Imp/rescue Amstaff korsning utfall

American Staffordshire Terriers har inte "hundaggression i sig". De ar inte hundar som anvands, eller har anvants for hundslagsmal "tavlingar", untan en ras som blivit developed har i USA sedan 1800 talet.

Amstaff har utvecklats fran bland annat bulldogs och pitbulls. Det ar en mycket sjalvsaker hundras och behover mycket traning for att inte vakta det den inte ska och de allra flesta behover nagon som har mycket tid for sin hund.
Rasen härstammar från ett 50-tal UKC-registrerade APBT som mönstrades in när rasen erkändes av AKC 1936. Rasen härstammar alltså helt och hållet från APBT. Stamboken har också öppnats vid senare tillfällen för inkorsning av UKC-registrerade APBT.

Utöver det kan nämnas att många välkända APBT-uppfödares vars hundar mönstrats in i AKC fortsatte registrera valpkullar i AKC under ett par år. Den välkände APBT-uppfödaren John P Colby tripperregistrerade valpkullar. De var registrerade i ADBA, UKC som APBT och
AKC som Staffordshire terrier (American lades till i rasnamnet 1972).
 
Jag tycker själv att det talas friskt även i amerikanska grupper om SSA (Same sex aggression) och DA (Dog Aggression) så det är inget nytt där heller. Inte bara inom Amstaff utan som nämndes tidigare även andra raser.

Detta betyder som sagt inte att alla inom en ras utvecklar detta men det är något att ha i åtanke när man väljer ras.
 
Menar du att det inte kan finnas problem med aggression mot andra hundar i en ras som inte använts i hundkamp? Nu har jag inte stenkoll på det allmänna hundläget i USA, men här i Sverige är det i alla fall konstaterat att i flera raser är det vanligt(!) att hundar inte går att ha ihop med andra av samma kön.

Jag vet att det dar kom ut fel, men jag forsoker bara fa lite nyans i rasbeskriviningen av pitbull och Amstaff.

Jag menar att Amstaff inte tranas eller avlas for hundaggression och att pitbull (som allt for ofta tranas och avlas for det) inte blandats in sedan tidigt 1900 tal. Visst finns genetiken dar, men alla Amstaffs ar inte nodvandigtvis hundaggressiva och det ar mycket vanligare att de inte ar det an att de ar hundaggressiva.

De enda Amstaffs jag sett har i USA ar en handfull som ar mycket aktiva i AKC och olika tavlingar. Alla har varit jatte trevliga och inte alls hundaggressiva, men sjalvklart finns det fler Amstaff som har genetiken och kan bli hundaggressiva an en ras som inte har den bakgrunden.

Har ar "renrasiga" hundar inte alls lika vanligt som i Sverige. Om jag inte missminner mig ar det bara ungefar 25-30% av alla hundar som ar renrasiga har i USA.
 
Jag vet att det dar kom ut fel, men jag forsoker bara fa lite nyans i rasbeskriviningen av pitbull och Amstaff.

Jag menar att Amstaff inte tranas eller avlas for hundaggression och att pitbull (som allt for ofta tranas och avlas for det) inte blandats in sedan tidigt 1900 tal. Visst finns genetiken dar, men alla Amstaffs ar inte nodvandigtvis hundaggressiva och det ar mycket vanligare att de inte ar det an att de ar hundaggressiva.

De enda Amstaffs jag sett har i USA ar en handfull som ar mycket aktiva i AKC och olika tavlingar. Alla har varit jatte trevliga och inte alls hundaggressiva, men sjalvklart finns det fler Amstaff som har genetiken och kan bli hundaggressiva an en ras som inte har den bakgrunden.

Har ar "renrasiga" hundar inte alls lika vanligt som i Sverige. Om jag inte missminner mig ar det bara ungefar 25-30% av alla hundar som ar renrasiga har i USA.
Men även om de inte per definition är hundaggressiva, ligger det ju i generna att de gillar, och är bra på att slåss, och därav är det ju viktigt att inte utsätta andras och sin egen hund för situationer som kan resultera i slagsmål. Kan ju vara en annan hund av mindre rassom muckar och startar gräl.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej! Ska väl göra en lång historia ganska kort. Endel kanske vill ha hans historia för att förstå hunden. Tog hem en gnutta jobbig...
Svar
6
· Visningar
6 641
Senast: dpmatte
·
Övr. Hund Var med mamma hemma hos mammas särbo idag. Hade hunden med mig som vanligt och vi satt och pratade i köket, min hund låg lugnt på...
Svar
13
· Visningar
1 748
Senast: Calazirya
·
T
Övr. Hund Hejsan alla! Jag har en dobbis som snart blir 10 månader, förstår att det är trotsåldern som han är på väg in i nu.. Han har precis...
2
Svar
24
· Visningar
3 196
Senast: Websters girl
·
Övr. Hund Jag har utlovat en uppdatering om min hund, så här kommer den. Första gången jag såg henne var när jag bodde på en internatskola och...
2
Svar
21
· Visningar
1 791
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp