Bukefalos 28 år!

Hjälp med bockning

Asa_S

Trådstartare
:cry:

Har ett litet ponnysto här som jag bara inte vet hur vi ska göra med. Hon är ganska dominant och har ganska bestämda åsikter om vad hon ska acceptera och inte, och både min och ägarens uppfattning är att hon lyckats skrämma folk till att ge sig. Hon har gått på ponnytrav nedspänd och med slaggjord och det är absolut inte i onödan, tyvärr.

Hon var här över sommaren och en bit in på hösten, åkte sedan hem till sin ägare men blev stående igen och är tillbaka hos oss sedan några månader. När hon kom tillbaka var hon mycket positiv till allt vi hittade på med henne, men ett problem är kvar som vi inte blir av med och nu har hon dessutom kommit upp i kondition så nu måste vi.

Hon är 119 cm hög och trots att hon är ganska slimmad, gör ändå hennes mage att gjorden åker fram och drar med sig sadeln (har provat olika). Vi har haft svanskappa på henne vid ridning och det går alldeles utmärkt så länge vi jobbar i trav och skritt. Men i galopp bockar hon som en vettvilling. Jag trodde först att hon skulle ge sig så vi har testat att fatta ur sväng, eller bara 3 språng, eller bara på kortsida, bara på långsida :crazy: alla varianter vi kommit på. Det enda som händer är att hästen blir bättre och bättre på att bocka. Och det är riktiga bockar, hon avancerar kanske 30 cm i varje språng, jag ser hela magen och hon grymtar och slår och slår och slår. Testade gräsätartygel men då ryckte hon loss en utav ringarna från sadeln. Dottern vill gärna rida henne och med teddypadd går det bra i alla gångarter men eftersom dottern vill hoppa och hästen är orutinerad vill jag gärna ha sadel för mer stabilitet och lättare följsamhet för dottern.

Hon har slutat bocka vid galopp i tömkörning men jag misstänker att med dotterns tyngd på sätter hon väl igång igen och det känns inte bra att ha sin 9-åring som testpilot :crazy:.

Är det någon som har några tips? Förgjord kan jag absolut tänka mig, men passar det på b-ponny och går det verkligen att anlägga en sådan på ett sätt som inte stör under sadeln? Har inte någon lust att ersätta ett obehag med ett annat...

Ponnyn är hoppvillig och behöver jobba med kroppen ordentligt för att inte bli prillig, men utan sadel känns det inte som att vi kommer längre :crazy:. Vad gör man?
 
Sv: Hjälp med bockning

kan hästen ha ont någonstanns? annars tänkte jag på att
jag tror det kan ha blivit en ond cirkel, din dotter kanske känner sig lite osäker, eftersom hon vet att hästen bockar, och hästen uttnytjar det. antingen så får hon försöka slappna av och tänka på annat, du kanske kan longera henne medans hon rider, så hon känner sig säkrare? det är ju bra att hon har börjat lägga ner det vid tömkörning iallfall. men har de gått riktigt långt så ta kontakt med en bra tränare som kan hjälpa er innan det blir värre

lycka till :)
 
Sv: Hjälp med bockning

Det finns ingen möjlighet att låta en annan lite mer erfaren och trygg ryttare rida ponnyn lite? Kanske det bara behövs att den blir lite "satt på plats" för att bryta detta beteende?

Angående sadeln så läste jag just i en annan tråd här på Buke om en sadelgjord som benämndes som H-gjord. Denna skall vara bra för hästar som är lite svåra med traditionella gjordar pga magen. Kan denna gjord kanske vara ngt för er ponny?
 
Sv: Hjälp med bockning

Svarar båda.

Får kolla efter den där gjorden, vet inte om det går att få så stor skillnad, magarna har ju så "liten sträcka" att rymmas på på de här mindre hästarna...

Nej, jag är rätt övertygad om att det inte beror på dottern, eftersom hon mer än gärna rider i alla gångarter med teddypadden och det utan problem. Dessutom skrattar dottern bara och tycker det är kul att det guppar (hon tränar för den mekaniska tjuren på Frösö Zoo nästa sommar) men jag har avbrutit allt hennes galopperande med sadel eftersom jag upplever att det helt klart blir värre och värre.

Som de flesta hästar som gått i startvolt, vill hon gärna öka farten okontrollerat och hänga i longerlinan så att longera med dottern på är tyvärr inte ett alternativ även om jag hoppades kunna lösa det så tidigare (jag har fått bort det i traven). Längre fram kunde det säkert gå, men vi skulle behöva lösa det här snarare än så. Till det hela hör också att hästen galopperade ute med svanskappa "hela" förra sommaren, det här problemet uppstod först när vi började galoppera på bana. Ponnyn fattar galopp, känner svanskappan, använder de två nästa sprången till att förbereda kraften och sätter sedan igång. Det bästa resultatet vi fått hittills är att galoppera tre språng och sedan avbryta och rida kringelslalom i mitten av banan och sen hålla på så. Tyvärr löste hon detta genom att sluta gå upp i galoppen ordentligt så det har vi övergivit.

Jag har bara två alternativ kvar, känns det som. Det ena är att rigga någon ny sorts anordning som rycker henne i huvudet när hon kör ner det, fast då måste det bli bakom sadeln så att det sitter kvar, och sedan låta henne dra slutsatser av det på egen hand. Nackdel: eftersom hon slutat bocka vid tömkörning måste dottern sitta på - och om det inte fungerar?

Alt 2 är att hoppa i trav och landa i galopp och ta det den vägen, för hästen bockar inte när hon hoppar. Nackdelar: får inte bli några som helst transportsträckor utan bara landning och ny ansats. Finns inga garantier för att det innebär att hon slutar vid "vanlig" galopp. Kan mycket väl lika gärna innebära att hästen tvärnitar efter landningen för att kunna bocka istället för att galoppera vidare.

Det hade varit himla bekvämt att sätta upp en annan ryttare, men jag tror tyvärr inte att det hjälper! Dels utvecklade det hela sig till att hästen tog galoppskänkel som "bockskänkel", dvs det var inte längre galopp utan motstånd direkt och hon går inte att få framåt samtidigt som hon bockar. Dels vill jag inte utsätta någon annan för skaderisk heller, för det är verkligen "my way or the highway" som gäller för henne.

Jag vill ju helst jobba genom att avleda, men det verkar inte funka med den här damen. Hon har verkligen bestämt sig och lär hålla på tills hon själv bestämmer sig för att sluta, vilket känns som aldrig så länge hon kommer undan med det.

Jag hade tänkt köra henne för att kunna jobba henne lite effektivare men efter att hon kastat sig baklänges och gått över bara för att dottern ställde henne bredvid en vagn för att komma upp barbacka har jag övergivit den idén. Det går säkert om man spänner ner henne som de gjort på travet, men då faller ju mycket av det jobb jag vill göra med henne.

Ponnyn är jättetrevlig förutom just detta, att hon liksom i förväg ska ha godkänt allt som ska göras med henne, annars flippar hon. I det här fallet har hon bestämt sig stenhårt för att hon inte ska galoppera med svanskappa, vare sig på bana eller i skogen numera.

Och kanske onödigt att lägga till, men av förståeliga skäl rider dottern henne väldigt begränsat just nu, vilket i sig troligtvis inte hjälper mig att lösa situationen. Om hon vore större skulla jag ju kunna rida henne själv, men det känns tveksamt att jag skulle hålla balansen på en så liten häst, jag är 166 cm lång. Att dessutom galoppera om och om igen tills hon ev slutar bocka känns inte heller rätt, visserligen är jag inte jättetung men ändå (runt 60 kg). Hennes ben är ju som tändstickor...
 
Sv: Hjälp med bockning

En tanke som slog mig nu - tror ni att det går att komma runt genom mer träning från ryggen i lägre gångarter? I skritt och trav går hon ju rätt balanserat nu, kanske jag kan rida henne i de gångarterna och befästa lydnaden från ryggen också? Då får hon ju jobba lite mer med kroppen utan att galoppera och det är ju ändå det jag är ute efter just nu, att hon ska jobba "hårdare" så att hon är lugnare igen till "vardags"? Då kan vi skjuta på det här med galopperandet ett tag till. Inga långa stenhårda pass alltså men ändå jobba igenom sådant som dottern inte är tillräckligt duktig för 1-2 ggr/v.

Eller är jag för stor tycker ni?
 
Sv: Hjälp med bockning

Jag tycker du är stor på den ponnyn, mina barns första b-ponny var i samma storlek och smäcker, och jag hade tyckt att det var för mycket för henne.

Hon har obehag med sadel, eller svanskappan, helt enkelt som jag tolkar det. Har du annan sadel, prova annan gjord, osv? Det är ju ingen idé att fortsätta med något som inte blir bättre. Vad har ni för sadel? Sätta tjockt fårskinn på svanskappan? Eller prova sån där antiglidpad i gelmaterial under sadeln istället om det fungerar? Direkt på hästens rygg, under vojlocken alltså.

Min yngsta var i samma ålder när hon fick "rida till", ett litet travruss åt en bekant, som var vuxen, och inte själv ville rida. Han skulle tränas för ridning eftersom han skulle säljas.

Han hade ju mest travat inte galopperats med ryttare och var helt enkelt ovan, det blir ju lite annat i galopp med balansen osv. Han bockade och for en del först, (men inte så envist som er ponny som det låter) samt försökte en del bus som att kasta sej iväg över diken och annat och bocka.

Självklart var jag med hela tiden och jobbade med dem och det är ju du också (vill bara påpeka om nån undrar;))
Men för att ge henne kontroll när det gällde att bli av med bockningarna iväg över diken och annat, (drog ner huvudet förstås) satte jag faktiskt på jaktbett, en period. Det var pga dotterns säkerhet som gick före ev obehag för ponnyn.
Nu var hon redan då en duktig ryttare, hade ju ridit sen hon föddes i princip (och i magen;)) och hade bra koll på sina händer, för åldern. Det gjorde att hon fick kontroll att stoppa såna försök. Han fick inte ner huvudet och insåg att det inte var lika kul att dra iväg längre.

Sen gick det att byta tillbaka till vanliga bettet. Hon hoppade honom och han blev väldigt trevlig. (och detta lilla russ blev sen hos ny duktig ägare en bra fälttävlansponny på SM-nivå och vi var så stolta:love:)

Nu tror jag av din beskrivning att det är tex sadeln/svanskappan som är ert problem och då är inte "vår" lösning aktuell förstås. Men om beteendet har blivit så befäst att det fortsätter även med detta löst så kan det kanske vara ett alternativ?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hjälp med bockning

När jag red på ridskolan fanns det en lektionshäst som alltid bockade i galoppen (den var bara där "på prov"). Min ridlärare sa åt mig att alltid lätta i handen, när hästen bockade, eftersom hon påstod att hästen inte kunde bocka, om den inte kunde bita emot i bettet och så skulle man driva framåt också. (Där fick ju jag en del jobb med att bekämpa mina reflexer, kan jag ju säga :angel:)

Metoden fungerade på ridskolehästen och även på min egna, som uppvisade samma tendenser i ungdomsåren... Du kan ju alltid försöka med detta, om du inte redan har gjort det! (Men kanske inte med dottern som ryttare, eller...)

Lycka till!
 
Sv: Hjälp med bockning

Håller lite med här - det gäller att rida framåt och inte bromsa, driv på - smacka och släpp efter på tygeln... Kanske du kan gå med med en longerpisk och driva lite lätt. I tanken vill man ju bromsa när hästen bråkar och man skall alltså göra helt tvärtemot... Gasa dig fram! =) Prova att göra galoppfattn fr skritt, eller fr halt. Minsta tendens till bockning driv på bakifrån fr marken och låt ryttaren ge efter.... SMACKA HÖGT!!!:bump:
Vår shettis är precis så där så det gäller att hålla upp huvudet, smacka på... Annars stannar han till reser sig - slänger sig fram i luften som värsta rodeohäst och sist ner med huvudet och upp med rumpan... Hihi... Han gillar helt enkelt inte ridbanan... Vår dotter är dock endast 4 år så där är det rockard som gäller! :)
 
Sv: Hjälp med bockning

När jag red på ridskolan fanns det en lektionshäst som alltid bockade i galoppen (den var bara där "på prov"). Min ridlärare sa åt mig att alltid lätta i handen, när hästen bockade, eftersom hon påstod att hästen inte kunde bocka, om den inte kunde bita emot i bettet och så skulle man driva framåt också. (Där fick ju jag en del jobb med att bekämpa mina reflexer, kan jag ju säga :angel:)

Metoden fungerade på ridskolehästen och även på min egna, som uppvisade samma tendenser i ungdomsåren... Du kan ju alltid försöka med detta, om du inte redan har gjort det! (Men kanske inte med dottern som ryttare, eller...)

Lycka till!


Undrar hur dom lyckas bocka i hagen:angel:

Rida på framåt och inte bromsa - ja, men att släppa tygeln är en annan sak och inte att rekommendera. Får den ner huvudet får den kraft att bocka, den behöver inget bett för det.

Sen är jag av den åsikten att en så liten ponny ska ridas av mindre barn och en sån ska inte bocka alls, därför ska man försöka få bort beteendet helt. Rider man framåt så godtar man på sätt och vis beteendet. Att rida på framåt ute om hästen sätter igång att bocka ( i ren självbevarelsedrift bla), eller om man är unghästutbildare som rider en grön häst, osv så är det ok, men annars lägger man i värsta fall grunden till att det är ett ok beteende att bocka i början av galopp och det vill man inte, särskilt inte på en ponny som sagt.

(En häst som villl bocka i början av galopp ute tex, brukar jag ofta göra tvärtom med (om det är min häst eller jag rider hästen mycket) stanna och visa att "nehej, det blir ingen galopp för att man hoppar o konstrar". Först går man ordentligt. )

Men om den alltid bockar i fattningar med sadeln och svanskappan är det nog där man ska börja.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hjälp med bockning

Jag hinner inte skriva något långt inlägg. Dessutom tycker jag att du har fått en del vettiga svar redan.
Jag ville bara invända mot nedanstående.
Eftersom jag har stallet fullt av travare, så vet jag att nedanstående inte stämmer. Din häst har helt enkelt inte fått lära sig att bli longerad korrekt. Det i sig har inte med några startvolter att göra.




Som de flesta hästar som gått i startvolt, vill hon gärna öka farten okontrollerat och hänga i longerlinan så att longera med dottern på är tyvärr inte ett alternativ även om jag hoppades kunna lösa det så tidigare
...
 
Sv: Hjälp med bockning

Svarar alla:

Jag har övergivit tanken på att rida på henne, det måste finnas något bättre sätt. Vi provar nu med anti-glidpadd och utan svanskappa och det funkar OK men inte optimalt. Tänkte att det ev skulle gå att sätta lång svanskappa så småningom och korta väldigt långsamt om det går. Risken finns ju att sadeln ger sig iväg i alla fall och orsakar ett spel hos hästen när svanskappan tar i iallafall. Suck. Visst finns det någon sorts gummiunderlägg som galopphästar har under sadelgjorden? Var får man tag i en sådan? Med anti-glid både under sadel och gjord skulle det kanske bli så bra det kan...

Eftersom hon hade galopperat ute hela sommaren var jag inte beredd på att hon skulle bli så envis runt detta, trodde hon skulle ge sig rätt snart.

Det går inte att driva henne framåt när hon sätter igång. Det enda som ryms i hennes lilla skalle är en enorm envishet att hålla på tills något går sönder så att hon blir av med obehaget. Och då vill jag inte ha min dotter på hennes rygg.

För övrigt är hästen OK vid all ridning med sadel i skritt och trav, dottern rider gymkhana och sitter i damsadel barbacka, flera dagar har hon travat runt på banan barbacka sittandes baklänges (inget jag uppmuntrade) så för övrigt är hästen alltså inte något psykfall. Det är just det här med svanskappan i galopp plus att hon från början inte hade något bra förhållande till bettet så därför vill jag inte hålla på och mixtra för mycket med det för tillfället. Iofs antar jag att om dottern egentligen hellre rider barbacka än med sadel (och så är det faktiskt) så kanske jag inte ska bry mig. I min bok är det svårt att komma framåt men å andra sidan är det ju jag det och det är inte jag som ska rida. Om dottern får som hon vill tar hon av tränset och rider som hästprataren från Provence - fast utan sadel då.
 
Sv: Hjälp med bockning

Jag är alls inte nån expert på detta ämne, men jag tycker det verkar som om hästen har ont...Vore det av jäkelskap skulle hon inte bocka i trav då oxå?
Men just i galopp verkar det ju som sadeln trycker?
Har inte läst alla inlägg jättenoga så ni kanske har kollat henne ordentligt så att ni kan utesluta smärta.
 
Sv: Hjälp med bockning

Din häst har helt enkelt inte fått lära sig att bli longerad korrekt.

Nej, det är ju klart. Det är ju en av sakerna vi jobbar med. Dock är min erfarenhet att det går lättare om de inte redan har en relation med volt som innebär att de är fokuserade på att ge sig iväg i full fart rakt framåt ur volten. Har man däremot redan från början lärt hästen att bli longerad är det ju en helt annan sak, men åtminstone här är det inte så vanligt. Tyvärr.
 
Sv: Hjälp med bockning

Mitt tips till dig i med att du har testat så mkt är;
att du elr någon annan tuff ryttare rider hästen med spö och fattar galopp korrekt börjar hästen bocka så är det spöet som gäller rap efter rapp tills hästen slutar bocka och går i någerlunda galopp. Sakta av och börja om igen gör et max 3ggr per tillfälle.

Vet att det låter tufft och så mot hästen men en envis ponny är en ponny.
 

Liknande trådar

Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 429
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hej! Ny här men gör ett försök att få goda råd! Har en nyinköpt häst som efter 3 v hos mig visade sig ha omfattande magsår...
Svar
6
· Visningar
1 568
Senast: Honey07
·
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 706
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 521

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp