Hjälp med mineraler

Saile

Trådstartare
Detta säger analysen
Kalcium 4,2
Fosfor 1,9
Magnesium 1,4
Kalium 13
Natrium 1,7
Järn 47
Mangan 37
Zink 9
Koppar 3,9

Hästarna väger ca 400 kg och äter ca 10 kg hö (fri tillgång i hagen på dagen).
 
Detta säger analysen
Kalcium 4,2
Fosfor 1,9
Magnesium 1,4
Kalium 13
Natrium 1,7
Järn 47
Mangan 37
Zink 9
Koppar 3,9

Hästarna väger ca 400 kg och äter ca 10 kg hö (fri tillgång i hagen på dagen).

Är värdena per kg ts eller foder? Isåfall vilken ts har det? Ca/P-kvoten ser bra ut iallafall, dock kommer du behöva tillsätta mangan, zink och koppar för att balansera järnet.
 
Är värdena per kg ts eller foder? Isåfall vilken ts har det? Ca/P-kvoten ser bra ut iallafall, dock kommer du behöva tillsätta mangan, zink och koppar för att balansera järnet.

Ja det är per kg ts.
Det är 90,9% ts.
Tack så mycket! Är så dåligt på att räkna på mineralerna.
Finns det något bra tillskott som innehåller både mangan, zink och koppar eller får man köpa varje sort för sig?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag letar febrilt efter ett lämpligt mineralfoder, ja eller ett mineralfoder och sen kanske rena mineraler att komplettera med. Nedan...
Svar
9
· Visningar
693
Senast: maddie202
·
Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
1 512
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 387
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Hej! Har en mineralanalys som ser ut såhär per kg/ts: Ca = 3,6 P = 1,9 K = 8,7 MG = 1.5 Cu = 4 Fe = 54 Mn = 181 Zn = 36 Vilket ger...
Svar
10
· Visningar
1 025
Senast: Indiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp