet på, och där brukar det även finnas tvättmöjligheter. De flesta hotell har också tvättservice om det skulle behövas.

Vad du bör se när du är i göteborg... Det finns massor! Titta på http://www.goteborg.com/ och fundera på vad du tycker är roligt och intressant.
 
@Piek jag säger precis som @Lovisaleonora om jag var tvungen att bo i en storstad så skulle Göteborg vara mitt val alla gånger! Det är lätt att hitta, spårvagnarna är smidiga att använda och beroende på hur du kommer att bo/jobba så kanske ett månadskort är enklast?

Månadsladdning inom stan kostar 580 kr, man aktiverar kortet på vagnen/bussen första gången man åker, sedan behöver man bara ta fram det om det är biljettkontroll.

Enklaste sättet att ta sig runt är att skaffa Västtrafiks app Reseplaneraren. Man skriver in varifrån man åker, vart man ska, tidpunkt - och får upp resvägen med byten osv.
 
Kvinnor rör sig fritt i alla Sveriges städer, även kvällstid:). Jag är inte göteborgare men har knatat runt ensam när jag varit på besök i staden. Åkt ensam hem till min syster på spårvagn efter mörkrets inbrott mm. Jag är alltid försiktig så tillvida att jag har koll, gör medvetna vägval osv när jag rör mig ensam i städer. Men gör man det är det nog ytterst få städer som är farliga i vår del av världen.

Fixar arbetsgivaren ditt boende? Det finns ofta olika alternativ med kok- och tvättmöjligheter. Exempelvis finns det på många vandrarhem och de har inte bara sovsalar utan även enkelrum.

80 mil behöver inte vara så långt att du inte kan åka hem någon helg:). Jag var i Lund (67 mil dit) torsdag - lördag. Resan tog fyra timmar dörr till dörr och kostade ca 800 kr.

Nej, vi som inte har muskelhundar skaffar manlig eskort eller stannar hemma.

Jag är uppvuxen i en stad där man inte går ensam på stan efter kl 22 om man inte absolut måste därav frågan :p Det svåra är ju att göra medvetna vägval när man inte hittar... Men får kolla upp de vilka de "större" gatorna är när jag vet var jag ska bo :)

Arbetsgivaren fixar boende, än har jag ingen aning om vart det blir, får förhoppningsvis veta när han kommer tillbaka från resan. Hoppas dock på hotell med hotellfrukost ;)

Enkel resa med SJ tar mellan 14-18 timmar därav svårt att åka över en helg :( Så fantastisk är kollektivtrafiken i Jämtland ;) Flyg finns visserligen också men då kommer jag inte hela vägen hem.
 
Jag är uppvuxen i en stad där man inte går ensam på stan efter kl 22 om man inte absolut måste därav frågan :p Det svåra är ju att göra medvetna vägval när man inte hittar... Men får kolla upp de vilka de "större" gatorna är när jag vet var jag ska bo :)

Arbetsgivaren fixar boende, än har jag ingen aning om vart det blir, får förhoppningsvis veta när han kommer tillbaka från resan. Hoppas dock på hotell med hotellfrukost ;)

Enkel resa med SJ tar mellan 14-18 timmar därav svårt att åka över en helg :( Så fantastisk är kollektivtrafiken i Jämtland ;) Flyg finns visserligen också men då kommer jag inte hela vägen hem.
Var kan man inte gå ensam efter 22? I Göteborg kan man i alla fall göra det. Normalt säkerhetstänkande räcker.
 
Mitt jobb vill skicka mig på en utbildning i gbg i en hel månad och det känns super läskigt!
Jag har varit där en gång i mitt liv och då var jag typ tio så min kunskap och lokalkännedom om staden är totalt obefintlig, dessutom känner jag ingen som bor där :p
Som det verkar kommer jag åka själv ifrån oss och iom att det är ca 80 mil dit blir jag troligtvis kvar hela månaden... Så nu har jag lite frågor!

- Hur svårt är det att hitta och ta sig fram i gbg? (mitt lokalsinne är totalt obefintligt, jag kan gå vilse i min hemstad)
- Visst finns det spårvagnar? Hur åker man en sån? (betalning etc.)
- Vågar man gå runt som ensam tjej där? Dagtid borde det väl vara lugnt men kvällstid?
- Vad får man inte missa att göra/se medan man är där?

Sen lite praktiska frågor som jag givetvis ska ta med chefen men han är bortrest för tillfället och visste inte mycket när jag pratade med honom.
- Hur brukar det funka när man reser bort på utbildning för jobbets räkning med mat tex? Jag har inte råd att äta ute två gånger om dagen i en månad...
- Traktamente? När brukar man få det?
- hur brukar det funka med lön? Jag får timlön räknas då timmarna jag är på plats på utbildningen?
- Sen den stora frågan hur gör man med tvätten? Jag äger inte ombyten för trettio dagar :p

Nått jag bör tänka på och fråga chefen om när han är tillbaka?

Mvh nervös lantis...
Lyckos.... Göteborg en månad. Jag gillar Röhska museumet. I januari är det filmfestival.
 
Det låter helt orimligt.
Tyvärr inte, där är nog det enda stället jag spontant kan komma på att det har känts lite läskigt på kvällen, jag tror att det har med att göra att centrum är helt dött med butiker. Ludvika för typ 20 år sedan var också lite läskigt men mest för att det fanns risk att hamna mitt emellan två rivaliserande gäng. I dag vet jag inte hur det är.
 
Tyvärr inte, där är nog det enda stället jag spontant kan komma på att det har känts lite läskigt på kvällen, jag tror att det har med att göra att centrum är helt dött med butiker. Ludvika för typ 20 år sedan var också lite läskigt men mest för att det fanns risk att hamna mitt emellan två rivaliserande gäng. I dag vet jag inte hur det är.
Men att det känns läskigt är ju inte samma sak som att det är motiverat att vara rädd.

Om jag inte vågade gå ut efter 22 i Borlänge skulle jag nog inte ens sätta min fot i Göteborg :confused:
 
Senast ändrad:
I Borlänge. Fruktansvärt otrygg stad.
Jag har bekanta i den stan, åker dit ibland och jag har faktiskt jobbat där också under en period i mitt liv.
Att Borlänge skulle vara farligt har jag aldrig hört talas om? :confused:

Ser inte att det skulle vara farligare där än i Åmål, Bollnäs eller Tingsryd? Eller annan valfri stad i Sverige.

Googlar jag så får jag fram följande aktuella uttalande
"Borlänge ligger på plats 51 i landet när det gäller anmälda brott per 100 000 invånare." 50 städer har alltså fler brott.
 
Jag har gått där ensam på kvällen, och känt mig helt trygg. Enda risken var väl att bli deprimerad, för nästan allt är stängt, och de enda som var ute var några överförfriskade festare. Lite sorgligt, men väldigt ofarligt.
Du menar att de var fulla och skrålade på dalmål? Då hade jag nog också stannat inne :o

Mvh gillar dialekter men det får finnas gränser :angel:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp