Bukefalos 28 år!

Hjälp!! Konsekvenser för organismer som bara använder sig av mitos?

sandramalmborg

Trådstartare
Organismer som egentligen bara använder sig av mitos, till exempel bakterier, får konsekvenser av detta. Vilka är konsekvenserna?
 
Okej, nu kommer jag vara lite jobbig här :)

Vad är mitos? Celldelning, visst? Alltså att en cell blir till två likadana. Och vad finns det för annan typ av delning av celler? Jo, meios! Och vad är det för något då? Jo, det är ju könsdelning. Alltså att två celler med olika anlag blir flera celler med "blandat gen-innehåll"! Det här gör ju att det kan bildas nya individer, alltså att alla celler inte ser likadana ut, utan blir en blandning. Så! Om det på det sättet, vad tror du är svaret på din fråga? :)
 
Har skrivit en hel uppsats om bland annat mitos och meios,celldelning, jag siktar på högre betyg och jag har fattat det som att organismer som bara använder sig av mitos inte får en biologisk mångfald..? Vill gärna gå lite djupare än så men hade behövt hjälpt eller en översiktlig beskrivning så jag vet vad jag ska börja leta efter, Det du precis skrev har jag redan skrivit och var inte min fråga. :)
 
Har skrivit en hel uppsats om bland annat mitos och meios,celldelning, jag siktar på högre betyg och jag har fattat det som att organismer som bara använder sig av mitos inte får en biologisk mångfald..? Vill gärna gå lite djupare än så men hade behövt hjälpt eller en översiktlig beskrivning så jag vet vad jag ska börja leta efter, Det du precis skrev har jag redan skrivit och var inte min fråga. :)

Fast vi ska väl inte ge dig svaret på frågan? Det ska du ju lyckats fundera ut själv om du nu vill ha högre betyg annars är du inte förtjänt av det.

Du kanske ska fundera på vad konsekvenserna är av att inte blanda gener (och biologisk mångfald stämmer inte in på det du försöker likna det med. Biologisk mångfald = många arter). Fundera på vad konsekvenserna är för en art när generna inte blandas utan är likadana i alla generationer.
 
Ganska många växter går att föröka genom mitos. Trist om de drabbas av en sjukdom specifik för arten, eftersom genuppsättningen är densamma.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Balder är hopplös med att äta olämpliga saker på promenaderna, med konsekvensen att han ofta är jättedålig i magen. Han är snabb som en...
Svar
17
· Visningar
1 772
Senast: ildiko
·
Hemmet För några dagar sedan fick jag kontrakt på ny hyresrätt. Ska nu säga upp min gamla men behöver lite hjälp att tänka. Har egentligen...
Svar
12
· Visningar
858
Senast: mysboll
·
Kropp & Själ Har fått något i fotsulan som liknar ett mellanting. Svart prick i mitten, inte upphöjt, ömmar något vid tryck. Var på vippen att köpa...
Svar
6
· Visningar
610
Senast: Mia_R
·
IT & mobiler Varför har jag helt plötsligt asiatiska Google-annonser? Jag har rensat webbplatsdata och cookies men jag får ändå bara dessa skumma...
Svar
12
· Visningar
748
Senast: Raderad medlem 68338
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Hundlucka

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp