Hjälp mig äta havregrynsgröt

Det är med mossad banan och ägg, sen kokar man havregrynen med mjölk. Brukar beskrivas som en blandning av bananplättar och gröt.
 
Har inte orkat läsa hela tråden så har kanske missat om du redan fått liknande tips,.. men iaf

Jag har ibland gjort havregrynsgröt med jordnötssmör, rå kakao nibs, hallon och honung, det blir mkt gott.

Även gröt med lite solrosfrön, banan och kokos tycker jag är gott.

Tycker bättre om att koka havregröten på mjöl ist för vatten.

Är det havregrynen du vill åt tycker jag också om kylskåpsgröt med vanilj youghurt, mjölk och havregryn som står till sig över natten. Äts med lite topping, typ musli, nötter, frukt eller bär :d
 
Bortsett de konsistens-tips du fått så tycker jag havregrynsgröt är extremt känsligt för att kombineras med vissa smaker. Färska hallon och hallonsylt till får det tyvärr att vända sig totalt för mig. Lingon likaså. De plockar fram något metalliskt i havregröten som jag inte står ut med.

Gällande mättnad så tycker jag det gör stor skillnad att tillsätta fett. Någon/några matskedar smör, kokosolja eller ghee är gott att blanda i på slutet innan det läggs upp. Det gör också konsistensen mindre slajmig och mer lös.
 
Skulle vara ”nyttig” och äta havregrynsgröt men det slutade med att jag mådde lite illa ett par timmar senare :(
Tre dagar försökte jag :crazy:
Jag är definitivt inte skapt för havregrynsgröt trots att jag åt det många år som barn
 
Finns det inte något annat du kan äta som passar in i den kosthållning du vill ha? Något du tycker om? Vad är det du vill uppnå?
Jodå, det finns andra saker men gröten hade varit bra att få till även rent praktiskt. Jag är oerhört kräsen så det mesta gillar jag inte 🙃 orkar inte riktigt redogöra för hela målbilden här ska jag erkänna, det är individanpassat utifrån jobb, träning, tidigare kosthållning, fysiska och psykiska förutsättningar.
 
Salt är verkligen ett MÅSTE annars smakar ju gröten ingenting (precis som bröd utan salt) :) !
Japp. Havregrynsgröt är inte söt mat. Jag äter helst med något salt till (tex prickig korv-macka på hårt bröd) . Eller smörgrotta med extrasaltat smör.

Minns förvåningen första gången jag hamnade på sjukhus och de erbjöd sylt till gröten. Uäck! 😁
 
Japp. Havregrynsgröt är inte söt mat. Jag äter helst med något salt till (tex prickig korv-macka på hårt bröd) . Eller smörgrotta med extrasaltat smör.

Minns förvåningen första gången jag hamnade på sjukhus och de erbjöd sylt till gröten. Uäck! 😁
Fast, jo, jag vill ha något sött på gröten OCKSÅ :) ! Men gröten i sig själv måste saltas, annars blir den ju en totalt smaklös upplevelse....
 
Jag ska försöka lära mig äta havregrynsgröt. Idag var första försöket, körde bara grynen med vatten och salt i mikron, slängde i lite hallon och hade på lite mjölk. Det blev verkligen vidrigt 🙈 alldeles för slemmigt för att jag ska klara att äta upp det.

Någon som har tips på hur jag ska göra kommande försök för att kanske lyckas?
Jag bakar min i ugnen! Mixar så att den blir slät med ägg. Blir som en lite underlig ugnspannkaka. Gott!
 
Mitt standardrecept är:
1dl rågflingor
0.75-1dl proteinpulver (just nu en med smak av havre, kanel och äpple)
Ca 2dl vatten
Salt, kanel och om jag har även lite blåbär.
Kokas på spis och ätes med antingen havre eller "vanlig" mjölk.

Skulle aldrig hålla mig mätt på bara havre, vatten och salt!
 
Jag har lärt mig äta havregrynsgröt slät utan något i men förr hade jag äppelmos och skivad banan. Jag föredrar dock att ha rikligt med vatten, avskyr när det blir som sådär torrt och superklibbigt. Jag tar 1,5 dl havregryn, lite salt och 4 dl vatten, kör i micron på 800W i 5 min, rör runt och låter stå ett par minuter sen är det lagom.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 306
Senast: MiniLi
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
764
Senast: Rosett
·
  • Omröstning
Samhälle När jag körde till jobbet idag hörde jag delar av "Människor och tro" på P1 och jag började fundera lite. Om du får välja, vad vill du...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 661
Senast: iNHALE
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
849

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp