Bukefalos 28 år!

Hjälp med sitsen!

Dressyren

Trådstartare
Tänkte att man kan samla alla sitsproblem i en tråd och hjälpa varandra så gott det går :)

Mitt främsta problem med sitsen som jag får höra varje gång av min tränare är att jag måste få underskänklarna längre fram. Jag försöker och försöker men det går inte alls. Hur kan jag få bort denna ovana?
 
Sv: Hjälp med sitsen!

Jag själv har haft lite samma problem som dig, det var för att jag hade vinklat mitt bäcken fel och då hamnade hela min överkropp i ett framåtlutande läge och då kunde ju inte skänkeln göra annat än att försvinna bakåt.:crazy:

Själv har jag nu problem med att jag "håller mig fast" med knäna, det jobbiga är dock att jag själv inte känner att jag gör det.:eek:

Sen har jag också en tendens att bredda och sänka händerna för mycket men det är jag i alla fall medveten om och tänker aktivt på det när jag rider.
 
Sv: Hjälp med sitsen!

Det första jag tänker på i sits problem är. Sitter sadeln rätt på hästen? Passar sadeln ryttaren. Rider jag dressyr är ju dressyrsadel att föredra. Hoppar jag är ju hoppsadel att föredra. Allround sadlar föredrar jag inte då de inte är bra på varken det ena eller det andra. Men när jag kännt att min sits har gått förlorad och känns annorlunda har det visat sig att hästen vuxit ur sadeln. Då först måste jag "kämpa" med basic saker.

Så mitt förslag är att se över sadeln först. Passar den hästen? Passar den mig? Är sadeln för stor för ryttaren så glider man runt i den. Är sadeln för liten kommer man inte ner ordentligt eller känner sig "ut puttade fram" tex. Åker man ständigt bak och skänkel åker fram, kan det bero på bakvikt och att sadeln är/har blivit för liten för hästen ;-) hur bred du är över höften/rumpan/ bäckenet spelar oxå roll. Vad som passar en kompis kanske inte alls passar dig ;-)
 
Sv: Hjälp med sitsen!

Kanske kan vara läge för mig att boka tid hos kiropraktorn igen. Har haft mkt problem med just bäckenet tidigare så kanske kan vara det som spökar nu.

Jag knep gärna med knäna tidigare men tränade mycket balanssits och ridning utan stigbyglar och efter ett tag var ovanan borta :)

Sadeln är utprövad på hästen men hon är överbyggd så det är väldigt svårt att hitta sadlar där man inte tippar fram själv. Tycker själv att jag sitter bra i den förutom mina skänklar.
 
Sv: Hjälp med sitsen!

jag har hittills aldrig sett någon med korrekt sits i övrigt som bara har skänlarna för långt bak.:)

Det brukar bero på att man sitter lite off i övrigt någon annastans.
Jag skulle tro att du behöver tänka armbåge ner och bröstben upp så du "öppnar upp" framsidan. Ev behöver du också luta dig ngt bakåt om det är så att du faller fram, vilket det brukar vara om skänkeln är för mkt bak. För mkt fram med skänkeln och man sitter ofta för mkt på rumpan/i stolsits/tillbakalutad.

Tänk att du ska sitta på tre punkter: skrevet och sittbenen. Benen ska hänga som blöta diskrasor utmed hästens sidor.
Det här bör din tränare kunna. Jag blir väldigt frågande då jag hör tränare säga att man ska skjuta skänkeln hit och dit. Den är oftast ett symptom på ngt annat.

Jag skulle tro att sitsträning a la hitta din egen balans kan hjälpa dig. Det finns gott om såna övningar. lite simpelt kan vara att rida lätt i olika varianter, sitta en stå två och omvänt. Rida lätt i galopp. Stå i fältsits utan stigbyglar, rida lätt utan etc.
Sen finns ju såna där man drar upp och ut benen från hästen i olika varianter.

En passande sadel kan hjälpa dig.
Även överbyggda hästar går att rida upp i fronten. Men det kräver mer av ryttaren i många fall. Då blir de dock lättare att sitta på. och lättare att hitta sadel till.
 
Sv: Hjälp med sitsen!

Tack för tipset! Ska absolut testa :) jag har något svårt att sträcka på mig och komma ner i sadeln vid nedsittning men det undviker jag oftast då det är så skumpigt ;)

Sadeln passar inte mig, men har äntligen hittat en som passar hästen efter 2 års sökande. Är på jakt efter ny sadel nu igen.
 
Sv: Hjälp med sitsen!

tränar inte för nån tränare just nu pga olika anledningar och har ingen som direkt är med mig när jag rider och kan se hur jag sitter,men jag känner tydliga tecken på att jag måste göra nåt med min sits eftersom jag efter varje ridpass har j**ligt ont i vänstra nacken/axeln/ryggen. Har i vanliga fall lite problem med den axeln,att den är spänd och så,men jag måste ju rida riktigt knasigt och spänt för att få så extremt ont av ridningen...? Nån som har ett liknande probllem eller kan ge lite tips på övningar eller på vilket sätt jag kanske sitter fel? Lite svårt att tolka när ni inte sett mig rida men ändå^^
 
Sv: Hjälp med sitsen!

Det kan vara många olika anledningar.

Antingen drar du up den axeln pga någon obalans. Eller så drar du i den tygeln. Gör du det kan man fundera på om du gör det för att du själv är sned/oliksidig eller om du upplever din häst som det och omedvetet försöker kompensera. Eller så är du sned redan i bäckenområdet. Eller ngt annat.

Försök känna efter om du drar upp axeln. Då kan du testa dra upp båda allt du kan och hålla så en stund och sen sänka, slappna av och ev ruska loss. och upprepa om du spänner till igen.

Om du drar i den tygeln kan du testa släppa och se om det är så att du sörsöker hålla balansen i den. Och du kan försöka känna om din häst känns sned/oliksidig. Om det är därför du "sitter fast" där själv för att du omedvetet försöker kompensera på fel sätt och med handkraft räta ut hästen och hålla den där.

För att kolla om du är "rak i bäckenet" kan du lägga dig på hårt underlag(gollvet) i ca 10-15 min på rygg. Sen kan du be någon kolla om dina ben ser lika långa ut, dvs om hälarna är i samma höjd. Och sen kan ni kolla om dina höftben är i samma höjd.
Är det snett där kan du behöva en tur till kiropraktorn för att justera roterat bäcken.
 
Sv: Hjälp med sitsen!

Jag är ridskoleryttare så jag rider hela tiden i olika sadlar och på olika hästar. Brukar rida dressyr i dressyrsadel och hoppning i allround mot hopp. Det är mest när jag rider dressyr, gärna på sega hästar, som jag fått höra att jag måste släppa knäna. Skulle dock tippa på att jag hela tiden mer eller mindre "kniper" bara att det blir mer tydligt då. :crazy:
 
Sv: Hjälp med sitsen!

Ett tips är att skänkla då du vill att hästen ska gå framåt. Släpp sen skänkeln och låt den vara passiv tills du behöver använda den igen så att det inte blir att du blir klämmande och driver i varje steg. Rid mycket utan stigbyglar och låt benen vara avspända. Följ med i hästens rörelser. Att stå i fältsits med och utan stigbyglar är också superbra att träna ofta. Lycka till :)
 
Sv: Hjälp med sitsen!

Det är ju just det jag gör, inverkar vid behov och blir sedan passiv. Jag brukar rida mycket utan stigbyglar och då brukar det ofta gå bättre än när jag rider med stigbyglarna (inte säkert att det är ett direkt sammanband men ändå). :p
 
Sv: Hjälp med sitsen!

Vet inte riktigt om det är sisten men det är det väl... Men oavsett vad jag gör åker stigbyglarna in mot hålfoten.... Hur ska man göra/tänka på för att det inte ska hända?
 
Sv: Hjälp med sitsen!

Mycket möjligt att du kniper med knäna och sätter för lite stöd i stigbyglarna. Trampa ner hälen mer (för mig hjälper det mer om jag tänker upp med tårna).

Rid utan stigbyglar och slappna av i kroppen, följ med hästens rörelser och knip inte med knäna eller övrig del av benet. Rid även med stigbyglar och korta dem något hål så att du rider med hoppläder. Trav och galopp över cavaletti i fältsits och ner med hälarna :)
 
Sv: Hjälp med sitsen!

10-15 min på hårt underlag på rygg?? Det skulle jag aldrig klara- jag skulle skrika av smärta efter bara 2. Dessutom kan man se tydligt på de flesta redan när de står om de är ojämna i höfterna. Bara känna efter i groparna i ländryggen, hitta benen där och sätt finger/tumme på och be personen böja sig framåt. Kolla om fingrar/tummar är i jämnhöjd- tada! (brukar dessutom kunna visa snedheter i ryggen också mycket tydligt).

/Lavinia, med för många utstående ben för att nånsin klara av att ligga raklång på backen utan mjukt under
 
Sv: Hjälp med sitsen!

Efter att gått igenom 13 sadlar så hittade vi till slut en sadel som passade hästen bra och mig hjälpligt. En hoppsadeln. Sadeln är en 16.5 och jag är ganska tunn, typ xs i byxor. Jag har iallafall upptäckt att jag ska sitta längre fram i sadeln, då får jag bättre balans och stöd av sadeln.
Är jag fel ute?
 
Sv: Hjälp med sitsen!

Trevlig tråd :)

Jag har ett sorts sitsproblem; jag har svårt att sitta ner i min hästs extremt skumpiga trav. Jag borde slappna av i höfterna för att bli mera följsam, men det går inte, jag får liksom inte de musklerna aktiverade :p hur ska jag göra? Sen rider jag ofta på för långa tyglar då jag låter dom glida ur händerna för att jag rider med "liggande" händer. Men om jag svänger på händerna så jag håller i tyglarna korrekt med tummen på tygeln, blir jag hård i handen. Hur ska jag behålla en mjuk hand?
Ett tredje problem är vid galoppombyten; senast jag gav hjälperna för galoppombyte vred jag mig så jag var sjuk i ryggen en vecka efteråt. Jag antar att jag gjorde en för stor rörelse..? Tips för att hålla sig rak i sadeln men ändå få ena skänkeln fram, andra bak? :)
 

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 076
Senast: mamman
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 488
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 195
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 691
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp