Skyddsmunkorg mot ätande på promenaden

Praefatio

Trådstartare
Balder är hopplös med att äta olämpliga saker på promenaderna, med konsekvensen att han ofta är jättedålig i magen. Han är snabb som en vessla, hittar något och slukar det fiskmåsstajl: gulp gulp borta bara, innan man knappt hinner reagera. Inomhus har vi lärt oss att förekomma honom, inte lämna saker framme. Men i stan ligger det otroligt mycket gamla matrester och skräp i buskarna och det händer även att han äter icke-livsmedel som han hittar. Man får liksom bara hoppas att det inte är giftigt/förgiftat. Det går inte precis att hindra honom från att nosa heller, vad är det för hundliv liksom. Ohållbar situation. Och inte nog med att det suger med en 30+ kg-hund med sprutdiarré om nätterna, hans mage mår ju skräp nästan jämt eftersom den aldrig får återhämta sig ordentligt. Fiberhusk och ProKolin hjälper jättemycket, men vi behöver hitta ett sätt att hindra honom från att äta saker han hittar.

Nu är jag inne på att, åtminstone tillfälligt, ha skyddsmunkorg på honom när vi är ute i närområdet. I skogen äter han bara hästbajs så där kan han gå utan, men på rastningarna behöver han något som hindrar att småskräp slinker ner.

Jag har tittat på en från Trixie men deras grejer brukar inte vara toppen och jag tycker den ser klen ut, som att en enda bra vift med framtassen kommer ha sönder den. Är det någon som kan tipsa om rejälare doningar? Helst såna man ändå kan peta in belöningar i. Måste vara bekväm såklart, gå att andas bra i osv. Balder är som en kraftigare golden retriever-hane i ansiktsformen.
3A143C64-FD34-4C97-AAF7-6B13CD6DE134.jpeg
 
När min hund hade en period där han maniskt åt "allt" pga av kortison så fick han också på sig munkorg på promenaderna. Funkade utmärkt. Tror modellen vi har heter baskerville munkorg, går att ge godisar även om det är lite pillande, han kan hjässa och dricka utan problem. Sitter bra men vill han verkligen ha av den så kan han men den går inte sönder av det och åker inte av på första försöket.

Den vi har är mkt likt denna (första bilden)
https://vetzoo.se/pro-dog-safety-mu...hDljbRSHLre8QzbKUYrYpaAyFcCZM1fkaAsfJEALw_wcB
 
Min första tanke var något sånt här:

2185_detail_titul.jpg

Det är en munkorg av modell som brukar finnas att köpa där man köper munkorgar för lure coursing och kapplöpning. Enda kruxet kanske blir att Balder kanske har för bred skalle, men å andra sidan brukar det gå bra att doppa de här i hett vatten och forma om dem så att de blir lite bredare.
 
Gallerkorg kanske? Går att hitta på bl.a. Backamo och Genuin hundtjänst.
Tack för tipset! Kollade Genuin hundtjänst och deras modell ser ju väldigt rejäl och bra ut. Känns som en kvalitetsmunkorg till skillnad från alla plastvarianter. Enda nackdelen är att jag upplever att den ser lite ”hård och tuff” ut, som något man har för att hindra hunden från att bita. Inget jätteproblem men Balder upplevs ganska respektingivande av främlingar redan och jag vill helst undvika att han får rykte i grannskapet om att vara aggressiv…
När min hund hade en period där han maniskt åt "allt" pga av kortison så fick han också på sig munkorg på promenaderna. Funkade utmärkt. Tror modellen vi har heter baskerville munkorg, går att ge godisar även om det är lite pillande, han kan hjässa och dricka utan problem. Sitter bra men vill han verkligen ha av den så kan han men den går inte sönder av det och åker inte av på första försöket.

Den vi har är mkt likt denna (första bilden)
https://vetzoo.se/pro-dog-safety-mu...hDljbRSHLre8QzbKUYrYpaAyFcCZM1fkaAsfJEALw_wcB
Den har jag kikat på. Gillar att den rent färgmässigt är diskret. Upplever du att den var rejäl, alltså hållbar? Det är ju så svårt att veta med plast.
Min första tanke var något sånt här:

2185_detail_titul.jpg

Det är en munkorg av modell som brukar finnas att köpa där man köper munkorgar för lure coursing och kapplöpning. Enda kruxet kanske blir att Balder kanske har för bred skalle, men å andra sidan brukar det gå bra att doppa de här i hett vatten och forma om dem så att de blir lite bredare.
Ja, jag tror att Balder kan vara för bred tyvärr… men toppenbra tips om att man kan värma i vatten och forma! Det kan jag säkert använda om det blir en annan plastkorg.
 
Vi har en Gappay-korg till vår östlaika när han jagar. Den är också smal dock, jag testade den på min svarta labbe när vi fick hem den och han var alldeles för bred i skallen för att korgen avsedd för en mallehane skulle passa honom. Den passar fint på laikan dock, och känns gedigen!
Han kan skälla, dricka vatten och få belöningar i den.
 
Den har jag kikat på. Gillar att den rent färgmässigt är diskret. Upplever du att den var rejäl, alltså hållbar? Det är ju så svårt att veta med plast.
Jag upplever sen rejäl och hållbar för att vara gjord av plats. Ascot gillar verkligen atr rulla i gräs, snö etc., inklusive, ansiktet, och det har den klarat.

Den är såklart inte lika rejäl som dom gjorda i metall men för det vi använder den till funkar den bra.
 
Jag upplever sen rejäl och hållbar för att vara gjord av plats. Ascot gillar verkligen atr rulla i gräs, snö etc., inklusive, ansiktet, och det har den klarat.

Den är såklart inte lika rejäl som dom gjorda i metall men för det vi använder den till funkar den bra.
Det låter ju väldigt lovande! Tack!
 
Vi har en Gappay-korg till vår östlaika när han jagar. Den är också smal dock, jag testade den på min svarta labbe när vi fick hem den och han var alldeles för bred i skallen för att korgen avsedd för en mallehane skulle passa honom. Den passar fint på laikan dock, och känns gedigen!
Han kan skälla, dricka vatten och få belöningar i den.
Den såg kanon ut men är den för smal för din labbe så är den det definitivt för Balder också. Synd!
 
Den såg kanon ut men är den för smal för din labbe så är den det definitivt för Balder också. Synd!

Jag trooor att den kanske går att ”bända ut” i sidodelarna. Den passade min labbe över nospartiet, men sedan blev den för smal över kinderna så att säga. Han har dock en ganska bred skalle.
Men Balder kanske är ännu bredare, och då blir det klart svårt!
 
Jag hade en gång en kurs för "maniska promenadätare", framförallt var det gathundar som deltog i den.
Fick jättebra resultat, så det går ju absolut att lära av även de hundar som är väldigt fixerade vid att äta allt.

Men ja, annars är ju en munkorg alternativ om än kanske tillfälligt.
Ville bara säga att det finns HOPP även utan sådana hjälpmedel.

GID JUL
 
Balder är hopplös med att äta olämpliga saker på promenaderna, med konsekvensen att han ofta är jättedålig i magen. Han är snabb som en vessla, hittar något och slukar det fiskmåsstajl: gulp gulp borta bara, innan man knappt hinner reagera. Inomhus har vi lärt oss att förekomma honom, inte lämna saker framme. Men i stan ligger det otroligt mycket gamla matrester och skräp i buskarna och det händer även att han äter icke-livsmedel som han hittar. Man får liksom bara hoppas att det inte är giftigt/förgiftat. Det går inte precis att hindra honom från att nosa heller, vad är det för hundliv liksom. Ohållbar situation. Och inte nog med att det suger med en 30+ kg-hund med sprutdiarré om nätterna, hans mage mår ju skräp nästan jämt eftersom den aldrig får återhämta sig ordentligt. Fiberhusk och ProKolin hjälper jättemycket, men vi behöver hitta ett sätt att hindra honom från att äta saker han hittar.

Nu är jag inne på att, åtminstone tillfälligt, ha skyddsmunkorg på honom när vi är ute i närområdet. I skogen äter han bara hästbajs så där kan han gå utan, men på rastningarna behöver han något som hindrar att småskräp slinker ner.

Jag har tittat på en från Trixie men deras grejer brukar inte vara toppen och jag tycker den ser klen ut, som att en enda bra vift med framtassen kommer ha sönder den. Är det någon som kan tipsa om rejälare doningar? Helst såna man ändå kan peta in belöningar i. Måste vara bekväm såklart, gå att andas bra i osv. Balder är som en kraftigare golden retriever-hane i ansiktsformen.Visa bifogad fil 134269
Har en vän som har en sådan hund som äter allt hon ser, dom använder en mjuk nätmunkorg på den. Fungerar fint. Gör inte heller att hunden ser så "farlig" ut om man inte vill ha det ryktet tänker jag.
 
Jag hade en gång en kurs för "maniska promenadätare", framförallt var det gathundar som deltog i den.
Fick jättebra resultat, så det går ju absolut att lära av även de hundar som är väldigt fixerade vid att äta allt.

Men ja, annars är ju en munkorg alternativ om än kanske tillfälligt.
Ville bara säga att det finns HOPP även utan sådana hjälpmedel.

GID JUL
Det hade varit intressant att höra den träningsmetoden 😁 jag hoppas problemet delvis kommer växa bort på min labbe men ändå 😅
 
Det hade varit intressant att höra den träningsmetoden 😁 jag hoppas problemet delvis kommer växa bort på min labbe menDet hade varit intressant att höra den träningsmetoden 😁 jag hoppas problemet delvis kommer växa bort på min labbe men ändå 😅
Sorry att jag citerade dig utan att svara. Jag trodde jag hade svarat men det kom inte med....

En inlärningsfas där godiset i handen alltid är godare än det som är utlagt på backen (vilket man har checkat med hunden i fråga först alternativt gör något självklart val ex knäckebröd på backen och favoritgodiser i handen.

Parallellt med detta får människorna lära sig hur de ska skilja på aktivitet kontra regel i sin kommunikation till hunden, dvs på ett sätt hunden förstår. Att kunna säga "nej" på ett sätt som hunden accepterar/respekterar/förstår och inte blir rädd av.
Men detta lär vi inte in med objektet för skarpt läge, utan separat från själva grejen att gå och äta på backen.

När hunden har en inlärning OCH att människan kan säga "Nej" på ett sätt som fungerar, då är det dags att sammanföra det.
dvs göra till regel att inte äta från backen.
Alla hundar behöver ju inte den regeln men vissa behöver det.

Anledningen till att en sådan sak behöver bli en regel är förstås att hunden ska låta bli att ta vad hen anser vara ätbart från backen på egen hand. I praktiken hittar ju hunden det innan människan.
 

Liknande trådar

Hundhälsa *Varning för äckligt innehåll* Jag är så j*vla förbannad, och snart orkar jag inte mer. Min familj tog över en 3-årig airedaleterrier...
2 3
Svar
49
· Visningar
15 063
Senast: H_lena
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp