Hjälp med att hitta sadel

dippen

Trådstartare
Behöver tips på sadel till min häst. Har ingen sadelprovare i närheten och hästen är svårlastat så har ingen möjlighet att åka iväg med den just nu. Har provat prestige golden star, knights, ikonic, roma jump osv men problemet är att alla har legat för nära manken. Vill gärna ha tips på sadlar som ni tror skulle passa hennes rygg.

Tack på förhand
 

Bifogade filer

  • 37414737_2174222669261837_1629428437967962112_n.jpg
    37414737_2174222669261837_1629428437967962112_n.jpg
    602,8 KB · Visningar: 153
Behöver tips på sadel till min häst. Har ingen sadelprovare i närheten och hästen är svårlastat så har ingen möjlighet att åka iväg med den just nu. Har provat prestige golden star, knights, ikonic, roma jump osv men problemet är att alla har legat för nära manken. Vill gärna ha tips på sadlar som ni tror skulle passa hennes rygg.

Tack på förhand
Om sadlarna har legat för nära manken så beror det troligtvis på att det har varit för vida sadlar, du behöver nog leta efter sadlar med smalare bomvidd. Vilken bomvidd har det varit på de sadlar som du har provat?
 
Det är en rätt rejäl manke på din häst. Det behöver inte nödvändigtvis vara bomvidden som är fel.
Hade det varit min häst hade jag testat Passier. Mina äldre passiersadlar har funkat bra på hästar med rejäl manke.
(min nuvarande häst har lika lite manke som shetlandsponnyerna, så hur hennes passiersadel ligger är ingen bra måttstock...)
 
Behöver tips på sadel till min häst. Har ingen sadelprovare i närheten och hästen är svårlastat så har ingen möjlighet att åka iväg med den just nu. Har provat prestige golden star, knights, ikonic, roma jump osv men problemet är att alla har legat för nära manken. Vill gärna ha tips på sadlar som ni tror skulle passa hennes rygg.

Tack på förhand

Jag tänker typ Kieffer. :)
Min hästs rygg är inte helt olik din, och Kieffer passar honom bra.
 
Kieffer! Våra ligger bra på ALLA våra hästar.. allt från tanigt fullblod, runda fjordingar och stora halvblod :-)
 
Kieffer! Våra ligger bra på ALLA våra hästar.. allt från tanigt fullblod, runda fjordingar och stora halvblod :-)

Nja. Det finns ingen sådan sadel som passar alla, möjligen har ni turen att ha rakryggade hästar i stallet, men på en med svank hade sadeln lagt sig i brygga.

Däremot håller jag med om att Kieffer ofta ligger bra på stormankade, lite urmusklade hästar som behöver rejäl cutback och en lite smalare passform runt manken.
 
Givetvis har vi tur och inte har några ''konstiga'' ryggar. Olika hästar behöver ju även olika paddar, men själva sadeln klämmer ingenstans och även de känsligare hästarna trivs med den :)
 

Liknande trådar

Utrustning Några tips om vart jag ska börja leta? Provade en prestige golden star i bom 37 som blev för smal. Har även lagt på en prestige hippos...
Svar
19
· Visningar
934
Senast: Anna-KarinO
·
Utrustning Håller på och provar ut ny hoppsadel till min häst och hon trivdes superbra i en Prestige Roma Jump. Vi fick den ändrad till rätt...
Svar
12
· Visningar
861
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
3
· Visningar
310
Senast: Fiorano
·
Utrustning Har en hoppsadel som glider fram på hästen, märks främst just när vi hoppar. Sadeln är utprovad av sadelprovare med bra rykte. Har ni...
Svar
6
· Visningar
559
Senast: Silje
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp