Hjälp med hingstval, dressyr

Maja_Kandi

Trådstartare
Skriver och frågar för en väns räkning som funderar på att betäcka sitt sto i vår.

Stoet i fråga är av okänd härstamning, troligen arab och nånting mer. Hon är ca 155 i mankhöjd och har trevlig ridhästmodell. Är kvick och elektrisk men snäll och lätthanterlig från marken. Kan lätt hetsa upp sig i ridningen och bli het på gröten, är väldigt känslig och lite stoig med mycket attityd. Bra kvicka bakben, blir lätt lite symaskin när hon hetsar upp sig, rör sig väldigt trevligt när hon slappnar av.

Önskvärt från hingsten är framför allt coolt temperament, mer mjukhet och schvung. Storlek på avkomman får gärna landa på allt mellan 150-165. Stoet är 16 år i år, har haft ett föl tidigare, men god fertilitet är att föredra.

Bomba gärna på med förslag så ska jag vidarebefordra! :)
 
Skriver och frågar för en väns räkning som funderar på att betäcka sitt sto i vår.

Stoet i fråga är av okänd härstamning, troligen arab och nånting mer. Hon är ca 155 i mankhöjd och har trevlig ridhästmodell. Är kvick och elektrisk men snäll och lätthanterlig från marken. Kan lätt hetsa upp sig i ridningen och bli het på gröten, är väldigt känslig och lite stoig med mycket attityd. Bra kvicka bakben, blir lätt lite symaskin när hon hetsar upp sig, rör sig väldigt trevligt när hon slappnar av.

Önskvärt från hingsten är framför allt coolt temperament, mer mjukhet och schvung. Storlek på avkomman får gärna landa på allt mellan 150-165. Stoet är 16 år i år, har haft ett föl tidigare, men god fertilitet är att föredra.

Bomba gärna på med förslag så ska jag vidarebefordra! :)

Clever Hill (om det ff går att få tag i sperma?).
 
Jag antar att avkomman är tänkt att behålla för eget bruk.

Skulle titta på Clever Hill, Dalwhinnie (om han är i avel, blev ju skadad i nacken), Luxus CML eller möjligtvis Sir Oldenburg - som kanske inte bidrar med massor med gång men ger ändå ok rörelser, fin typ och ett fint arbetstemperament (känner ett antal unghästutbildare som är väldigt glada i hans avkommor.
 
Jag antar att avkomman är tänkt att behålla för eget bruk.

Skulle titta på Clever Hill, Dalwhinnie (om han är i avel, blev ju skadad i nacken), Luxus CML eller möjligtvis Sir Oldenburg - som kanske inte bidrar med massor med gång men ger ändå ok rörelser, fin typ och ett fint arbetstemperament (känner ett antal unghästutbildare som är väldigt glada i hans avkommor.

Luxus är jag jätteförtjust i, men tyvärr är det ju problem med hans skick så det faller bort. :( Sir Oldenburg var intressant! Honom hade jag glömt!
 
Clever Hill har jag ingen erfarenhet av, vet bara om en avkomma och den är iofs jättetrevlig. Hiphop har man ju bara hört positivt om ifråga om temperament så det är ett bra tips! Sibelius och SO också. Hoppas det trillar in lite hingstar på språngrulla snart så man kan börja se lite priser och villkor.
 
Highcruiser kanske. Han är ju väldigt trevlig i hantering. Kolla hemsidan. Där står årets priser har för mig att han har både 90 avgift eller levande föl
 
Clever Hill har jag ingen erfarenhet av, vet bara om en avkomma och den är iofs jättetrevlig. Hiphop har man ju bara hört positivt om ifråga om temperament så det är ett bra tips! Sibelius och SO också. Hoppas det trillar in lite hingstar på språngrulla snart så man kan börja se lite priser och villkor.

Clever Hill är en hingst med särdeles gott temperament. Anledningen till att han "försvann" lite efter att ha blivit bruksprovsvinnare är pga. att han fick en traumaskada och blev stående en längre tid. När han skulle sättas igång igen var det bara att sitta upp och rida, helt okomplicerat.
Jag hade inte valt honom till lite rakbenta ston, eller ston med kort rygg/hals. Annars är hans typ utmärkt.
 
Titta på knabstrupparna! :) trevligt temperament på dom flesta och rör sig trevligt. Om stoet är godkänd för inkorsning så blir avkomman renrasig ( om jag fattat det rätt ) :)
Gido ser väldigt ridbar ut, jag har träffat han på tävling och han var väldigt trevligt temprament! :)
 
Tobajo Picez lämnar i regel väldigt bra temperament, han har båda gång och hopp i sig. Stor och rejäl. Borde passa arab.

Samt något inte alla andra i Sverige har.
 
Sibelius är en underbar hingst och säkert ett jättebra val. Jag hade nog hellre sneglat på Highcruiser och Sir Oldenburg just för psyket. Får intrycket att det är mer elektricitet i Sibelius än i de andra två herrarna.
 
Sibelius är en underbar hingst och säkert ett jättebra val. Jag hade nog hellre sneglat på Highcruiser och Sir Oldenburg just för psyket. Får intrycket att det är mer elektricitet i Sibelius än i de andra två herrarna.

Jo jag har ju bra erfarenhet av Highcruiser och har sett ett par jättetrevliga avkommor till SO. Själv vart jag ju alldeles knäsvag nu när Luxus fick så bra villkor i år... (*jag-ska-inte-betäcka-igen-jag-ska-INTE-betäcka-igen...*) Men ägarinnan har fastnat för Sibelius. :)
 

Liknande trådar

Avel Hej! Jag leker med tanken att betäcka mitt Kwpn tp- sto i sommar. Vi tränar på MSV nivå i dressyr, och min B-tränare tycker att hon är...
Svar
6
· Visningar
2 033
Senast: Chamsin
·
Avel Jag rider ett trevligt sto som ägaren funderar på att ta föl på nästa sommar. Hon är e: Bugatti Hilltorp u:Hazug ue: 1778 Nonius X-14...
Svar
16
· Visningar
1 911
Senast: gylle
·
Z
Avel Hej alla! Efter att mitt sto verkar vara halt igen börjar jag fundera på att betäcka henne och vill gärna ha hjälp med hingstval...
Svar
10
· Visningar
925
Senast: Zog
·
P
Avel Nu börjar planerna för mitt hingstval att ta allt mer form men jag vill gärna ha lite objektiv input för att ev komma in på andra spår...
Svar
2
· Visningar
815
Senast: Pollux
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp