Hopp/allround till bred,svängd rygg?

Fibusen

Trådstartare
Några tips om vart jag ska börja leta? Provade en prestige golden star i bom 37 som blev för smal. Har även lagt på en prestige hippos dressyr i bom 37 som jag tyckte låg nästan bra, men kanske lite smal? Modellen dock mycket bättre än golden star!

Problemet är att jag letar hopp/allroundsadel! Har i flera år ridit i dressyrsadel men nu när jag bara rider ut så har jag krypit till korset och erkänt att jag faktist sitter bättre i en hopp/allround! :angel:

Dressyrsadlar för svängda ryggar finns i en uppsjö, det är Jaguar, cobra, Harry dabbs, Dominus, osv, men det finns inte alls samma utbud i hopp/allround!

Hästen är breeeed med stora bogblad, svängd, inte allt för lång rygg, och har manke, dock ingen extrem, men lång. Inte rund platt rygg, inte heller fullt takformad.
 

Bifogade filer

  • IMG_2865.jpeg
    IMG_2865.jpeg
    93,6 KB · Visningar: 96
Några tips om vart jag ska börja leta? Provade en prestige golden star i bom 37 som blev för smal. Har även lagt på en prestige hippos dressyr i bom 37 som jag tyckte låg nästan bra, men kanske lite smal? Modellen dock mycket bättre än golden star!

Problemet är att jag letar hopp/allroundsadel! Har i flera år ridit i dressyrsadel men nu när jag bara rider ut så har jag krypit till korset och erkänt att jag faktist sitter bättre i en hopp/allround! :angel:

Dressyrsadlar för svängda ryggar finns i en uppsjö, det är Jaguar, cobra, Harry dabbs, Dominus, osv, men det finns inte alls samma utbud i hopp/allround!

Hästen är breeeed med stora bogblad, svängd, inte allt för lång rygg, och har manke, dock ingen extrem, men lång. Inte rund platt rygg, inte heller fullt takformad.
Min har inte jättestora bogblad. Men en bred och svängd rygg med manke. Har en Lippo Marcello till henne som hon trivs väldigt bra med. Går att byta koppjärn i efter bredd också.
 
Lippo Marcello, Lippo XL eller en äldre Bates Caprilli (de nya Batesen har de flesta raka bommar) skulle jag ha testat på den ryggen
😊

Edit: min som är byggd som en tunna på fyra ben och är nånstans mittemellan rak och svängd i ryggen samt med låg, bred manke har för övrigt en Thorowgood t4 låg manke som "skrutta runt sadel".
 

Bifogade filer

  • Screenshot_2023-12-27-17-12-52-837_com.miui.gallery.jpg
    Screenshot_2023-12-27-17-12-52-837_com.miui.gallery.jpg
    122,2 KB · Visningar: 50
Senast ändrad:
På min stora kraftiga PRE med lite svängd rygg så har jag en Zaldi Brunet som allroundsadel. Zaldi Star fungerar också.
 
IMG_3009.jpeg

Även lagt på en prestige golden star, skulle vara en (omvärmd) 37, men upplevde den väldigt smal. Mitt under sadeln låg den inte an alls, utan nöp fast framtill.
 
IMG_2921.jpeg

Även testat en santa Cruz Celine x-vid, men det är helt fel bossor (hänger i luften på sidorna) samt för rak.
 
Stubben provriden med padd under. Hästen mycket nöjd och sadeln låg still och ingen ruggad päls bakom sadeln eller skarpa svettkanter fram vid bogbladen som vi tidigare haft problem med. Jag tyckte hon rörde sig mycket friare och gångarterna blev ännu större. O_o:rofl: Jag, inte alls lika nöjd. :meh: Men jag hoppas baken vänjer sig! :cautious:😅
 
Stubben provriden med padd under. Hästen mycket nöjd och sadeln låg still och ingen ruggad päls bakom sadeln eller skarpa svettkanter fram vid bogbladen som vi tidigare haft problem med. Jag tyckte hon rörde sig mycket friare och gångarterna blev ännu större. O_o:rofl: Jag, inte alls lika nöjd. :meh: Men jag hoppas baken vänjer sig! :cautious:😅

Härligt! 😁 Jag känner samma med min allroundsadel. Hästen älskar den, jag tycker den är som att rida på en stjärtlapp eller en bit kartong, men damen har varit väldigt tydlig med vad hon anser om sin mkt finare och dyrare (och mkt, mkt skönare) dressyrsadel :meh:
 
Stubben provriden med padd under. Hästen mycket nöjd och sadeln låg still och ingen ruggad päls bakom sadeln eller skarpa svettkanter fram vid bogbladen som vi tidigare haft problem med. Jag tyckte hon rörde sig mycket friare och gångarterna blev ännu större. O_o:rofl: Jag, inte alls lika nöjd. :meh: Men jag hoppas baken vänjer sig! :cautious:😅
Köp en seatsaver i värsta fall!
 

Liknande trådar

Utrustning Har äntligen fått tag på en sadelutprovare som kan tänkas komma hit.:banana: DOCK så har hon mest islandssadlar, (men även vanliga) och...
Svar
11
· Visningar
2 670
Utrustning Finns det? Har en irish cob som jag mest lufsar i skogen med, men då vi ibland går till ridhuset, eller tränar lite dressyr i skogen så...
Svar
7
· Visningar
2 299
Senast: Fibusen
·
Utrustning Hej! Varit borta från sadeldjungeln en 10 år och behöver nu en hoppsadel till en besvärlig rygg. Nu har jag kommit så långt att jag har...
Svar
4
· Visningar
1 274
Utrustning Danska fröken är inte helt enkel när det kommer till sadlar. "Min" sen många år betrodda sadelutprovare har dessutom slutat och jag har...
Svar
19
· Visningar
2 157
Senast: Emiro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp