Hjälp med att anlägga enkel paddock

Ponnymamma74

Trådstartare
Jag vill anlägga en enklare paddock men lite osäker...

Just nu så har vi en enklare paddock som fungerat kanon till dressyr och enklare hoppning. Då vi har sandjord så har vi aldrig gjort något utan bara harvat. De senaste åren har den i princip inte används mer än som hage men nu har min lilla tjej kommit igång ordentligt med sin ridning och jag känner att det blir svårt att köra mer än till veckans två träningar och behöver alltså paddocken igen.

Marken är i princip rak men det har lagts sig ett lager jord ovanpå samt blivit mer som en gräsmatta. Den var mjuk och sviktande i somras men mest hal nu... Marken är väldränerad på grund av sandjorden och där står aldrig vatten.

Min ide är att dra av grässvålen och lägga på sand eller sandmjöl ell vad ska man ha? Vad kostar sand eller annat underlag? Hur djup bör sanden vara? Hur mkt sand går det åt? Paddocken är 15*30m
 
Sv: Hjälp med att anlägga enkel paddock

Sök i Hästverksamhets-forumet, där finns det alltid ett par trådar om ridbanor och underlag ;)

Jag hade som du, men ingen egentlig grässvål utan mer spridda skurar av ogräs... den ridbanan lade jag 0.8-grus rätt uppå, ca 5-8 cm djupt. Den banan är kanon-bra fortfarande 3 år senare.
Om du kan skala av gräset tunt och/eller har mycket av det, så är det nog en bra idé att göra det först - som du är inne på. Ju mer du tar bort desto mer måste du fylla upp och det kan göra att ridbanan blir tung.
Ibland (som hos mig) så är det bra att behålla lite jord ovanpå just för svikten, det svåra är att veta om underlaget under jordlagret blir för hårt eller för löst.
Priser är nog väldigt olika runt om i landet. Det lär du nog ringa till grusgrossisten och höra efter. Hos mig t.ex så är gruset ganska billigt för jag bor nära ett grustag ;)
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Ridning Hej! vi håller på att göra en enklare padock :) Vi har grävt upp en plan på en lägda ( 20X40 meter) eller ja inte grävt men fixat med...
Svar
1
· Visningar
948
Senast: Fjordhast
·
Anläggning Del 146! ;) Jo jag har hittat sökfunktionen, men inte hittat rätt tråd för mig ändå... Vi har som sagt köpt gård och jag vill...
Svar
7
· Visningar
4 194
Senast: Mysaan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Inredningstips kök

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp