Hjälp med p-piller

Tall

Trådstartare
Hjälp mig med detta snälla, jag får lite panik och kan inte tänka klart och jag har inte kunnat få kontakt med någon som kan svara en fredag eftermiddag. Jag hoppas hoppas hoppas det finns någon enkel lösning som jag inte vet.

Mina p-piller tar slut nästa vecka. Jag hade en tid hos barnmorska för att få nytt recept men nu på eftermiddagen fick jag ett meddelande på mobilsvaret att de måste avboka min tid och att de inte har någon ny. Vad gör jag? Jag bor i en liten ort och ringde runt till alla barnmorskor innan jul och dessa var de enda som hade tid i januari, så det lär ju inte finnas någon tid hos någon annan heller på någon månad. Jag var helt säker på att jag hade ett till recept på 6 månader att ta ut (de hade bara en 6-månadersförpackning när jag hämtade ut senast) men när jag var hos apoteket innan jul så fanns det inget så den här tiden några veckor senare var räddaren i nöden redan då, och nu har jag alltså ingen tid längre...

Var kan man annars få tag på p-piller? Kan en läkare skriva ut?
Jag bodde i ett annat landsting förut, kan jag gå till den barnmorskan igen? (jobbar i den staden fortfarande)
Kan jag söka privat i någon annan stad annars? Hur hittar man någon som har tid med såhär kort varsel? Jag jobbar ju dessutom och att ta semester/flexa är inte helt lätt med såhär kort varsel men det får jag väl lösa på något sätt om jag måste...

Snälla, säg att det är enkelt att få tag på nya piller nästa vecka :(
 
Men behövs det verkligen besök för att förnya recept på samma läkemedel? Borde gå att fixa genom ett telefonsamtal eller Mina vårdkontakter.
 
Men behövs det verkligen besök för att förnya recept på samma läkemedel? Borde gå att fixa genom ett telefonsamtal eller Mina vårdkontakter.

Jag har flyttat sedan förra gången, så därför har jag ingen tidigare barnmorskekontakt i detta landsting. Jag frågade alla jag kontaktade innan jul om de skulle kunna ge ett kort recept utan besök ifall de inte har någon tid innan mitten på januari (har haft p-piller i 20 år och är fullt frisk) men det kunde de inte utan de kräver besök vid första tillfället. Men jag har ju gått flera år hos en barnmorskemottagning i ett annat landsting, så en av mina frågor är om de kan ge ett kort recept med eller utan besök. Det skulle ju lösa det hela då de har drop in hos sin mottagning så då kan jag ju helt enkelt gå dit och sätta mig, Men de har ju såklart inte telefontid en fredag eftermiddag och nu har jag sån ångest eftersom jag inte kan få svar förrän på måndag. Men jag kunde inte kontakta via vårdkontakterna, trots att de är anslutna, vilket jag antar är för att jag tillhör annat landsting. Det känns ju inte som ett gott tecken :(
 
Kolla receptförnyelse hos någon av apptjänsterna, t ex Kry.

Bra förslag, just sånt jag inte tänkt på att det finns! Men kan vilken läkare som helst skriva ut så kan jag ju se om min vårdcentral har någon tid. Jag vet inte om jag är listad någonstans (antagligen inte) men det kan jag ju bli om någon har en tid.
 
Bra förslag, just sånt jag inte tänkt på att det finns! Men kan vilken läkare som helst skriva ut så kan jag ju se om min vårdcentral har någon tid. Jag vet inte om jag är listad någonstans (antagligen inte) men det kan jag ju bli om någon har en tid.
Javisst, hittar du läkartid är ju problemet löst.

Jag förnyade själv ett recept (ej p-piller) häromdagen i Kry. Tog ett par minuter och kostade inte ens något eftersom jag har frikort.
 
Eftersom de avbokat din tid borde de kunna förskriva iaf ett mindre recept sålänge. Ring och kolla!

Som jag förstod det på alla jag pratade med innan jul så skriver de inte ut nya recept utan att ha träffat patienten. Så jag funderar över om jag har lättare att få en kortare förlängning utan besök hos min gamla barnmorskemottagning om det inte finns andra skäl som att de inte kan gå över landstingsgränserna. Besöket är ju kostnadsfritt för mig så någon måste ju betala för tiden vilket väl talar för att de inte kommer att hjälpa mig om de inte är väldigt snälla...

Jag ringde tillbaka så fort jag hörde det, men nu har de stängt till måndag. Så nu måste jag ha ont i magen hela helgen :cry: Hoppas att Buke kan lugna mig i att det FINNS en lösning. Jag får panik, har inte varit utan p-piller på 20 år och jag började med dem för att jag mådde fruktansvärt utan dem.
 
De brukar kunna förskriva ett litet recept (1-3 månader) utan besök om du har ätit den sorten tidigare. Så testa att ringa dit på måndag om du inte redan fått hjälp i någon app tills dess, det borde ju vara det minsta se kan göra iom att det är de som avbokat tiden och inte kan ge en ny.
 
Hjälp mig med detta snälla, jag får lite panik och kan inte tänka klart och jag har inte kunnat få kontakt med någon som kan svara en fredag eftermiddag. Jag hoppas hoppas hoppas det finns någon enkel lösning som jag inte vet.

Mina p-piller tar slut nästa vecka. Jag hade en tid hos barnmorska för att få nytt recept men nu på eftermiddagen fick jag ett meddelande på mobilsvaret att de måste avboka min tid och att de inte har någon ny. Vad gör jag? Jag bor i en liten ort och ringde runt till alla barnmorskor innan jul och dessa var de enda som hade tid i januari, så det lär ju inte finnas någon tid hos någon annan heller på någon månad. Jag var helt säker på att jag hade ett till recept på 6 månader att ta ut (de hade bara en 6-månadersförpackning när jag hämtade ut senast) men när jag var hos apoteket innan jul så fanns det inget så den här tiden några veckor senare var räddaren i nöden redan då, och nu har jag alltså ingen tid längre...

Var kan man annars få tag på p-piller? Kan en läkare skriva ut?
Jag bodde i ett annat landsting förut, kan jag gå till den barnmorskan igen? (jobbar i den staden fortfarande)
Kan jag söka privat i någon annan stad annars? Hur hittar man någon som har tid med såhär kort varsel? Jag jobbar ju dessutom och att ta semester/flexa är inte helt lätt med såhär kort varsel men det får jag väl lösa på något sätt om jag måste...

Snälla, säg att det är enkelt att få tag på nya piller nästa vecka :(
Jag har flera gånger klantat till det genom att vara ute i sista minuten, har då fått utskrivet för tre månader via. telefon av BM och sedan har en ny tid bokats i samma veva för recept på fler. :)
 
Javisst, hittar du läkartid är ju problemet löst.

Jag förnyade själv ett recept (ej p-piller) häromdagen i Kry. Tog ett par minuter och kostade inte ens något eftersom jag har frikort.

Åh, vad bra. Det känns lite lättare nu, även om jag inte vågar lita på det förrän det är löst (konsekvenserna om det inte blir löst kan bli så jobbiga...). Jag vet inte om du har p-piller alls så om du vet eller inte, men som jag förstod på en tidigare barnmorska så är ett av skälet till att de har personliga möten att de ska ta blodtrycket, men så är det inte hos alla kanske? Jag fick en kort förlängning på 3 mån en gång när de hade svårt att hitta en tid innan semestrarna men var då tvungen att komma tillbaka för besök för att få ett helt recept på ett år, med den motiveringen.
 
Jag får panik, har inte varit utan p-piller på 20 år och jag började med dem för att jag mådde fruktansvärt utan dem.
Det går att lösa! Men finns inget ställe som har drop in?!

Jag klantade mig precis innan jul och fick lite panik, gamla stället skrev ut efter telefonkontakt och så fick jag lova att gå till vårdcentralen och kolla blodtryck i januari (just det där med blodtryck är väl det som kan vara knepigt med att få p-piller utskriva "på distans").
 
Åh, vad bra. Det känns lite lättare nu, även om jag inte vågar lita på det förrän det är löst (konsekvenserna om det inte blir löst kan bli så jobbiga...). Jag vet inte om du har p-piller alls så om du vet eller inte, men som jag förstod på en tidigare barnmorska så är ett av skälet till att de har personliga möten att de ska ta blodtrycket, men så är det inte hos alla kanske? Jag fick en kort förlängning på 3 mån en gång när de hade svårt att hitta en tid innan semestrarna men var då tvungen att komma tillbaka för besök för att få ett helt recept på ett år, med den motiveringen.
Så här skriver Kry om det:
Under förutsättning att du haft denna behandling sedan tidigare, att den fungerat väl och att det inte föreligger några hinder så kan en läkare på KRY förnya ett recept på preventivmedel upp till 12 månader. Notera dock att du ungefär en gång varje år rekommenderas kontroll av blodtryck. Om du inte har kontrollerat ditt blodtryck så hjälper vi dig med en kostnadsfri remiss till närmaste Apoteket AB för blodtrycksmätning.
Under Hem-fliken i appen klickar du på ”Boka tid med en läkare” och väljer sedan ”Preventivmedel”. Du kan förnya dina p-piller utan kostnad och har möjlighet att hämta ut ditt recept inom närmaste halvtimmen.
 
De brukar kunna förskriva ett litet recept (1-3 månader) utan besök om du har ätit den sorten tidigare. Så testa att ringa dit på måndag om du inte redan fått hjälp i någon app tills dess, det borde ju vara det minsta se kan göra iom att det är de som avbokat tiden och inte kan ge en ny.

Jag har flera gånger klantat till det genom att vara ute i sista minuten, har då fått utskrivet för tre månader via. telefon av BM och sedan har en ny tid bokats i samma veva för recept på fler. :)

Det var det jag hoppades på redan innan jul eftersom jag förstod att det kunde vara svårt att få en tid inom 3 veckor men ingen av dem jag kontaktade gick med på det, de skriver inte ut utan att ha träffat patienten. Den tiden jag fick i veckan nu funkade egentligen inte heller för mig, men jag fick lösa det eftersom jag måste få mina piller. Kanske kan de göra ett undantag nu dock, när de avbokat tiden och jag sitter ännu mer i skiten...

Men jag ska testa Kry först :)
 
Det går att lösa! Men finns inget ställe som har drop in?!

Jag klantade mig precis innan jul och fick lite panik, gamla stället skrev ut efter telefonkontakt och så fick jag lova att gå till vårdcentralen och kolla blodtryck i januari (just det där med blodtryck är väl det som kan vara knepigt med att få p-piller utskriva "på distans").

Det finns bara en handfull barnmorskor i den här stan, och nej det hade de inte innan jul i alla fall. Om jag kunde gå i ett annat landsting så är ju saken löst också, för där jag jobbar finns ett ställe nära med drop in.

Nackdelen med att bo på en liten ort :meh:
 
Det finns bara en handfull barnmorskor i den här stan, och nej det hade de inte innan jul i alla fall. Om jag kunde gå i ett annat landsting så är ju saken löst också, för där jag jobbar finns ett ställe nära med drop in.

Nackdelen med att bo på en liten ort :meh:
Men har du blivit nekad att gå i annat landsting? Här gör folk det hela tiden eftersom de inte är skrivna där de bor.
 
Så här skriver Kry om det:
Under förutsättning att du haft denna behandling sedan tidigare, att den fungerat väl och att det inte föreligger några hinder så kan en läkare på KRY förnya ett recept på preventivmedel upp till 12 månader. Notera dock att du ungefär en gång varje år rekommenderas kontroll av blodtryck. Om du inte har kontrollerat ditt blodtryck så hjälper vi dig med en kostnadsfri remiss till närmaste Apoteket AB för blodtrycksmätning.
Under Hem-fliken i appen klickar du på ”Boka tid med en läkare” och väljer sedan ”Preventivmedel”. Du kan förnya dina p-piller utan kostnad och har möjlighet att hämta ut ditt recept inom närmaste halvtimmen.

Mandalaki, du är fantastisk!! :bow:

Ska testa att hämta appen nu genast. (Och hoppas att min gamla telefon klara sådana moderniteter :D)
 
Åh, vad bra. Det känns lite lättare nu, även om jag inte vågar lita på det förrän det är löst (konsekvenserna om det inte blir löst kan bli så jobbiga...). Jag vet inte om du har p-piller alls så om du vet eller inte, men som jag förstod på en tidigare barnmorska så är ett av skälet till att de har personliga möten att de ska ta blodtrycket, men så är det inte hos alla kanske? Jag fick en kort förlängning på 3 mån en gång när de hade svårt att hitta en tid innan semestrarna men var då tvungen att komma tillbaka för besök för att få ett helt recept på ett år, med den motiveringen.

Senast fick jag utskrivet för ett helt år, blodtryck osv vill de kolla 1 gång/år har jag för mig.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 889
Kropp & Själ Snart blir jag galen. Jag har ätit mellanpiller (Azalia) i några månader men började få blödningar för några veckor sedan (ca 1 månad...
Svar
18
· Visningar
2 435
Senast: zassoo
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 158
Senast: __sofia__
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 021
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp