Bukefalos 28 år!

Hjälp,lösa vuxentänder?

Fibusen

Trådstartare
Våran lilla valp har fullt sjå att byta tänder nu,hittar små tandsingar var och varannan dag här hemma. Hon är 17 veckor gammal precis.

I dag kollade jag i munnen för att se så allt ser bra ut,kände lite på tänderna och jag tycker att framtänderna känns lösa! :eek:

Det MÅSTE vara vuxentänderna hon fått där,dels för att jag har för mig att det var dom som tappades först,men också att dom ser ut att vara snäppet större än dom andra. Det är svårt att komma ihåg ordningen då det ryker många tänder nu som sagt...

Vi är såklart jätteoroliga att hon ska bli helt tandlös nu! För visst borde väll tänderna sitta fast ordentligt fast dom fortfarande håller på att växa ut?

Var längesen jag hade valp,men kan inte minnas att det ska vara såhär...
 
Valpen är drygt 4 månader och det är då de brukar börja tappa sina valptänder. Framtänderna brukar i regel trilla ut först. Om det är vuxentänderna hon har fått framtill är hon otroligt tidig med sitt tandbyte. Min ettåring började tappa framtänderna när han var ca 4½ månad och det kom nya efterhand som han tappade valptänderna, så ett tag var det en blandning av valp- och vuxentänder. Troligtvis är det så även på din valp. Därefter bytte han kindtänder och de nya vuxentänderna som inte valpar har kom efterhand. Allra sist bytte han huggtänder/canintänder, alltså de stora hörntänderna och då var han 6 månader. Två av dessa fick dras ut av vetten, det så pass långa rötter på dem att de hade aldrig åkt ut av sig själv.

Om valpen har alla tänder så har den 28 st och när den är vuxen ska den ha 42 st. Det är dock vanligt på vissa raser att det saknas vissa tänder. T ex de som kallas P1, vissa har färre framtänder och vissa saknar den allra minsta lilla tanden längst bak i underkäken.
 
Jag är 99 säker på att det är dom permanenta tänderna,därav min oro. två uppe och två nere,precis mitt fram i över och underkäken. Dom runt om sitter löst,även två "huggtänder",men alla tänder mellan huggtänderna från sida till sida är jättelösa,och större andel tappade. Två uppe och två nere i mitten ser helt annorlunda ut,så det måste vara permanenttänder,och dom är lösa. Ska se om jag kan ta en bild.
 
Jag är 99 säker på att det är dom permanenta tänderna,därav min oro. två uppe och två nere,precis mitt fram i över och underkäken. Dom runt om sitter löst,även två "huggtänder",men alla tänder mellan huggtänderna från sida till sida är jättelösa,och större andel tappade. Två uppe och två nere i mitten ser helt annorlunda ut,så det måste vara permanenttänder,och dom är lösa. Ska se om jag kan ta en bild.


11016108_10204673581213656_4101384385409907430_n.jpg


Dom i mitten,två i överkäken,och två i nederkäken måste väll vara vuxentänder,dom sitter löst! Inte lika löst som dom andra,men jag kan definitivt vickla på dom....
 
De 2 i mitten både uppe o nere ser ut att vara vuxentänder, och de som sitter på sidorna om ser ut att vara vuxentänder på väg upp. Jag hade inte rört tänderna mer och så hade jag ringt vetten på måndag och bett dem kolla. De nya tänderna skall definitivt inte vara lösa. De flesta hundar har 6 framtänder både uppe o nere och det ser det ut som att det är. Huggtanden på "nagelsidan" uppe ser ut som en valptand. Kan valpis ha sprungit och krockat med nånting hårt mitt fram? Hur har du försäkrat valpen = ingår tandförsäkring? Ifall vetten behöver göra något. Man brukar inte gärna dra ut valptänder före 6 månaders ålder.
 
De 2 i mitten både uppe o nere ser ut att vara vuxentänder, och de som sitter på sidorna om ser ut att vara vuxentänder på väg upp. Jag hade inte rört tänderna mer och så hade jag ringt vetten på måndag och bett dem kolla. De nya tänderna skall definitivt inte vara lösa. De flesta hundar har 6 framtänder både uppe o nere och det ser det ut som att det är. Huggtanden på "nagelsidan" uppe ser ut som en valptand. Kan valpis ha sprungit och krockat med nånting hårt mitt fram? Hur har du försäkrat valpen = ingår tandförsäkring? Ifall vetten behöver göra något. Man brukar inte gärna dra ut valptänder före 6 månaders ålder.

Inget vad vi har märkt,men man vet ju aldrig,går vilt till ibland när hon får sina damp. Men som sagt,inget vi sett när/OM det hänt. Tyckte det kändes fastare i dag,men jag vet inte. Blir iaf en koll/samtal på Måndag.

Får läsa villkoren,men vi har inte tagit någon extra försäkring just för tänder,så det är ju om det ingår. Har Folksam.
 
Jag har Agria, där tandförsäkring numera ingår. Fick reda på det nu när jag försäkrade in den yngste för 1 år sen. När jag försäkrade in mellanhunden (snart 6 år) så var det en tilläggsförsäkring. Oavsett vilket så gäller den bara om valpen försäkrades in före 4 mån ålder. Den gamle (14½ år) kom som omplacering 9 mån så där var det inte aktuellt.

Hur Folksams försäkring ser ut vet jag inte. Det är stora skillnader i de olika bolagens villkor. Agria har något som inget annat bolag har och det är att veterinärvårdsersättningen inte sänks över huvud taget. Har man 50.000,- så har man det livet ut. Alla andra bolag sänker från olika ålder, en kompis har Sveland och är nu nere på 8000/år i ersättning.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Min Malinois hane på 2.5år var ute ihop med två av dom andra hundarna varav ena är en schäfer på 36kg och han själv väger väll en...
Svar
10
· Visningar
2 374
Senast: Linda_A
·
Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
11 002
Senast: LelleLilla
·
Hästvård Brukar inte skriva inlägg speciellt ofta utan brukar mest läsa härinne på buke. Nu har jag däremot ett problem med min lilla ponny som...
Svar
17
· Visningar
3 023
Senast: Pudlan
·
Hundhälsa Vi tingade valpen med två kulor nere,även på veterinärintyget som gjordes 2 dagar innan hämtning så var bägge nere,när vi väl kommit hem...
Svar
3
· Visningar
10 734
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp