Bukefalos 28 år!

Hjälp med hingstval

Z

Zog

Hej alla!

Efter att mitt sto verkar vara halt igen börjar jag fundera på att betäcka henne och vill gärna ha hjälp med hingstval eftersom jag inte är särskilt välbevandrad i den världen. Egentligen vill jag tävla och inte alls betäcka, men jag får se vad veterinärena säger... Jag är medveten om att man kanske inte ska avla på individer som inte håller som sporthästar, men jag har i så fall tänkt behålla ungen och är därmed villig att ta risken.

Stoet ifråga är Aerline H - Ceylon. Lätt i typen, 162 cm, trevlig skritt, medioker trav, en rund och bärig galopp som tyvärr är något kort. Hon hoppar mycket bra (tycker även välkända tränare), verkar ha kapacitet och är oerhört försiktig, hinderklok. Hennes största brist är att hon är ganska skarp. Har bockat en hel del och går lite för gärna på bakbenen. Hon kan även vara lite lättstressad och tittig. Hur mycket av det som beror på arv och miljö är svårt att säga. Hon såldes som sexåring för att förra ägaren tyckte att det var för mycket häst för henne. Då hade hon inte varit ute och tävlat alls. Jag har bara ridit henne upp till 1,10 på de två åren jag har haft henne, mycket på grund av hennes skarphet, men också för att hon har varit skadad en del. Tyvärr har hon aldrig aldrig bedömts. Hon har en helbror som hoppat 9-10 på treårs test.

Jag vill ha en hingst som har ett stabilt temperament, inte för tung i typen (gillar lite lättare hästar), och givetvis med hoppinriktning. Har funderat lite på Feliciano. Har hört att Hip Hop ger lite försiktiga avkommer och det vill jag inte ha, annars gillar jag honom.

Fritt fram med förslag! Tack!
 
Sv: Hjälp med hingstval

Jag har inget direkt förslag för jag är mer inne på dressyrsidan, men du tänker ju en del på temperamentet och det tycker jag också är väldigt viktigt. För som någon sa, -vad ska man med en duktig idiot? Mitt tips är att kolla på tävlingar - vilka hingstar är man ute och tävlar med? Hur verkar de då? Titta gärna på framridningen och se hur de beter sig. Jag hade aldrig varlt en hingst som man aldrig ser ute på tävlingsbanan. Varför har man en kapabel hingst om man inte visar upp den? En som verkar cool är ju Cardento.
 
Sv: Hjälp med hingstval

Två mycket trevliga hingstar bra temprament som inte bara ger hoppning utan även kan förbättra gångarterna är Nobel och Lambourgini.
När det gäller Feliciano så ska man vara lite uppmärksam på om stoet är lågställt eller inte och hennes storlek. Han ger ibland lågställda små avkommor.
 
Sv: Hjälp med hingstval

Sant!

Cardento, han är väl inte kvar, men går kanske seminera ändå... Tycker inte så mycket om honom, men sett jättemånga fina avkommor!
 
Sv: Hjälp med hingstval

Nobel har jag faktiskt hört mycket gott om. Vore kanske intressant. Inte sett så många avkommor bara. Min hovslagare har några som gått bra...

Lambourgini ska kollas!

Mitt sto är snarare högställd än lågställd. Det gör ju inget om ungen blir lite större än henne... Vad har du hört om Hip Hop?

Tack!
 
Sv: Hjälp med hingstval

Nä, Cardento är inte kvar men man kan få honom ändå. Ett något oprövat kort är kanske den unge Callahan på Flyinge. Såg honom på visning som 4-åring och blev väldigt imponerad av hans stabilitet och balans redan då. Han är också smidig och vacker. Usch det finns så många att välja på!
 
Sv: Hjälp med hingstval

Hmm, kollade lite på Callahan, såg fin ut! Jag är inte så insatt, men det är väl ganska intressant blod också?!
Frågan är ju hur ungarna blir temperamentsmässigt... Det är som sagt väldigt viktigt för mig och då kanske det inte är så bra med ett oprövat kort?
 
Sv: Hjälp med hingstval

Kollat lite på Lambourgini. Han är efter Bellini?! Bellini är väl inte känd för att ge lugna avkommor, snarare spända? Inget som har nedärvts till sonen? Hur har avkommorna blivit?
 
Sv: Hjälp med hingstval

Ja, temperamentet är a och o. Vi har ett sto efter Quite Easy-Eloge f -02, som är väldigt trevlig. Fantastiska gångarter och bra hopp. Hon är ju ett sto och kan ha lite egna tankar men aldrig omöjlig. Hon är väldigt cool på tävling. Går sin runda och sedan ställer hon sig och vilar bakbenet trots andra hoppar och studsar runtom kring. Vi har även betäckt ett sto med Qalle (e:QE), just därför. Så QE är ett förslag.
 
Sv: Hjälp med hingstval

Mina avkommor har alla varit känsliga på ett positivt sätt och mycket samarbetsvilliga. De som uppnått ridbar ålder är alla väldigt okomplicerade med hög ridbarhet. Även Lamborghini själv är beskriven som en gentleman av sina ryttare. Tror den var NA som sa att han var som en herre med slips. Artig och belevad.
 
Sv: Hjälp med hingstval

Jag pratade med min hopptränare igår som tyckte "på den där kan du lägga vad som helst bara hingsten har bra huvud och inte är för försiktig". Han nämnde Careful. Jag såg Careful i Falserbo och var imponerad. Vad säger ni andra?
 

Liknande trådar

Avel Vi har beslutat att betäcka ganska hastigt även om det varit på tal länge om att betäcka henne så var det inte planerat just nu. Men så...
Svar
6
· Visningar
1 685
Senast: RebeccaJoli
·
Avel Hej! Jag har ganska nyligen köpt mitt första riktiga Avelssto och jag börjar redan nu forska i nästa års hingstval! Det är en ren...
Svar
11
· Visningar
2 287
Senast: Liizette
·
Avel Hallå alla! Funderar på olika hingstar jag skulle vilja använda på mitt sto i framtiden. Alice är e. Last Liberty ue. Temple wind xx...
Svar
7
· Visningar
1 736
Avel Mitt sto är skadat och nu måste jag snabbt bestämma mig för hingst om jag ska hinna betäcka. Jag vill ha massa förslag! Sto: Aerline...
Svar
17
· Visningar
2 214
Senast: Zog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp