Bukefalos 28 år!

hjälp med sadeltips

Har nu stilla ryggbild och i rörelse, så tänkte höra vad ni har för tips. Är inne på att rundbossor borde vara en av kriterierna
Har haft:
stübben maestoso = för svängd även kanske ngt för lång
Pfiff amaretto = Kilbossorna tryckte på länden, troligtvis för lång
Bates Caprilli = Fungerar ok med fårskinnspad, men ingen långsiktlig lösning då där är kilbossor och den har för lång anläggningsyta. Även för svängd vid arbete.

IMG_1646.jpg


IMG_1645.jpg


IMG_1776.jpg


IMG_1750.jpg


IMG_1714.jpg


IMG_1702.jpg


Vet att ni säkert är supertrötta på sadeltrådar, men snäääääälla:angel: ge tips
 
Sv: hjälp med sadeltips

jag har en harry dabbs till min polle som ser ut att likna din i ryggen. ska se efter om jag hittar några bilder:) återkommer
 
Sv: hjälp med sadeltips

utan sadel:

DSC00055.jpg


med sadel:

DSC00171.jpg

DSC00172.jpg


jag kan ta mer bilder utan schabrak om du vill?
sadeln är helt ny på bilderna så den har inte satt sig riktigt
 
Sv: hjälp med sadeltips

min ser ut att ha likadan rygg som din och på honom har de fungerat men sen är de ju alltid svårt att säga utifrån en bild.
men som en del av prestiges sadlar är rakar fast med rundbossor. jag har bla haft en leonardo på min

det är svårt med en häst som behöver rundbossor och en mer svängd sadel stillastående och en rak när ryggen är i arbete. harryd dabbsen passde som sagt min bäst Men han har en otroligt kort rygg så denna är egntligen någon cm för lång när han inte jobbar upp ryggen
 
Sv: hjälp med sadeltips

Jag tycker det är en mardröm med svängd rygg innan arbetet kommit igång, och rak rygg när hästen arbetar. När vill man att sadeln ligger illa? I början av arbetet - då kommer hästen aldrig till rätt arbete. När hästen jobbar korrekt - bestraffning för att den jobbar korrekt vilket den då undviker.

Jag löste det med en sadel med läderbom/bomlös det var det enda jag fick ihop. Inget jag lider av, den ser ut som en vanlig dressyrsadel och jag kan använda den till fler hästar.
 
Sv: hjälp med sadeltips

alla sadlar med rak bom ...sadlar jag haft till mina rakryggade hästar med lite kort rygg är bland annat frank Baines, kieffer, globus clic, albion style
 
Sv: hjälp med sadeltips

Din häst ser mycket mer svängd ut än ts häst som är ganska rak.

Ts:

Den är en aning överbyggd med stor manke men rak, tycker jag. Den ska inte ha sadel som är uppbyggd bak, (för som jag har lärt mej, då kommer sadeln fel på ryggen och vikten skjuts framåt) Din häst har också ganska kort rygg.

Nä tips vågar jag mej inte på, min är liknande men med lite längre rygg, dock ganska kort sadelläge pga manken är lång. Jaguar med djupt säte eller Harry dabbs som är lik den är alldeles för svängda för henne. T o m den mindre svängda cc-jaguaren är för svängd. Alla prestige är för svängda. Hon har amerigo dressyr och har haft pessoa hopp men nu letar jag ny hopp:cool:
 
Sv: hjälp med sadeltips

håller fullständigt med att det är en mardröm, funderat på star trekks bomlösa dressyrsadel men de var låg inte bra på hästar med låg manke så har inte vågat prova...
 
Sv: hjälp med sadeltips

vad säger sadelutprovarna då? :)
 
Sv: hjälp med sadeltips

har inte hört talas om några bra än som kör ut....trots väldigt hästtäta skåne, har ni tips så pm:a gärna.

Det är inte akut med sadelköp än eftersom nuvarande sadel fungerar ok. Men skulle vilja spåna så smått på vad som kanske hade varit optimalt i framtiden.
 

Liknande trådar

Utrustning Dressyrsadel till KORT, något sväng rygg med mycket bog. Hästen har ks så det får absolut inte bli tryck på länden (L5-L7) Det mesta som...
Svar
11
· Visningar
1 469
Senast: Design05
·
Utrustning På min häst åker sadlar bak. Han har liksom inget som "håller dem kvar" och känslan man får är att han "springer ur" dem. Han får aldrig...
2
Svar
33
· Visningar
4 119
Senast: bigganl
·
Utrustning Jag letar efter sadel till min 3,5 åring som är ca 170 i mkh. Jag är 164 och behöver 17,17,5". Det har dock varit problem att hitta nåt...
Svar
0
· Visningar
3 322
Utrustning Letar efter en dressyrsadel till min ponny som är korsning arab/fjording. Araber är ju inte precis kända för sitt goda sadelläge så jag...
Svar
3
· Visningar
2 546
Senast: Aleel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp