Anaplasma? (Långt)

Krati

Trådstartare
Hej! Jag håller på att bli tokig över detta.
Förra året gick jag omkull med min häst (väldigt otippat då hon är väldigt säker på sina fötter, och det var en riktig kraschlandning) hela sommaren innan gick det knappt att rida ut med henne för hon VÄGRADE att gå. Efter typ 100 meter så stannade hon och sen kom man inte längre. Vi gick igenom henne flera ggr, hon ömmade inte någonstans och haltade inte. Trodde det var något nytt stobeteende så efter många om och men så lyckades jag klura ut hur jag skulle få henne att gå, peta på lite med ett spö, rider annars aldrig med spö på henne då hon är PIGG!

Efter vår olycka så hade hon boxvila pga ett stort sår på bringan. Efter några dagar fick hon hög feber så vi åkte akut in till djursjukhuset, trodde det var något med såret men efter att dom petat upp det och gjort ultraljud så konstaterades det att det inte var något med det.
Dom tog blodprov för att kolla antikroppar för anaplasma vilket hon hade. Men febern sjönk efter att hon stått inne på klinik och fått dropp, penicillin och febernedsättande intravenöst så veterinären trodde att hennes immunförsvar tagit hand om det.

Efter några veckor var hon sig själv igen. Gick på glatt och såg ut att må bra. Däremot lagom till vintern började hon bli rädd för ALLT! Detta är alltså en häst som inte tittat på något tidigare, hon har kunnat passera traktorer och andra djur utan problem. Nu flög hon över vägen när vi red förbi en vattenpöl.
Pratade med veterinären igen nu i våras eftersom det höll i sig ( ena gången när hon blev rädd för en fågel som flög så hon gick ner på knä, fast vi bara skrittade lugnt, men det var som att hennes kropp låste sig).
Veterinären sa iaf att Sålänge hon inte har feber så behandlar vi ändå inte. Så tänkte att då avvaktar vi.

Men så i torsdags när jag tog in dom i stallet så var hon svullen över ena hasen och även kotan (hon blir lätt svullen i kotorna bak när hon stått) på vä bak. Kände och klämde, men hon ömmade inte. Gick dock stelt. Avvaktade några timmar och åkte tillbaka. Fortfarande svullen och när jag tempade henne hade hon först 38.8 och en timma senare 39.2, normalt ligger hon på 36-37.
Ringde vet. Som kom ut. Hon trodde det var lymfangit (?!) och satte in penicillin (intramuskulär) och metacam. Detta var i torsdags kväll, på fredag morgon hade hon 37.7 men fredag kväll och idag fm ligger hon på 38.0 och 38.1. Jag tycker inte det känns bra alls. Febern borde väl gå ner nu när hon får medicin?
Jag kan inte låta bli att tro att det är den där jäkla anaplasman som spökar.. Är det någon som har erfarenhet av detta?
 
Jag köpte min första häst 1991 och hade haft honom ca 3 månader när han plötsligt fick hög feber, 40,8, veterinär kom ut men trodde då att han fått en reaktion på A2-vaccinet som han fått 5 dagar innan. Febern sjönk lite efter ett par dagar men då blev han gul i ögonen samt på tunga och tandkött och han ragglade omkring i boxen som om han var full.
Körde honom till Ultuna där de konstaterade att han hade erlichia som det hette då. Han var bland de första i Sverige och då fanns ingen behandling att ge utan kroppen skulle läka ut det sa man. Det gjorde det till en viss del, nu hade jag bara haft honom en kort tid innan han blev sjuk men lite konstig var han allt.
Han kunde exempelvis stå vid grinden när det var dags att gå in för att sedan springa därifrån när jag kom fram, livrädd som om han inte kände igen mig alls, det här hände flera gånger i veckan. Han fick också konstiga infektioner med dåliga blodvärden och var tidvis stel och ville inte att man tog på honom.
Jag tog bort honom ca 5år efter att han blev sjuk då han vissa dagar hade feber och vissa dagar undertemp, han sprang över mig i hagen 2 gånger sista veckan och då fick det vara nog. Han hade samma titer av erlichia i blodet efter 5 år som han hade då han blev akut sjuk, vet inte om det sjunker eller om det finns kvar livet ut.
En av mina nuvarande hästar var dålig i höstas och de tog prover på bla anaplasma men det var negativt och han hade nått virus men vi bestämde innan att hade han anaplasma så skulle han behandlas med antibiotikan även om han skulle ha haft låga värden för att försöka förhindra det som hände med min första häst.
Jag skulle ringa till Ultuna och fråga, tror att de forskat om erlichia/anaplasma. Önskar dig stort lycka till!
 

Liknande trådar

Hästvård Snälla nu behöver jag hjälp från er andra. Min veterinär jag har haft litar jag inte på och har inte fått instruktioner på vad och hur...
Svar
17
· Visningar
2 348
Senast: Varmblod90
·
Hästvård Tänkte kolla om någon här har en häst som fått en överkänslighets reaktion någon gång? Min häst fick det i oktober förra året, det...
Svar
12
· Visningar
1 481
Senast: Lella
·
Hästvård Är det normalt? Pålle fick en broddspark i Onsdags vid lunch,stallkompisen var där och såg det med egna ögon,vart en lite "toutch"...
Svar
10
· Visningar
5 385
Senast: remmis
·
Hästvård Min unga arab har fått en del knepiga symtom och jag har självklart haft ut veterinären men jag vet inte om dennes diagnos är rätt...
Svar
18
· Visningar
5 576

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Löss
  • Fjordingtråden

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp