Hjälp mig alla kunnniga hästmänniskor!

L

lovesocks

Jag har en häst som är JÄTTE jobbig, han kan inte stå själv i hagen (ingen häst synlig). Han skriker något FRUKTANSVÄRT heela tiden, springer sig sjöblöt och är helt dum i huvudet. Vi har endast 3 hästar i stallet, och när dom andra två rider ut blir han kvar och jag vill inte att dem ska ta in honom till boxen för att HAN inte klarar av att stå där. Hur ska jag göra!!!???
Sen har jag ett till problem, lite samma sak som där uppe, han vill inte lämna ett sto han står i hagen med. Förut stod alla 3 hästar tillsamans men valacken kunde inte stå tillsamans med andra hästar så han fick stå i en egen hage, efter det stod han bara med stoet. Han skriker som en idiot rent ut sagt, när hon ska på en ridtur eller in i stallet, whatever. Han springer och springer, skriker och skriker heeela tiden. Nu står han själv i en hage för att se om det blir bättre, men det verkar inte så.. Han har också börjar sparka mot valacken i boxen, riktiga hårda och höga sparkar. Vi har fått klätt boxen med boxgardiner så han inte kan se honom. Varför gör han så? och hur ska jag göra? HJÄLP!
 
Sv: Hjälp mig alla kunnniga hästmänniskor!

JÄTTE jobbig
är helt dum i huvudet
skriker som en idiot
skriker och skriker heeela tiden

Jag tror en bra början vore att du verkligen försöker tänka dig in i VARFÖR han beter sig så här, istället för att bara utgå från att han är "dum i huvudet".
Hästar är flockdjur, och hos en del individer är detta mer uttalat än hos andra. Uppenbarligen är din häst en sådan. I hans (flockdjurets) ögon innebär det total livsfara att bli lämnad av flocken, klart han får panik. Om han sen dessutom känner att du inte förstår honom utan bara blir irriterad, kan det mycket väl förvärra situationen.
Sådant här beteende går att träna bort i viss mån, men räkna med att det tar tid och går åt mycket tålamod. Sen får du nog lära dig gilla läget och acceptera att din häst helt enkelt inte gillar att vara ensam.
 
Sv: Hjälp mig alla kunnniga hästmänniskor!

Varför inte ställa hästen i sin box när dom andra är ute då ???
Min ena tant går inte att lämna själv i hagen, hon spränger hagen då oxå och här står oxå 3 hästar sammanlagt, mina tanter och en pojke. Men vi har löst det med att ta in alla om 2 ska ut. Då behöver inte den 3 bli så galen utan kan stå inne i sin trygga box. Ska jag ta in båda mina tanter och pyssla med så tar jag in pojken med. Tycker det är lite taskigt att lämna en kvar ute helt själv. Men det är vad jag tycker.
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp mig alla kunnniga hästmänniskor!

Så gör jag, det är bara två i stallet för tillfället och jag tar alltid in den andra när jag tar in min. Han har lärt sig att han får gå med och vara i sin box, det har blivit en rutin och han är trygg med det så det funkar bra, gör lika varje gång.
I hagen springer han sig genomsvettig.

MEN, TS skriver ju:

jag vill inte att dem ska ta in honom till boxen för att HAN inte klarar av att stå där

Så man kanske kan skaffa en liten sälskapsponny eller börja träna, små små portioner ensamhet i taget.
Funkar inte om han får hö inne i boxen eller något sådant?
 
Sv: Hjälp mig alla kunnniga hästmänniskor!

Det är min, han är 15 år. Vet inte, han har alltid stått i "större" stall.
 
Sv: Hjälp mig alla kunnniga hästmänniskor!

Han har nog ett väldigt stort behov av sällskap! ;) Han har kanske aldrig varit helt ensam förut eftersom han har varit i ett större stall där det förmodligen alltid har funnits andra hästar att titta på.

Det tar alltid längre tid att vänja en äldre häst vid nya rutiner, men det går med mycket tålamod och tid!

Du behöver nog träna mycket självförtroendeövningar (lekar) med honom, så att han börjar förstå att han faktiskt kan klara sig själv ibland!

Om du bor inom rimligt avstånd ifrån Nyköping, så kan jag PM:a dig om en jättebra tränare som hjälpte mig med ganska exakt samma problem som du har. Den hästen var inte aggressiv mot andra i stallet men hon rev sin box om man lämnade henne ensam och hon sprängde hagarna om hon lämnades ensam där.

Hon blev helt lugn och fick en helt annan tro på sig själv efter att vi hade varit där i några dagar.
 
Sv: Hjälp mig alla kunnniga hästmänniskor!

Ja, nu ser jag att du bor i Stockholm! Då är det inte så långt ju! Jag PM:ar dig!
 
Sv: Hjälp mig alla kunnniga hästmänniskor!

Vet inte om jag är helt ute och cyklar, men kan du inte skaffa en till häst? En liten shettis som sällskap?
 
Sv: Hjälp mig alla kunnniga hästmänniskor!

Jag har också en herre som kan bli orolig när man lämnar honom själv. Han klarar av att vara själv när det är dags för in-utsläpp. Däremot vid de tillfällen då jag skulle rida iväg med min andre häst så blev han som du beskriver, väldigt orolig. Vanligtvis är han också med när vi rider, men ibland blir det inte alltid så.

Jag testade då att ta ut honom först, longera, rida eller promenera lite med honom för att sedan ta in honom i hagen igen. Därefter tog jag ut min andre häst, longerade eller red henne på ett sådant avstånd att han såg henne, då höll han sig lugn.

Efter att ha gjort så här några gånger och märkt av att han inte står och tittar efter henne så har det blivit bättre. Jag gjorde då samma procedur med honom men valde därefter att rida iväg utom synhåll med henne, och då var han faktiskt lugn. Därefter så har det fungerat bra att lämna honom själv. :)

Vet inte om detta sätt är det ultimata så att säga, men det har fungerat med vår herre i var fall. Det viktigaste är ju att han ska känna sig lugn och trygg :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 093
Senast: Stereo
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
977
Senast: Roheryn
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 395
Senast: Twihard
·
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
3 899
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp