Hjälp med vagn

morgaine

Trådstartare
Hejsan!
Jag letar vagn och sele till min häst. Hon är runt 145 cm och jag funderar på ått köpa en vagn ifrån Polen. Men de anger inte hir stor häst som passar till vagnen. Det finns vagnar som väger 80 kg eller 130-200. Vad är lämpligt?
De lätta vagnarna är 110 cm i hjulbredden och de tyngre 126. Hjul finns 16" , 19" eller 21".
Det finns även med skivbroms vilket jag vill ha men vissa har öven hydralisk handbroms. Är det övekurs?
Hur viktigt är det med fjädring? De minsta vagnarna finns utan fjädring och jag tänkte att då är det ju en grej mindre som kan gå sönder.
Hur väljer man?
 
  • Gilla
Reactions: Mli
Hejsan!
Jag letar vagn och sele till min häst. Hon är runt 145 cm och jag funderar på ått köpa en vagn ifrån Polen. Men de anger inte hir stor häst som passar till vagnen. Det finns vagnar som väger 80 kg eller 130-200. Vad är lämpligt?
De lätta vagnarna är 110 cm i hjulbredden och de tyngre 126. Hjul finns 16" , 19" eller 21".
Det finns även med skivbroms vilket jag vill ha men vissa har öven hydralisk handbroms. Är det övekurs?
Hur viktigt är det med fjädring? De minsta vagnarna finns utan fjädring och jag tänkte att då är det ju en grej mindre som kan gå sönder.
Hur väljer man?

Både för stabilitetens/säkerhetens skull och om du ska tävla i framtiden (eller kunna sälja vagnen vidare) behöver du en vagn med minst 125cm i spårvidd. Fjädring är enligt mig ett måste. Hydraulisk handbroms är inget avancerat, bara en spärr på befintliga bromssystemet. Det är nog den vanligaste handbromstypen. Eftersom din ponny är stor hade jag satsat på stora hjul som möjligt, minst 19". Vikten är lite beroende på vad du vill köra, men jag hade satsat på ca 150kg till ponny enbet.
 
Jag har inte jätte bra koll egentligen men min gigg är till C-ponny och liten häst enligt grossistens hemsida, hästen är nätt och 150cm i mkh.

Vagnen är 110kg och 138cm i spårvidd. Passar så vitt jag kan se bra och hästen tycker om den ^_^. Är stora järnhjul och rullar finfint :).
 
Hejsan!
Jag letar vagn och sele till min häst. Hon är runt 145 cm och jag funderar på ått köpa en vagn ifrån Polen. Men de anger inte hir stor häst som passar till vagnen. Det finns vagnar som väger 80 kg eller 130-200. Vad är lämpligt?
De lätta vagnarna är 110 cm i hjulbredden och de tyngre 126. Hjul finns 16" , 19" eller 21".
Det finns även med skivbroms vilket jag vill ha men vissa har öven hydralisk handbroms. Är det övekurs?
Hur viktigt är det med fjädring? De minsta vagnarna finns utan fjädring och jag tänkte att då är det ju en grej mindre som kan gå sönder.
Hur väljer man?

Kört häst i ett par år.
Först ska du ju förstås fundera på vad du har för planer med körningen; om du vill ha rockard eller två-axlat.
Spårvidden: jag skulle säga att du ska strunta i de smalare med 110 eftersom du behöver ha minst 126cm spårvidd för att vagnen ska vara tävlingsgodkänd utom i LB. Samma sak med vikten: de lättaste är inte tävlingsgodkända.

Antingen köper du en billig skitrockard vadsomhelst för fåtalet tusenlappar och då lika gärna begagnat för att hålla nere kostnaden, och ser hur roligt du tycker att det är.
eller så köper du något ordentligt direkt.

Jag har köpt billigt - dock med svängel - först. Och nu har jag köpt riktig vagn eftersom det var kul att köra.
 
Hårdgummihjul är det ofta på tävlignsvagnar men ska du nöta väg mycket är luftgummihjul helt klart trevligt. På en del vagnar går det att lätt byta hjul, så då kan så att säga tävlingshjul införskaffas om det behovet skulle uppstå framöver. Lättare klasser spelade det nog ingen roll, inte uppdaterad på det.
 
Tack så mycket för svar allihop!
Jag har testat att köra så jag vet att jag tycker det är roligt så körning kommer det att bli fast nog ingen tävling. Men det är ju trevligt om vagnen håller och inte välter även vid hobby-körning!
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Tack så mycket för svar allihop!
Jag har testat att köra så jag vet att jag tycker det är roligt så körning kommer det att bli fast nog ingen tävling. Men det är ju trevligt om vagnen håller och inte välter även vid hobby-körning!

Om du vill ha en vagn som inte välter, så köp rockard.
Maratonvagnarna har större vält-risk vid snabba svängar.
 
Om du vill ha en vagn som inte välter, så köp rockard.
Maratonvagnarna har större vält-risk vid snabba svängar.
Tack för rådet! Vad är det för skillnad på rockard och oxer?

Jag har sett att vissa vagnar har svängeln fäst i nederkant och andra har den i samma höjd som skakelfästet. Vilket är bäst eller spelar det ingen roll?

Globus har selar i buffelläder med nylonförstärkningar. Blir det för torrt och spricker tror ni?

En skrev att selen har fast däckel, vad innebär det?

Tack snälla alla som svarar! 😍
 
Tack för rådet! Vad är det för skillnad på rockard och oxer?

Jag har sett att vissa vagnar har svängeln fäst i nederkant och andra har den i samma höjd som skakelfästet. Vilket är bäst eller spelar det ingen roll?

Globus har selar i buffelläder med nylonförstärkningar. Blir det för torrt och spricker tror ni?

En skrev att selen har fast däckel, vad innebär det?

Tack snälla alla som svarar! 😍
Oxer är en modell på rockard som ädelssons sålde innan.
Fast däckel= vagnsdäckel. Dvs bäst för 4hjulsvagnar men går till gigg om man inte kör så mycket på ojämt underlag. Giggsele/silettdäckel Har löpande rem som håller uppe skaklarna och gör att det blir jämnare belastning i däckeln med enkelaxlad vagn.

Har en vagnsdäckel och gigg till min häst, är dock 90% asfaltvägar häromkring så oroar mig inte jättemycket för snedbelastning och okänt tryck i selen. Hade jag kört på gropiga grusvägar så hade jag köpt en silettdäckel.
 
Oxer är en modell på rockard som ädelssons sålde innan.
Fast däckel= vagnsdäckel. Dvs bäst för 4hjulsvagnar men går till gigg om man inte kör så mycket på ojämt underlag. Giggsele/silettdäckel Har löpande rem som håller uppe skaklarna och gör att det blir jämnare belastning i däckeln med enkelaxlad vagn.

Har en vagnsdäckel och gigg till min häst, är dock 90% asfaltvägar häromkring så oroar mig inte jättemycket för snedbelastning och okänt tryck i selen. Hade jag kört på gropiga grusvägar så hade jag köpt en silettdäckel.

och @morgaine . Håller med. Och oxer är ju en lättare rockard, kan vara helt OK att testa körning med för den är inte så dyr. En rejäl rockard med hög sits (viktigt för att se över hästens rygg; köp inte en där du inte ser över hästen) brukar ju kosta drygt 10.000kr så antingen en bra rockard begagnat, eller en billigare för att se om körning är roligt.
 
Jag har en högbyggd rockard med svängel, fjädring och bildäck. Tror att det är en av driveouts äldre modeller och kostade ett par tusenlappar begagnad. Fungerar helt klart bra till det jag vill ha den till, dvs inkörning och hobbykörning på varierande underlag ute på landsbyggden och nåt pass på bana ibland.

Blir det så att jag vill börja tävla och träna ordentligt så blir det inköp av den ihopfällbara varianten från tidaholmsvagnar men en sån dyr vagn där det är sparat på vikten känner jag är helt onödig för hästen skull utan det är isf för min skull för att jag ska kunna transportera den. Skulle aldrig överväga någonting utan frjädring om jag tänkt använda vagnen på andra underlag än bana.
 
och @morgaine . Håller med. Och oxer är ju en lättare rockard, kan vara helt OK att testa körning med för den är inte så dyr. En rejäl rockard med hög sits (viktigt för att se över hästens rygg; köp inte en där du inte ser över hästen) brukar ju kosta drygt 10.000kr så antingen en bra rockard begagnat, eller en billigare för att se om körning är roligt.
Oj, tack, jag trodde låg vagn var bättre, tur du berättade det! 🙏
 
Se över eller inte är även en vanesak, men till viss körning helt klart att föredra. I andra fall kan stabilitet med lägre vagn vara en fördel istället. Finns inget rakt svar på det.
Höjden på svängeln hänger ihop med dragvinkeln som i sin tur hänger ihop med hur hästan är skapt. En någorlunda rät vinkel mot bogbladet gör att det bli lättare att få lokor att ligga där de ska, men även en brösta kan kava upp mot strupen om bogbladet är sluttnde och dragpunkten hög. Så där är det som så ofta - det beror på. Det viktiga är att det fungerar.
 
Nu har jag hittat en vagn jag vill ha!
Min häst är 144cm, passar en cob-vagn till henne?
Står så här:
2 sitsig rockad galonklädd sits med fjädring o ryggstöd av kraftigt stålnät svängel av metall kraftiga rejäla hjul 2,50*16" hjulavstånd cc 88cm sits 88*30 cob skakelläng 180*90 cm
Blir den bra tror ni?
 
Nu har jag hittat en vagn jag vill ha!
Min häst är 144cm, passar en cob-vagn till henne?
Står så här:
2 sitsig rockad galonklädd sits med fjädring o ryggstöd av kraftigt stålnät svängel av metall kraftiga rejäla hjul 2,50*16" hjulavstånd cc 88cm sits 88*30 cob skakelläng 180*90 cm
Blir den bra tror ni?
Jag har den skakellängden till min på 150 så är nog lagom :)
 
Är det bara skakellängden som avgör?
Nej - men för kort funkar dåligt eller inte alls och överdrivet för långt blir lite osmidigt. Men skackellängd går att åtgärda i vilket fall om du är nöjd med resten.
Som så vanligt ett svar med verken bu eller bä - men det är liksom så det är. Rockard är smidigt på sitt vis.
 
Nej - men för kort funkar dåligt eller inte alls och överdrivet för långt blir lite osmidigt. Men skackellängd går att åtgärda i vilket fall om du är nöjd med resten.
Som så vanligt ett svar med verken bu eller bä - men det är liksom så det är. Rockard är smidigt på sitt vis.
Jag vet inte om jag är nöjd med resten 🤣 för det står bara måtten och cob men jag vet inte om min häst är större än cob. Hon är som en fjording och 1,44.
 
Nu har jag hittat en vagn jag vill ha!
Min häst är 144cm, passar en cob-vagn till henne?
Står så här:
2 sitsig rockad galonklädd sits med fjädring o ryggstöd av kraftigt stålnät svängel av metall kraftiga rejäla hjul 2,50*16" hjulavstånd cc 88cm sits 88*30 cob skakelläng 180*90 cm
Blir den bra tror ni?

Säger som trassel, spårvidden blir smal.jag hade aldrig kört den spårvidden bakom en större ponny än minishettis. Smal spårvidd är en säkerhetsrisk, välter lättare.

En vagn som ska användas till tävling behöver vara minst 125cm i spårvidd. Allt därunder blir svårsålt på beg.marknad.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Bildtråden
  • Färgtråd III

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp