Hjälp med bångstyrig hane!

I

Icka

Hejsan!
Undrar om det är någon som har bra tips på vad jag ska göra åt familjens 2 åriga hanhund. Så fort han ser en annan hane så börjar han skälla, morra å hoppa på bakbenen. Vi har kastrerat honom men det verkar inte hjälpa. Tikar kan han oftast hälsa på utan problem men så fort han ser en hane så är det han som börjar skälla.
Han är ganska kinkig till sättet ibland, typ han gillar inte att bli bestämd över så om man säger till honom ordentligt (typ tar tag i honom) så brukar han typ slänga till med huvudet, som om han skulle hugga tag i än, men det blir aldirg något av det!

Det börjar bli rätt jobbigt att man inte kan träffa andra hundar utan att han ska jobba sig så någon som vet vad man ska göra åt honom? Finns det inget sånt man sett på TV, typ privatkurser där det är en annan hund som uppfostrar honom? Känns som att han inte vet hur han ska uppträda nämligen!
Tack på förhand!
 
visst finns det kurser! men tränarna är desto svårare att få tag på om man inte vet var man ska leta. jag har precis fått nys om ett par i gbg, har visserligen ingen erfarenhet själv av dom men har hört att de ska vara bra.

mitt råd är att hitta en tränare som verkar vettig och se till att få bukt med problemet så fort som möjligt. hos er verkar det som om han har tagit över ledarrollen, eller i alla fall är på god väg att göra det. det funkar inte att med våld trycka tillbaka (eller kanske om man använder tillräckligt mycket våld, men man kan komma att få lite samarbetssvårigheter efter det :smirk:) utan det ska lite psykologi till.

pm:ar namnen
 
jaa men sen är min fråga: VARFÖR börjar han vilja ta över?
tack för infon förresten! :)
 
Har en kompis som har liknande problem med sin hanhund, drygt 2 år. Han var värre för ca ½ år sen, då skulle han bara morra och skälla på alla hundar. Nu går det bättre och bättre. Han fick träffa min snälla, äldre tik och det gick utan problem.
De tränar på nån klubb med andra hundar en gång i veckan, går på kurser osv.
Det är inte bra med hundar som vill bitas......se till att OM han gör det att han förstår att det var fel (nu menar jag inte att man ska banka hunden gul och blå om nån trodde det, men en ordentlig tillsägelse)
 
Det är en sån ålder... Precis som med barn kommer det peroder när de testar ledarskapet. Har du gått någon lydnadskurs med honom? Hur fungerar det annars är det du som är ledaren?
 
Jag har samma problem med min hane (fyller tre i höst)
så jag vet hur det är..


Men om du inte har gått på någon kurs för en erfaren instruktör
så tycker jag att det är det första du ska göra.
På så vis kan denne läsa av din hund VARFÖR den gör dessa utfall, är den osäker, rädd , eller vill den bara mäta sig
mot andra hanar?
Det är det första du behöver ta reda på, det varierar en del från hund till hund varför de har detta betende.

Så jag tycker att det är svårt att ge dig råd såhär över
internet utan att veta mer om din hund..så jag skulle vilja
veta mer innan jag ger dig några tips :smirk:

Har du möjlighet att gå en kurs eller få hjälp
av en erfaren hundmänniska?
 
Hej!
Jag vet inte om det hjälper, men man kan ju försöka.
Om man har en liten vatten spruta en liten rackare som man har i handen så han inte ser att det kommer från dej och när han möter en annan hund så sruta lite vatten på han. Ha gärna ljumet vatten.Och sen kan du ju prova att prata med honnom. (som om han var den roligaste och hoppa och busa lite var glad och bry dig inte om att det kommer en annan hund)
Prova får du se. Lycka till!!
 
Visst att avleda hundens uppmärksamhet från den mötande är ju det bästa om det går...försöka att få kontakt med sin hund genom att vara så rolig som man bara kan :D

Men blir hunden helt låst som en del blir (fixerade vid den mötande) då kan det vara svårt..
Vatten fungerar ju på vissa hundar som en slags bestraffning,
för att avleda uppmärksamheten från den mötande,
(dock inte om man har en hund som min som är helt tokig i vatten :D) när hunden bryter sitt betende, massa beröm.
 
I Mina ögon har det redan gått förlångt eftersom han påvisar betende som att hugga efter er.

Kinkig skulle jag inte kalla det, han tror han bestämmer.

Nu kommer den tuffa vägen tillbaks, där ni måste återta ledarrollen.

Det bästa vore att träna privat för någon, det svåra är att finna någon.

Jag har själv en hane som i unga år trodde han bestämde och vi fick ett rent helvette, han blev heller inte lugnare av en kastrering.

Nu är han 7 år och har insett sin lägre roll i flocken, men jag lovar dig att det krävdes blod. svett och tårar.
 
Tack för alla svar hittills!
Har testat med vatten, det funkar sådär, ibland bättre ibland sämre. Att vara superrolig när man möter någon funkar nog sämre, han slänger ett ögonkast på mig å sen fortsätter han morra å skälla.
Det är hela familjens hund, så jag skulle säga att det nog är mamma som är ledaren. Grejen är så här att mamma kanske är lite "mesig" hon har svårt för att säga till ordentligt, kan det kanske vara därför han försöker göra sig själv till ledare?
Hon har gått på kurs med honom, men det var mest att dom fick lära sig att göra konster, och det var inte så uppskattat av eroz som mest ville skälla på alla andra! :confused:
Får nog ta en privatkurs av någon, sen av vem, det blir ett större problem!
Fortsätt med tipsen! Det upskattas jätte mkt!
 
Jag pratade lite med en kille som pysslar med avdressyr med hjälp av vatten och enligt honom finns det inte en hund, hur vattentokig den än må vara, som upplever det vattnet han skickar på som positivt. Han ansåg att felet många gör då de använder sig av vatten är att de har för lite och för lågt tryck.
 
Psykisk könsmognad. Det ligger i en hanes natur att börja testa gränserna då och är det en hane med dominansanlag så vill den gärna börja dominera.
 
Som Jadzia skrev , använd "hårdare" sprut på vattnet.
Jag har särat på ett hundslagsmål med hjälp av vatten :)

Sedan gäller det att din mamma "tuffar" till sig för annars blir det bara värre, han testar nu
men när han inser att det fungerar så blir det endå svårar att få bukt med problemet. ( talar av egen erfarenhet )

Ibland måste man sätta hårt mot hårt ...
 
aaah...va bra! för helt enkelt åka till leksaksaffären å köpa mig en vatten-bazoka :D
Ne, skämt åt sido, ska testa att spruta lite hårdare på honom me vattnet!
 
Det brukar inte hjälpa att spruta lite hårdare. Det ska vara en fullstor hink rätt över huvudet eller en rejäl stråle från vattenslang. Hink brukar dock fungera bäst, men kräver medhjälpare som vet vad de gör.
 
Jo men enda probelmet är att det kanske är svårt att få tag på en så lång vattenslang eftersom de flesta problem uppstår när vi är på promenad?
 
Ok, så kan det nog vara, men på min fungerade det icke :(

Har dock inte provat att hälla en hel hink över han ;)
men det känns som du säger lite bökigt att ta med sig på promenaderna.
 
Vi har provat en liknande metod på vår hane som verkar fungera.
Jag har en burk (typ liten läskburk el ölburk), fyller den med småsten , skruvar, spik och dyligt, så att den låter
när man skakar den. När hunden börjar sina utfall, skaka den då över huvudet så att det skramlar rejält, när hunden
reagrerar och avslutar (förhoppningsvis) massor med beröm.

Man kan även lägga på ett ord som man säger precis innan
skramlet tex ett väsande fyyy, då lär sig hunden tillslut
att efter fy kommer skrammel och förhoppningsvis så ska det räcka i slutändan.

Vi har nu även gått lite kurs för en hundspykolog,
han sade att vi skulle , när hunden börjar mopsa sig,
skaka flaskan över huvudet, hjälper inte det, kasta den på hunden, när sedan hunden bryter sitt betende, skulle vi
tycka synd om han, alltså fjäska och fjanta (detta fungerar
på en hund som är hård inte på en vek och osäker hund, en osäker blir med all säkerhet mera osäker )När vi gjorde
detta så fick man Leo att visa underläge mot föraren, vilket sällan/aldrig händer. Och hitills har det gått
så mycket bättre, inte ett utfall på promenaderna!

Men jag tycker som jag sade tidigare att du ska ta hjälp av någon som kan läsa din hund, för denna metod anser jag
att man bara ska använda på en hund som är rel hård
och som INTE är osäker gentemot andra hundar.

leo är även han en hund som blir arg om man tar tag i han,
och biter tillbaka, därför fungerade detta bra (hitills, peppar, peppar..)

Lycka till!
 
Har bara en liten fråga kvar!
Hur vet man om han är tuff eller osäker? Vi har alltid trott att han har varit väldigt trygg i sig själv, men eftersom han måste skälla och "anfalla" alla andra hundar så kanske detta tyder på en viss osäkerhet? Tror han inte att vi som flockmedlemar kan skydda oss, så att han måste göra det?
Vädlgit intressant med hundpsykologi, så fortsätt gärna svara!
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag har en hanhund på ungefär 1,5 år. Han är min första hund, så jag skulle behöva lite hjälp på traven. Han ska nu börja på...
Svar
10
· Visningar
1 216
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
727
Senast: Trassel12
·
Hundträning Jag jobbar på ett mindre kontor, vi är fyra sammanlagt på arbetsplatsen. Jag jobbat administrativt och sitter mest på kontoret, de andra...
Svar
6
· Visningar
1 164
Senast: Praefatio
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 275
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Senast tagna bilden XV
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp