Bukefalos 28 år!

Hjälp kolik!!!

C

charnac

Jag fick köra min häst till djursjukhuset i torsdags kväll :(
Sand kolik säger dom.
Vad har ni för erfarenheter av det här??
Han har nu sondats med parafin i 1,5 dygn och stått på dropp och fått kramplösande lika länge men ingenting har hänt.
Dom skall nu sedan dom konstaterade sandkolik, sonda honom men psylliumskal i 5 dygn.
Det värsta av allt är att jag inte får höra mera hur det är med honom fören på måndag. Snacka om lång helg!!!!!!!!!!!

Har ni haft hästar med sandkolik??
Hur har det gått för era pollar? :confused:
 
Sv: Hjälp kolik!!!

min häst fick kolik förra vintern, och enligt veterinären var det troligtvis sandkolik. veterinären var kvar hela kvällan (ca 18 -23) bara för att kolla till hästen, men det löste sig. vi var ute och gick hela kvällen och en bra bit in på natten. men sen mådde han bättre. :)
 
Sv: Hjälp kolik!!!

Har en som lätt får sandkolik:cry:
Men jag kör en rensning med bruna psylliumfrön i några dagar (3-5) 2-3 ggr om året för att förebygga. Brukar köpa i hälsokostaffären (har bra rabatt där nu;) ) Annars tar Gr**ngården hem.

Paraffin olja ska du inte ge i tid och otid, bara efter veterinärinrådan.
Paraffin går rätt igenom hästen (inget "näringsupptag" )och kapslar in ev "problem" som ska kunna glida ut lättare)
Vanlig olja gör ingen nytta vid sandkolik då tarmen absorberar den som näringsupptag.
 
Sv: Hjälp kolik!!!

min ponny fick det för ngr år sedan och det utvecklades till tarmvred. Men hon blev frisk efter att ha stått med medicin och sånt i Helsingborg i 5 dagar.. dock ville hon inte hoppa lika gärna efter det...
Men hoppas att det löser sig
 
Sv: Hjälp kolik!!!

Tack för alla svar.
Jag fick också höra att det är bra att ge psyllium i förebyggande syfte på höst och vår, men det har varit många bud om hur det skall ges. Tort eller blött och hur länge det skall vara blött. Hur gör ni?
 
Sv: Hjälp kolik!!!

Jag fick köra min häst till djursjukhuset i torsdags kväll :(
Sand kolik säger dom.
Vad har ni för erfarenheter av det här??
Han har nu sondats med parafin i 1,5 dygn och stått på dropp och fått kramplösande lika länge men ingenting har hänt.
Dom skall nu sedan dom konstaterade sandkolik, sonda honom men psylliumskal i 5 dygn.
Det värsta av allt är att jag inte får höra mera hur det är med honom fören på måndag. Snacka om lång helg!!!!!!!!!!!

Har ni haft hästar med sandkolik??
Hur har det gått för era pollar? :confused:

Förutom psylliumfrön (loppfrön), är det viktigt att hästen får tillräckligt med grovfoder dygnet runt, så den inte frestas att gå och plocka upp rötter och äta bark som kan ge upphov till stopp i maskineriet. Äter den för mycket hö, och riskerar att bli tjock, kan man komplettera med halm.

Om det är geggigt eller sandigt på marken där man lägger fodret, finns även då risk för sandkolik, och då är det läge att bygga en foderhäck att lägga det på. Eller köpa en färdig sådan.

Har hästen fått återkommande problem så att de har blivit kroniska, kan man pröva med dynavenas specialfoder mash.

Det är också viktigt att hästen dricker tillräckligt, så det inte blir onödigt stopp. De dricker mycket mer mängd ur balja än ur vattenkopp. Många hästar dricker också mindre om vattnet är iskallt, eller ännu värre har isskorpa ovanpå. Då kan man bygga en frostfri anordning för vattenbalja, eller köpa en färdig.
 
Sv: Hjälp kolik!!!

Mmmm, Har inte lite dåligt samvete. Mina hästar brukar alltid ha fri tillgång på halm. I år har det varit svårt att få tag på bra halm så tyvär har det dröjt.
Förmodligen är det därför det här har inträffat. :(
 
Sv: Hjälp kolik!!!

Mmmm, Har inte lite dåligt samvete. Mina hästar brukar alltid ha fri tillgång på halm. I år har det varit svårt att få tag på bra halm så tyvär har det dröjt.
Förmodligen är det därför det här har inträffat. :(

Även om man misstänker vad som kan vara felet, tycker jag inte att du ska skuldbelägga dig själv för mycket. Även om man gör allting så himla rätt som man nånsin kan åstadkomma, kan faktiskt det mesta hända i allfall. Vi kämpar allihopa med att hålla våra hästar friska och vid liv, men ibland är olyckan framme ändå.
 
Sv: Hjälp kolik!!!

Tack för alla svar.
Jag fick också höra att det är bra att ge psyllium i förebyggande syfte på höst och vår, men det har varit många bud om hur det skall ges. Tort eller blött och hur länge det skall vara blött. Hur gör ni?
dom ska ges torra!
 
Sv: Hjälp kolik!!!

En häst i mitt stall gick i en utebox med endast grus i när hon var på betäckning. Så hon gick och tuggade i sig grus på dagen och under natten fick hon kolik. När dom upptäckte detta på morgonen hade det redan övergått i tarmvred. Dom fick inte hästen att resa på sig så dom kunde lasta henne och köra till djursjukhuset, så hon fick avlivas på plats :(
Jag har fått stooor respekt för sandkolik efter det och är noga med att inte få med grus m.m. med höet och fodrar helst inte direkt på marken.

Hoppas det går bättre för din häst!
 
Sv: Hjälp kolik!!!

Min fyråring har haft sandkolik 2 ggr när hon var 1 och 2 år sista ggr var det rätt allvarligt:cry: och så händer det ju alltid sent på kvällen:crazy: men det slutade lyckligt, började ge henne linfrösolja (olja) i kraftfodret om det är det som gjort att hon inte haft det fler gånger vet jag inte, men jag inbillar mig det iallafall:idea:

Det ska nog gå bra med pållen din ska du se;)
 
Sv: Hjälp kolik!!!

min häst fick sandkolik, åkte hästambulans ner till helsingborg, tyvärr gick det inte att rädda henne, ja hade jojjan i 9 månader, det va nu 6 år sen och allt för att min dåvarande vetrinär svek mig. kör alltid loppfrön på mina hästar sen den dagen:cry: :cry: :cry:
 
Sv: Hjälp kolik!!!

Men vet sa till mig att de ska ges blöta !!
Dom blir liksom slemmiga och för med sig sanden ut.
Tillsammans med betfor går det bra att ge det.
1 dl frön 2 dl vatten till shettis
Hej från hambo
 
Sv: Hjälp kolik!!!

Jag ringde min vet igen !!
Blev lite osäker faktiskt.
Hon sa att jag skulle lägga fröna i betforn i torrform och blöta
betforn som vanligt. 2 dl/dag till shettis
Hej igen !!
 
Sv: Hjälp kolik!!!

Hej alla!!

Tack för alla svar och bra tips och tack Nicke!! Man får alltid dåligt samvete.
Nu är Min häst hemma igen!!! :rofl: Han hade mycke sand i magen och den låg långt fram i mangen men allt gick bra till slut!!
Han fick stå på kliniken i en vecka.
Han mår super nu, sitt gamla vanliga hingstiga jag!!! :bump:
På klininken sa dom oxå att loppfröna skulle ges torra.

kram på er
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 743
Senast: Lhas
·
Hästvård Jag var bortrest i helgen och på söndag hörde hästvakten av sig och tyckte att det var konstigt att min ena häst inte ville äta, efter...
Svar
13
· Visningar
2 111
Senast: SkorpSmulan
·
Hästvård Hej! Jag är ny här på forumet, men har länge läst och hämtat råd och tips när hästen min inte mått bra eller fått något litet sår...
Svar
4
· Visningar
2 802
Hästvård Hej! Jag håller på att bli tokig över detta. Förra året gick jag omkull med min häst (väldigt otippat då hon är väldigt säker på sina...
Svar
1
· Visningar
1 123
Senast: trollmamma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp