Hjälp med p-piller

Men har du blivit nekad att gå i annat landsting? Här gör folk det hela tiden eftersom de inte är skrivna där de bor.

Nej, inte än eftersom jag inte testat :) (Akut till VC har jag gått, men det är ju en annan sak)
På måndag tänkte jag ringa till dem och fråga, men i ett försök att lugna mina nerver tills jag får svar från dem så skapade jag tråden i hopp att andra här säkert vet sådana saker. Så det är en av mina frågor, om man kan gå hos BM i annat landsting? Att jag inte kunde kontakta dem via Mina vårdkontakter tyckte jag talade för att jag inte får gå hos dem, men det är ju bara en (ångestframkallande) gissning. Någon annan här vet kanske säkert?

(Förlåt om jag verkar lite hispig som får sån panik och antar en massa negativa saker men om jag inte lyckas lösa det här så blir mitt liv ett helvete närmaste tiden...)
 
Nej, inte än eftersom jag inte testat :) (Akut till VC har jag gått, men det är ju en annan sak)
På måndag tänkte jag ringa till dem och fråga, men i ett försök att lugna mina nerver tills jag får svar från dem så skapade jag tråden i hopp att andra här säkert vet sådana saker. Så det är en av mina frågor, om man kan gå hos BM i annat landsting? Att jag inte kunde kontakta dem via Mina vårdkontakter tyckte jag talade för att jag inte får gå hos dem, men det är ju bara en (ångestframkallande) gissning. Någon annan här vet kanske säkert?

(Förlåt om jag verkar lite hispig som får sån panik och antar en massa negativa saker men om jag inte lyckas lösa det här så blir mitt liv ett helvete närmaste tiden...)
https://www.1177.se/Jamtland-Harjedalen/Tema/Patientlagen/Valja-vard/Valja-vardmottagning/

(Förstår om du bli hispig, blev det själv när jag stod utan p-piller inför julen med massor av röda dagar!)
 
https://www.1177.se/Jamtland-Harjedalen/Tema/Patientlagen/Valja-vard/Valja-vardmottagning/

(Förstår om du bli hispig, blev det själv när jag stod utan p-piller inför julen med massor av röda dagar!)

:bow:

Om jag läser det där rätt så ska det alltså inte vara något problem att gå till BM vart som helst? Det vore ju superbra för då kan jag gå kvar hos min gamla, även när denna förnyelse har löst sig. Jag gillar dem, så det skulle ju vara jätteskönt att slippa pussla med att ta ledigt också även om det bara är en gång om året :bump:

(Och tack för förståelsen, då förstår du min reaktion :o)
 
Bra, hoppas du löser det. :)

Måste bara radera lite annat, har en gammal telefon och appen var ganska stor...

Men om jag tolkar Niyamas länk rätt så kommer jag högst troligtvis kunna gå på drop in hos min gamla barnmorskemottagning nästa vecka, och om jag vid kontrollringning till dem på måndag ändå inte kan det så kommer Kry att kunna hjälpa mig på måndag kväll :up:

Mitt problem känns så mycket mer lätthanterligt nu, tusen tack Buke! :heart
Jag blev helt tunnelseende ett tag...
 
:bow:

Om jag läser det där rätt så ska det alltså inte vara något problem att gå till BM vart som helst? Det vore ju superbra för då kan jag gå kvar hos min gamla, även när denna förnyelse har löst sig. Jag gillar dem, så det skulle ju vara jätteskönt att slippa pussla med att ta ledigt också även om det bara är en gång om året :bump:

(Och tack för förståelsen, då förstår du min reaktion :o)
Nä det borde inte vara nåt problem. Finns ju många som veckopendlar etc och inte kan gå i landstinget en är skriven.

Men har de drop in skulle jag inte ens ringa först, bara gå dit. Där jag bor är det så vanligt att folk går till vårdcentral/barnmorska för icke akuta saker trots att de inte är skrivna här, men har hört andra ställen som försökt neka. Svårare att bli avfärdad när man är på plats än i telefon tänker jag :o.
 
Nä det borde inte vara nåt problem. Finns ju många som veckopendlar etc och inte kan gå i landstinget en är skriven.

Men har de drop in skulle jag inte ens ringa först, bara gå dit. Där jag bor är det så vanligt att folk går till vårdcentral/barnmorska för icke akuta saker trots att de inte är skrivna här, men har hört andra ställen som försökt neka. Svårare att bli avfärdad när man är på plats än i telefon tänker jag :o.

Sant, om jag redan sitter där och det råkar komma fram när de går igenom att kontaktuppgifterna stämmer (nej :angel:) kanske det tar emot att bli utkastad...får man hoppas :) Och även på onsdag kväll kan Kry bli min räddning om det trots allt inte skulle gå.

Men jag vet inte om jag lyckas pressa mina nerver längre än nödvändigt ändå, känns jobbigt varje timme som detta inte är löst. Eventuellt så testar jag Kry i första hand denna gång (när jag fått plats till den) och så testar jag till drop in hos förra BM nästa gång när jag har liiite mer marginaler.
 
Sant, om jag redan sitter där och det råkar komma fram när de går igenom att kontaktuppgifterna stämmer (nej :angel:) kanske det tar emot att bli utkastad...får man hoppas :) Och även på onsdag kväll kan Kry bli min räddning om det trots allt inte skulle gå.

Men jag vet inte om jag lyckas pressa mina nerver längre än nödvändigt ändå, känns jobbigt varje timme som detta inte är löst. Eventuellt så testar jag Kry i första hand denna gång (när jag fått plats till den) och så testar jag till drop in hos förra BM nästa gång när jag har liiite mer marginaler.

Fixade minipiller en söndag med Kry, nyutskrivning. Gick på tio minuter sen hade jag recept :)
 
Sant, om jag redan sitter där och det råkar komma fram när de går igenom att kontaktuppgifterna stämmer (nej :angel:) kanske det tar emot att bli utkastad...får man hoppas :) Och även på onsdag kväll kan Kry bli min räddning om det trots allt inte skulle gå.

Men jag vet inte om jag lyckas pressa mina nerver längre än nödvändigt ändå, känns jobbigt varje timme som detta inte är löst. Eventuellt så testar jag Kry i första hand denna gång (när jag fått plats till den) och så testar jag till drop in hos förra BM nästa gång när jag har liiite mer marginaler.
De kan inte neka dig baserat på var du är skriven, däremot finns det de vårdcentraler som kan neka en (icke-akuta) besök om man inte är skriven på den aktuella VC:n. Det är dock enkelt löst - då ber du om en listningsblankett och listar dig där, på plats. Inga konstigheter och det är lika lätt att lista om sig om du vill hålla dig någon annanstans sen.
 
Jag fick min senaste omgång piller förnyade via kry. Tog 5 min och ringde dem på jobbet, hämtade ut pillren någon timme senare på vägen hem.
 
Som jag förstod det på alla jag pratade med innan jul så skriver de inte ut nya recept utan att ha träffat patienten. Så jag funderar över om jag har lättare att få en kortare förlängning utan besök hos min gamla barnmorskemottagning om det inte finns andra skäl som att de inte kan gå över landstingsgränserna. Besöket är ju kostnadsfritt för mig så någon måste ju betala för tiden vilket väl talar för att de inte kommer att hjälpa mig om de inte är väldigt snälla...

Jag ringde tillbaka så fort jag hörde det, men nu har de stängt till måndag. Så nu måste jag ha ont i magen hela helgen :cry: Hoppas att Buke kan lugna mig i att det FINNS en lösning. Jag får panik, har inte varit utan p-piller på 20 år och jag började med dem för att jag mådde fruktansvärt utan dem.
Fast nu är det mottagningens avbokning som gör att du inte får ditt recept i tid och jag har mycket svårt att tänka mig att de kommer neka dig recept när det är de som orsakat fördröjningen. Jag hade inte accepterat det iallafall :angel: och jag jobbar själv inom sjukvården och blir hysterisk vid tanken av att vara utan mina p-piller...
 
Fast nu är det mottagningens avbokning som gör att du inte får ditt recept i tid och jag har mycket svårt att tänka mig att de kommer neka dig recept när det är de som orsakat fördröjningen. Jag hade inte accepterat det iallafall :angel: och jag jobbar själv inom sjukvården och blir hysterisk vid tanken av att vara utan mina p-piller...

De kan ju tycka att jag borde vara ute i mer god tid så att det inte gör något med några veckors fördröjning. Men jag håller med om att de borde hjälpa till med åtminstone ett kortare recept, när de nu med så kort varsel avbokar!
 
De kan ju tycka att jag borde vara ute i mer god tid så att det inte gör något med några veckors fördröjning. Men jag håller med om att de borde hjälpa till med åtminstone ett kortare recept, när de nu med så kort varsel avbokar!
Det har jag mycket svårt att tro, man brukar inte behöva vara flera veckor för tidigt ute när man bokar tid för receptförnyelse. Tom våra patienter som tar bromsmediciner för demens kan få förnyade recept över telefon.

Själv behöver jag aldrig åka till min gyn för att ta blodtryck innan receptförskrivning - och då tar jag tom två p-piller per dag.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 879
Kropp & Själ Snart blir jag galen. Jag har ätit mellanpiller (Azalia) i några månader men började få blödningar för några veckor sedan (ca 1 månad...
Svar
18
· Visningar
2 435
Senast: zassoo
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 158
Senast: __sofia__
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 021
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp