Bukefalos 28 år!

Hjälp med att sortera lite i raser/stammar!

Vogue

Trådstartare
Jag har allmänt bra koll på stammar när det kommer till "vanliga SWB hästar", speciellt i hoppningen. Men hos er har jag noll koll.

Vad ska man titta efter?
Finns det några extra attraktiva stammar allternativt sämre?
Vad är skillnaden på Quarter, Paint osv när det kommer till förutsättningar och användning?

Jag vill ju ha en häst som ligger runt 165cm någonting, minst 160cm i alla fall, elegant men ändå med pundus och mycket massa, gärna svartskäck/något liknande eller palomino. Absolut inte vanligt brun eller fux. Drömmen är ju svart med typ snowflakes och massa massa man :love:

Kommer inte att tävla i western, utan mer hobbyrida men vill ändå känna att jag är ute med Hidalgo & gänget! :o:angel::D:D Alltså full utrustning och träningar för tränare i ämnet.

Vill ha en lyxig allroundkompis med fokus på western helt enkelt! :)
 
Jag är ju inte extremt inne i "quarterköret" (skaffade en mustang fast planen var en quarter :D). Men quartern är ju en av världens mest mångsidiga raser och det finns allt från 175 cm fullblodslik hunter till 143 cm reiner byggd i nedförsbacke. Paint är väl väldigt mycket quarter men kanske inte lika mångsidigt avlad i Sverige ännu? Det jag hört om paintar är att de generellt är mycket tuffare i i temperamentet än quartern men det kan vara en fördom. Det finns quartrar som är rejält tuffa också, det har med linjer att göra.
När jag var inne på quarter tittade jag på SQHAs hemsida (SPHA för paint), kollade hingstsidorna, uppfödares hemsidor, sökningar på det här forumet och diskuterade med kunnigt folk.
Det finns flera duktiga människor här inne och några uppfödare så du får nog snart betydligt bättre svar än jag kan ge. :D
 
Wow, en äkta mustang skulle ju vara drömmen! :love:
Men dom är ganska små va? :)

Jag vill ju egentligen ha en lite större, men 155cm och rejält maffig fungerar absolut! Dock är det väl som du skriver en större huntermodell jag är ute efter, absolut inget i nedförsbacke på 140cm! haha! :D

Vill mer än gärna ha en med mycket attityd och show i sig, bara skallen är cool och det viktigaste är nästan modet, att den vill jobba och hitta på saker! :)

Ska googla runt lite, tack! :)
 
Ja hon blir nog inte mer än 150 max. Pappa är 153 men han är rätt ball. https://www.tibblekigers.se
Sen, innan någon hoppar på mig. Det finns många otroligt fina reiners, alla är inte byggda i nedförsbacke, det var bara två extremer ställda mot varandra. :D
img_4017.jpg

img_4434.jpg
 
Jag har allmänt bra koll på stammar när det kommer till "vanliga SWB hästar", speciellt i hoppningen. Men hos er har jag noll koll.

Vad ska man titta efter?
Finns det några extra attraktiva stammar allternativt sämre?
Vad är skillnaden på Quarter, Paint osv när det kommer till förutsättningar och användning?

Jag vill ju ha en häst som ligger runt 165cm någonting, minst 160cm i alla fall, elegant men ändå med pundus och mycket massa, gärna svartskäck/något liknande eller palomino. Absolut inte vanligt brun eller fux. Drömmen är ju svart med typ snowflakes och massa massa man :love:

Kommer inte att tävla i western, utan mer hobbyrida men vill ändå känna att jag är ute med Hidalgo & gänget! :o:angel::D:D Alltså full utrustning och träningar för tränare i ämnet.

Vill ha en lyxig allroundkompis med fokus på western helt enkelt! :)
 
Pappan till min lilla tös är Colonel Coosader och stämmer bra in på sin beskrivning, ca 160 maffig Halter hingst som gett många bra ranchavkommor
colonel_coosader_08_03.jpg

hengstseite-portfolio-colonel-coosader-american-paint-horse.jpg

Och riktigt trevlig är han också! Och ger toppen trevliga avkommor (fast på den punkten är jag ju lite partisk ;))


WOW! Perfektion! :love:
 
När det gäller stamtavlor på Quarter, så är det lite olika beroende på vilken inriktning man är ute efter. En bra reiningstammad kan mycket väl fungera inom pleasure, men någon stjärna blir det knappast. Min personliga åsikt är nog att man ska låta hästen göra det som den är avlad för. Exempelvis en cutting/working cowhorsestammad har ofta väldigt mycket cow sence och behöver få utlopp för det, annars kan den börja valla sina kompisar. ;)

Ett annat tips om du vill ha Quarter men även Paint är att testa mot PSSM. Vissa linjer är ganska hårt drabbade.

Hoppas du hittar vad du söker. Quarter, men även Paint är otroligt allsidiga och det finns nog en häst för varje person. Allt från liten ponny till riktigt höga. :)
 
Vi har ett treårigt sto som mäter 151 cm. Hon är den större modellen. Vi har även en treårig hingst som mäter ca 140. De är av typen kigermustang. Samma som spirit :-)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp