hjälp med sadel

Buck

Trådstartare
bates sadeln är för svängd nu, vill ta ut en sadelutprovare men då de flesta häromkring är ganska låsta till sina egna märken så vill jag först ha lite tips på vad som finns först.

korta ortspetsar, vida bomvidder, spikrak bom, lätt takformad, bred kanal.

smal midja, flat sits, framåt skurna kåpor.

och bör finnas begagnade för runt 5-7000kr (jag vet att det är en knapp budget men är allt jag kan skrapa ihop.)

sadeln jag har haft fram tills nu är en bates momentum, har nog alltid varit lite för svängd men den har legat tillräckligt bra fram tills nu.

enda sadeln som inte glappat på henne är tekna s line dressyr.

hade man haft råd så vore drömmen att ha en sadel som är som momentumen i sitsen. med lite mer framåt skuren kåpa, långa stroppar och med en måttad bom efter hästen :love:. men får nöja mej med en sadel som åtminstone passar hästen (och sälja den enda som riktigt passat mig :cry:).

är det någon som har en liten hum om ett sadelmärke som kan tänkas passa?
 
Arghhh.... Vet nog inte någon sadel som passar in helt på önskade specifikationer.

Albion K2 är platta, raka och breeda. Så även att sitta i.

Globus clic hopp är lite takig och rak, finns i vida vidder.

Passier PSL med kilbossa?

Är det till din superraka pålla?
Finns det inget man kan göra med Bates-sadeln hos en sadelmakare?
 
Arghhh.... Vet nog inte någon sadel som passar in helt på önskade specifikationer.

Albion K2 är platta, raka och breeda. Så även att sitta i.

Globus clic hopp är lite takig och rak, finns i vida vidder.

Passier PSL med kilbossa?

Är det till din superraka pålla?
Finns det inget man kan göra med Bates-sadeln hos en sadelmakare?
passier psl är för svängd, ptminstone med rundbossa (har en sån redan till andra hästen.)

Hade en Albin legend i x wide (dressyr iofs) men den var på tok för smal, och nära nog för rak i bommen. Hästen är rak i ryggen men slutar lite lite upp i början på korset, där tog dressyrsadeln i.

Globus sadlarna har jag för mig är ganska smala, inte provat ngn dock.
Hade gärna försökt ordna till momentum sadeln, men då den har så tunna och platta bossor så tror jag inte att man kan stoppa om den så mycket mer att den blir rakare i anläggningen.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Vi har en sadel som passar bra till vårat kallblod, enda problemet är att hon har typ ingen manke alls och alla sadlar vi provat...
Svar
4
· Visningar
816
Utrustning Hej, har haft mycket sadel bekymmer med mitt fullblod. Sadelprovare häromkring har jag redan tagit ut men antingen tycker dom att det är...
Svar
17
· Visningar
3 373
Senast: Oknytt
·
Utrustning Jag har läst runt lite i trådarna här och kan konstatera att det är en ganska samstämmig uppfattning att en hoppsadel, precis som en...
Svar
4
· Visningar
2 042
Senast: Aifos
·
Utrustning Är på jakt efter ny dressyrsadel och har efter mycket provande kommit fram till att min häst tyvärr behöver en ganska speciell sadel...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 090
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp