Bukefalos 28 år!

Hjälp mej!

U

underbare

Jag har en 1½ årig schäfer som är helt underbar vissa stunder & han lyssnar jätte bra. men när man träffar på andra hundar på gatan så brakar helvetet loss och han skäller oavbrutet tills han inte ser hunden mer & eftersom han är stor och stark så är det ganska svårt att handskas med honom i detta tillfälle. hur ska jag göra för att få honom att sluta skälla å dra? det roliga är att när han får komma fram till hunden så är han helt tyst å luktar å hälsar fint, men innan dess så är han helt omöjlig.
det är samma med barn, han skäller när han inte får komma fram å när han är framme så är han helt kärvänlig men dock upptrissad men det går över efter en stund.
Jag vill få min hund att sluta "göra utfall?" (heter det så?) mot andra hundar & barn, hur ska jag göra?? :confused:
Mvh Josephine
 
Sv: Hjälp mej!

Du måste tänka på ett helt annat sätt.

Vi säger att du har i vissa situationer en till 100% lydig hund. Det kan vi kalla den vita zonen. Tex inkallning från kök till vardagsrum funkar perfekt, hunden kommer som ett skott.

Sen har vi en svart zon, dvs hunden lyder inte alls. Tex möte med andra eller att den drar efter vilt.

Däremellan har du en grå zon, en övergång mellan lyder/lyder inte. Det är den du ska hitta och jobba på och flytta längre fram till en lydigare hund.

Börja med något ganska enkelt, tex hunden ska gå bakom eller jämsides när ni är ute och går. Aldrig framför. Om det fungerar sisådär så är du i den grå zonen. Jobba med detta tills den blir vit.

Hitta andra grå-zoner, tex hur många meter klarar du att kalla in din hund på? 15, 20 eller 30 meter? Gör inkallningen från den vita zonen, även om det är två meter, öka och öka tills den vita zonen blir 50 meter.

Om du jobbar vidare på detta sätt, så du utan några åthävor kan placera hunden bakom dig när du möter andra hundar, så domminerar du din hund och "jobbet" att gapa på andra är inte hans. Det jobbet fick han kicken från förra veckan liksom.
Se till att det är du som bestämmer, annars, backa tillbaka till din vita zon och jobba därifrån.
För som alltid, den situation du beskriver handlar inte om utfall, utan om att det är inte du som bestämmer. Så se till att det är du som bestämmer nästa gång.
 
Sv: Hjälp mej!

:bow:

Exakt, jättebra förklarat. Prova att sätta honom ner bakom dig nästa gång och vänd ryggen till honom, titta på den andra hunden i stället. Det kanske får honom att känna att du tar ansvar för hundmötena.
Fortsätter han att skälla, gå längre bort med honom tills han är ute ur sin "stresszon" och sätt honom igen. Beröm när han är tyst.
 
Sv: Hjälp mej!

Har du nåt bra tips på hur man lär hunden gå bakom?

Bamse gör allt för att smita förbi när jag ber honom gå där:crazy:
 
Sv: Hjälp mej!

Har du nåt bra tips på hur man lär hunden gå bakom?

Bamse gör allt för att smita förbi när jag ber honom gå där:crazy:
Be inte, Kräv!
Han märker att du menar allvar efter ett tag! Å ger upp när det inte blir någon belöning för beteendet:)
/C
 
Sv: Hjälp mej!

Absolut!

Hunden går ju förbi matte av den enkla anledningen att "det går".

Det krävs super-konsekvens för att få en hund att gå bakom, och tricken är få om inte obefintliga.

Vad vi måste komma ihåg är att hunder söker en ledare, alternativt att de får ta sig an det jobbet själva.
Jag tror att ledarskap för en hund är viktigare än att bli gosad med, när vi kramar hunden fyller vi först och främst vårat behov, inte hundens.

Så se till att vara en konsekvent ledare och få en lycklig hund!

(fast man känner sig som veckan tjatkärring emellanåt, men det ger resultat, jag lovar!)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
4 493
Senast: Hermelin
·
Hundträning Hej har en rescue fr spanien amstaffblandning på 6 år, steriliserad tik. Hon älskar människor o barn, men när det kommer t andra hundar...
2
Svar
23
· Visningar
3 763
Senast: Londons
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 379
Senast: Migo
·
Övr. Hund Jag har panik. Jag har en vuxen hund sen tidigare och ville ha en till hund som fyllde behov som min vuxna hund inte gör. Ville ha en...
Svar
16
· Visningar
6 024
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp