HJÄLP?! Kattätare?

V

veronican

Kolla här vad som strök runt på vår gård häromdagen! Hunden råkade skrämma den så den klättrade upp i trädet, jag TROR att det är en Mård?

http://community.webshots.com/photo/77943814/86785850RyVbvo

Kan inte såna dära ta katter? Nu är detta bara en unge, men min far säger att de kan bli stora som en mindre hund och faktiskt ta en katt om man har otur!

Vi som låter 3 av våra 4 katter gå ute om dagarna, nu blir jag orolig :crazy:
 
Jepp, en mård. Grattis, de är inte så vanliga men jag förstår att du är orolig för katterna. I första hand så jagar de dock fågel, ekorre och harar, inte katter.

MÅRD

Allmän beskrivning: Lågt, långt, smalt och smidigt rovdjur med svansen lika lång som halva kroppen, korta små öron, pigga livliga ögon, kort nos.

Färg: Pälsen brunglänsande. Bottenullen grå. Under hårfällningen är pälsen glanslöst ruggig. Färgvarianter förekommer. Ljusa gulbruna, även albinos.
Storlek: Hane: ca 58 cm, Hona: ca 45 cm, svansen ca 22 cm.

Vikt: 0,8 - 1,5 kg.

Dräktighetstid: 270 dygn (ca 9 mån). Mården har fördröjd fosterutveckling.

Parningstid: Juni - aug.

Ungar: 2 - 4.

Ålder: Ca 10 år.

Könsmognad: Ca 3 år.

Boplats: Ihåligt träd, gammalt ekorrbo.

Föda: smågnagare, främst ekorre, harar, vildkanin, skogsfågel, ägg, bär, grodor, insekter, fiskavfall.

Läten: Morrande, fräsande.

Här hittar du en bild på den och lite mer att läsa: http://www.jagareforbundet.se/viltvetande/ovrigaarter/skogsmard.asp
 
ja, det är en mård. En av våra katter jagade upp en sån i ett träd för ett tag sen.. :devil:
 
Själv har vi haft en mink i stallet .Kände säkert lukten av kattmat.Den låg hoptryckt bakom hästfoder tunnorna.
Våran katt gick nästan fram men tyckte nog att han luktade illa.Jag jagade ut den med en sopkvast.
Kul var det. :rofl: :rofl:
 
Tycker inte du skall vara alltför orolig om det inte är kattungar som ni har.
Hade varit kul att få se en mård, de är himlans fina.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Har en Malle hane på 1,5år, som i januari opererades för meniskskada i höger bakknä där man även kunde se att 10% av främre korsbandet...
Svar
1
· Visningar
1 040
Hundhälsa Jaa, jag igen… Otur som få har vi nu… Började med hornhinneskada, vid tredje återbesöket som var i torsdags så hade vi hornhinneskada...
Svar
9
· Visningar
2 929
Senast: Fibusen
·
Hundträning Tik, av spanieltyp 4 år. Kom till mig då den enligt ägarna var ljudkänslig. Tyvärr var kullen hon kommer ifrån en mindre flopp, fyra...
Svar
8
· Visningar
1 551
Senast: Lhas
·
Övr. Katt Hej! Upptäckte på morgonen när jag gick ut på tomten (vi bor intill skogen med några få grannhus runt om) att det låg kattpäls från...
Svar
12
· Visningar
3 981
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp