Hjälp jag ska till Göteborg i en månad!

Mitt jobb vill skicka mig på en utbildning i gbg i en hel månad och det känns super läskigt!
Jag har varit där en gång i mitt liv och då var jag typ tio så min kunskap och lokalkännedom om staden är totalt obefintlig, dessutom känner jag ingen som bor där :p
Som det verkar kommer jag åka själv ifrån oss och iom att det är ca 80 mil dit blir jag troligtvis kvar hela månaden... Så nu har jag lite frågor!

- Hur svårt är det att hitta och ta sig fram i gbg? (mitt lokalsinne är totalt obefintligt, jag kan gå vilse i min hemstad)
- Visst finns det spårvagnar? Hur åker man en sån? (betalning etc.)
- Vågar man gå runt som ensam tjej där? Dagtid borde det väl vara lugnt men kvällstid?
- Vad får man inte missa att göra/se medan man är där?

Sen lite praktiska frågor som jag givetvis ska ta med chefen men han är bortrest för tillfället och visste inte mycket när jag pratade med honom.
- Hur brukar det funka när man reser bort på utbildning för jobbets räkning med mat tex? Jag har inte råd att äta ute två gånger om dagen i en månad...
- Traktamente? När brukar man få det?
- hur brukar det funka med lön? Jag får timlön räknas då timmarna jag är på plats på utbildningen?
- Sen den stora frågan hur gör man med tvätten? Jag äger inte ombyten för trettio dagar :p

Nått jag bör tänka på och fråga chefen om när han är tillbaka?

Mvh nervös lantis...

Göteborg är :love: Bodde där ett par år (och var mycket där innan jag flyttade dit). Bor inte i Göteborg nu utan en timme norrut, men det känns ändå alltid som hemma när jag åker ner -och är det någon storstad man ska bo i så är det allt Göteborg (och då är jag lantis som drömmer om egen gård m.m. men ska man bo i stan så är det Göteborg...).
Spårvagn it is, men centrala stan kan man gå till de flesta ställen. Västtrafiks reseplanerare är bra att ha nerladdad, och ja -skulle du hamna på fel vagn, eller fel håll med vagnen så är det bara att hoppa av och ta den som går tillbaka. Självklart vågar du gå som ensam tjej, dagtid som kvällstid. Jag har aldrig känt mig otrygg/rädd/hotad inne i stan, ens när jag gått ensam hem mitt i natten. Dock gäller det ju som överallt annars -sunt förnuft!
 
Jag är ju ngt äldre kvinna men jag upplever att det går fint att gå runt i Gbg på kvällen. Vad jag undviker är heden och snedda över typ haga kyrkan då det finns få hus och en hel del trasiga existenser där... Sedan om du är på Hisingen får du lära dig snabbt att helikopter i luften måste inte innebära ngt speciellt... De tränar där? Eller något, ofta har de söklampa på men det är så vanligt att inte enshästarna bryr sig när man är i skogen och blir belyst av en helikopter.... Behöver du tvätta så kan du höra av dig :)
 
Jag har bott länge i Göteborg och älskar att komma tillbaka även om det är förvirrande att så mycket ändras hela tiden. :D Skulle jag bosätta mig i storstad igen skulle jag välja Göteborg före Stockholm. Som många redan sagt: använd sunt förnuft så är inte Göteborg farligare än någon annanstans. Det är lätt att hitta. Se upp för spårvagnar bara, är man ovan glömmer man att de är väldigt tysta - och har lång bromssträcka.
 
Jag är ju ngt äldre kvinna men jag upplever att det går fint att gå runt i Gbg på kvällen. Vad jag undviker är heden och snedda över typ haga kyrkan då det finns få hus och en hel del trasiga existenser där... Sedan om du är på Hisingen får du lära dig snabbt att helikopter i luften måste inte innebära ngt speciellt... De tränar där? Eller något, ofta har de söklampa på men det är så vanligt att inte enshästarna bryr sig när man är i skogen och blir belyst av en helikopter.... Behöver du tvätta så kan du höra av dig :)

Haha tusen tack! Konstigt nog är det där med tvätten som nästan oroar mig mest :D

Saker att komma ihåg om man ska bo i Göteborg.
Gummistövlar
Sydväst
Vind- och vattentät jacka.

Nackdelen med att åka ifrån Jämtland på vintern. Jag vill ju ha en halvmeter snö att pulsa i vintertid :(
 
Ta med dej vinterjackan! 10 minus i Göteborg är kallt!!!

Vi får så klart dra ihop en Buketräff när du är här, TS :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Guldfasanerna
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp