Bukefalos 28 år!

Hjälp med täcke (Rambo??)

J

Jenny_K

Hej!
Har en riktig pärla på 1.80m som är tre år och ska nu gå sin första säsong med täcke. Redan efter ca en veckas regnande så kom jag fram till att min nya stjärna inte kommer kunna ha ett "vanligt" täcke som de andra brukar ha... han har redan fått skav vid knäppningen trots att jag har vadderat med fårskinn. Så min slutsats är att han behöver ha ett täcke med v-knäppning = rambo för att han ska fixa denna vinter.

Jag är tyvärr(?) inte så bevandrad i rambos täcken men då det följt med en och annan häst in i stallet så är jag bekant med deras kvalite.

Jag vill ha ett täcke med v-knäppningen, gärna med avtagbar hals (mina hästar går ut även i snöstorm och då kan det vara skönt att iaf ha alternativet) EJ fast hals! Halvhals går fint!

Funderar på deras "skaltäcke" med olika innetäcke och hade köpt ett sådant direkt om även innertäcket hade v-knäppning. Tex Rambo optimo. tror ni att han får skav av det?? Vad rekommenderar ni?? Pris är "oviktigt" men kan inte köpa 3 täcken för flera tusen styck. Helst ett men skulle även kunna tänka mig två om någon har riktigt bra erfarenhet!!

MYCKET tacksam för svar!!
 
Sv: Hjälp med täcke (Rambo??)

Har ett Rambo Orginal med lös hals till. Har möglighet att fästa in liners i det om jag vill få det tjockare(har 200 g i själva täcket) så att man kan använda det som tjockt vintertäcke också för riktigt kalla dagar.
 
Sv: Hjälp med täcke (Rambo??)

Har såväl rambo som rhino-varianten med v-frontknäppning. Det är de täcken jag råkat på som skavt minst på min ena häst, som är väldigt kantig av sig i bogen.
Jag har valt grundtäcken med 100 och 200 g fyllning, och till det har en 200 g liner vid behov, funkar bra. Tycker inte att innertäcket i sig skaver särskilt mycket, i och med att passformen är lös och fodret är glatt.
Rambotäcket håller god kvalitet, det höll helt tätt i 4 år, nu impregnerar jag det efter tvätt, inne på säsong 5? 2 minimala lagningar och fortfarande suveränt.
 
Sv: Hjälp med täcke (Rambo??)

Jag har Rambo Wug till alla mina hästar är mer än nöjd med dem inte ett skav i sikte jag har ofodrade modeller till alla och sen amigos inne täcken under funkar jätte bra, min stora fick skav av andra täcken på bogarna men inte något alls med rambo. ett täcke är 10år gammalt och håller tätt och är fräscht dock har jag aldrig tvättat täcket utan bara lite handtvätt med slang och lite grönsåpa men det är inte sunkit eller något som man skulle kunna förvänta sig utan super fint.

Kan varmt rekomendera Rambo super i kvalite och håller skav borta :laugh:
 
Sv: Hjälp med täcke (Rambo??)

Som sagt så har både Rambo och Rhino (lite billigare) v-knäppningen. Båda finns med fast/lös hals och som wug (halvhals) eller vanlig skärning samt med möjlighet att fästa i liners.

Mitt tips är att kolla modellerna på HWs hemsida för att få en överblick och fråga om det är något mer du undrar :)

Min häst klarar sig bra i allt från fulll vinterskrud till helklippt med ofodrat Rhino Wug, 100 g fodrat Rambo California (numera Rambo Orginal typ) med en lös hals, 200 g fodrat Rhino Wug och ett Amigo 150 g stalltäcke. Då behöver han aldrig ha dubbla täcken i hagen heller och det är v-front på alla utetäckena. Enda önskemålet från min sida hade varit ett Wugtäcke med 100 g foder för de sitter bättre på honom än den vanliga halsskärningen.
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp med täcke (Rambo??)

KL

Trådkapar lite då jag funderat på att köpa ett Rambo Original Lite med lös hals (och liners). Är det någon som har upplevt att det läcker in vatten i skarven mellan halsdelen och själva täcket? Om bakre delen av halstäcket blåser upp t.ex. Har bara haft fast hals på ett täcke innan.
 
Sv: Hjälp med täcke (Rambo??)

Hej.

Jag har haft mitt rambo Duo nu i något år. och det har inte
runnit in något vatten alls i skarven mellan täcke o hals.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej, Jag har en unghäst med smalt bogparti. Hon bör ha 155 i täcken (helst 150). Men problemet är att alla täcken blir för stora kring...
Svar
9
· Visningar
2 069
Senast: MayGrace
·
Utrustning Som rubriken säger, finns det täcke med halvhals och avtagbar hals? Tycker halvhals är så bra i passformen, men vill kunna ha en hals...
2
Svar
27
· Visningar
1 865
Senast: warg
·
Utrustning försökte söka på sidan men hittade inte. Försöker hitta bra täcke till min häst som passar. Han har ganska bred bog och bred hals. Han...
2
Svar
38
· Visningar
8 518
Utrustning Hej på er! Jag befinner mig i ett "hopplöst" dilemma.:D På söndag ska min häst flytta till ett nytt stall, där han kommer att få en...
Svar
6
· Visningar
1 265
Senast: Deimion
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp