Hjälp jag ska till Göteborg i en månad!

Men ändå så är det så mycket bättre än stockholmska, lustigt
Nej men tog du illa upp? Det var inte meningen. Det var mest på skämt. Hade verkligen ingen aning om att det skulle vara så känsligt att skoja om göteborgska, trodde alla var så goa och glada där borta att ingen skulle ta illa upp :D.
 
Men det handlar inte om "får". Utan om det jag skrev: att man känner något är inte samma sak som att det är motiverat att vara rädd. Förstår du inte skillnaden?

Om jag möter tre svarthåriga killar en mörk kväll så känner jag att jag spänner mig mer än om jag möter tre blonda. Men det innebär ju inte att de tre första är farligare, utan att jag har fördomar som jag behöver göra något åt.

Så du menar att jag har fördomar mot Borlänge eftersom jag inte känner mig trygg där? Mycket möjligt, jag vet inte varför jag skulle ha det men samtidigt så tror jag inte att jag tänker lägga ner så mycket energi på att jobba bort det, finns väldigt få anledningar till varför jag skulle jobba med min trygghets känsla i Borlänge. Jag har inte längre några anledningar till att röra mig där kvällstid, de vänner som bodde där flyttade därifrån eftersom de inte ville bo där med barn. De gånger jag åker till Borlänge idag är dagtid och då till Kupolenområdet vilket ligger en bit ifrån centrum.
Men din fördom är ju betydligt jobbigare att hantera, svarthåriga finns det ganska gott om.

Jag är helt på det klara på skillnaden mellan skillnaden att känna något och att det faktiskt är farligt, men samtidigt är inte vi människor helt rationella, vilket de flesta brukar tycka är helt okej men uppenbarligen inte alla.
 
I en artikel om att det skett tre rån under natten i centrala Göteborg. Tre rån på antalet människor som rör sig i centrala Göteborg är ju egentligen en väldigt liten procent!

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2911099-tre-ran-i-centrala-goteborg
Aha, där. Tack!

Polisens presstalesman, Christer Fuxborg, säger att det är mycket folk ute på stan under helgkvällarna så här före jul och uppmanar till försiktighet:

– Tillfället gör tjuven, som man säger. Jag tycker man ska tänka på att inte gå ensam hem, utan slå följe med varandra och inte gå på platser som är lite ödsliga.


Jag blir så trött på sådant. Det ligger alldeles för nära att göra brottsoffret medansvarigt.

Nästa gång jag ska passera Tredje Långgatan, Heden eller Drottningtorget (där rånen skedde) i mörker ska jag ringa Fuxborg och be om poliseskort. :meh:
 
Nej men tog du illa upp? Det var inte meningen. Det var mest på skämt. Hade verkligen ingen aning om att det skulle vara så känsligt att skoja om göteborgska, trodde alla var så goa och glada där borta att ingen skulle ta illa upp :D.
Men jag är bara halv det är känsligare då :p
Men jag är inget fan av att skoja om dialekter, jag tycker de är underbara och något vi borde värna om.
 
Jag sökte på "bästa svenska dialekten sifo" och fick fram en massa träffar som sa att göteborgska är den "sexigaste" dialekten enligt svenskar??

Det känns inte som att det stämmer men det var vad som stod på internet så det måste vara rätt!!!
 
Så du menar att jag har fördomar mot Borlänge eftersom jag inte känner mig trygg där? Mycket möjligt, jag vet inte varför jag skulle ha det men samtidigt så tror jag inte att jag tänker lägga ner så mycket energi på att jobba bort det, finns väldigt få anledningar till varför jag skulle jobba med min trygghets känsla i Borlänge. Jag har inte längre några anledningar till att röra mig där kvällstid, de vänner som bodde där flyttade därifrån eftersom de inte ville bo där med barn. De gånger jag åker till Borlänge idag är dagtid och då till Kupolenområdet vilket ligger en bit ifrån centrum.
Men din fördom är ju betydligt jobbigare att hantera, svarthåriga finns det ganska gott om.

Jag är helt på det klara på skillnaden mellan skillnaden att känna något och att det faktiskt är farligt, men samtidigt är inte vi människor helt rationella, vilket de flesta brukar tycka är helt okej men uppenbarligen inte alla.
Jag har inte sagt att du har fördomar. Jag tog ett jämförande exempel för att förklara skillnaden mellan att känna sig rädd och motiverade säkerhetsrisker.

Om du redan förstod den skillnaden så är det jättebra, men samtidigt obegripligt varför du tyckte att det var viktigt att berätta att du känt dig rädd i Borlänge. Det bekräftar nämligen bara upplevd rädsla, inte vad som är farligt.
 
Men jag är inget fan av att skoja om dialekter, jag tycker de är underbara och något vi borde värna om.
Om du vill värna om dem skulle jag nog försöka en mer positivare approach än "men stockholmska dååå! :rage:" ;).
 
Men jag är bara halv det är känsligare då :p
Men jag är inget fan av att skoja om dialekter, jag tycker de är underbara och något vi borde värna om.


Håller med i teorin. Sedan har jag vissa känslor inför vissa dialekter ändå.

Gnällbältet - :arghh:
Grov malmöitiska - :confused:
Stockholmska - :cool:
Dalmål - :rofl:
Inlandsnorrländska/Lappland - :love:
Bohuslänska - :crazy:

and so on...

Göteborgskan ... tja - ;) en sån kanske...
 
@Piek rekommenderar museerna i Göteborg för 40 kr får du en årsbiljett. Det innebär att du betalar 40 kr i entré på ett av fem museer, det innefattar Göteborgs konstmuseum, Göteborgs Stadsmuseum, Sjöfartsmuseet Akvariet, Röhsska museet och Naturhistoriska museet, resten av året går du in gratis på alla dessa museer när du visar upp din årsbiljett. Med Årsbiljetten har du tillgång till museernas basverksamhet. Vissa större utställningar kan ha särskild avgift. Beroende på årstid är ju Botaniska trädgården och Slottskogen trevliga ställen att besöka som inte kostar något. Missa inte Saluhallen, om utbildningen är i närheten kan man få hyfsat billiga luncher därinne. Vill man träffa lite folk så gå med på Citypolarna, där ordnas aktiviteter av olika personer och jag tror de är rätt stora i storstäderna om jag fattat det rätt. Hittar man ingen aktivitet som passar så kan man lägga upp en egen aktivitet.
 
Nästa gång jag ska passera Tredje Långgatan, Heden eller Drottningtorget (där rånen skedde) i mörker ska jag ringa Fuxborg och be om poliseskort. :meh:
Jag med! Det blir i mitt fall fråga om poliseskort snart sagt varje gång jag går ut, jag passerar minst två av de där tre platserna dagligen, ibland flera gånger om dagen. Och så här års är det ju mörkt hela tiden.
 
Ingen aning om vad gatorna heter, men om jag går så väljer jag den väg som är upplyst antingen med gatlyktor eller av butiksfönster än den gata som enbart blir belyst av fönster, kanske inte så mycket för att jag är rädd för människor men för att det är mörkt och risken att göra sig illa är större och jag blir osäker på om det är rätt väg om jag inte ser gatskyltar ordentligt, jag hittar som sagt inte.

Dvs sunt förnuft, jag väljer upplysta vägar som leder dit jag ska. Förutom när jag rumlar runt i Majorna när jag har haft hunden med mig, då har jag hamnat på alla möjliga konstiga och mörka ställen när jag försöker hitta nya promenadvägar.
Jaha. Ja, det har jag aldrig ens tänkt på. Jag bara går som det faller sig när jag går genom stan. Jag har läst att Avenyn är den mest brottsutsatta gatan och den är väl mest upplyst av dem allesammans. Den är ju även en av de tråkigare, i min mening.
 
Jaha. Ja, det har jag aldrig ens tänkt på. Jag bara går som det faller sig när jag går genom stan. Jag har läst att Avenyn är den mest brottsutsatta gatan och den är väl mest upplyst av dem allesammans. Den är ju även en av de tråkigare, i min mening.
Det finns tre saker man kan göra för att drastiskt minska risken för att utsättas för brott.
1. Ha inte relationer med män
2. Var inte en man som är full nere på centrala stan (typ krogkö avenyn)
3. Låt bli att vara kriminell eller missbrukare.
 
Det finns tre saker man kan göra för att drastiskt minska risken för att utsättas för brott.
1. Ha inte relationer med män
2. Var inte en man som är full nere på centrala stan (typ krogkö avenyn)
3. Låt bli att vara kriminell eller missbrukare.
Jag får erkänna att jag fallerar på punkt 1. Det har också tidigare i livet visat sig lite småriskabelt, så din varning kan inte upprepas ofta nog.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp