Hjälp mig ang f-skatt, lön, företagande tack.

Karko

Trådstartare
Hej.
Jag behöver lite hjälp ang det här med företagande. Jag är fotograf och har f-skatt (som jag precis fått och alltså aldrig använt, så jag är helt novis på området). Jag ska börja jobba för ett företag och kan välja att ta ut en lön varje månad ( 20000kr innan skatt/ mån ), eller att fakturera företaget (och ska då få 2000kr/dag + moms ). Jag kommer att arbeta heltid fem dagar i veckan.

1. Jag är väldigt osäker på vilket jag ska välja, men efter ett samtal med skatteverket så bör jag få ca 22000kr efter skatt och avgifter varje månad, istället för ca 14000kr/mån med lön efter skatt. Självklart väljer jag ju då att fakturera. Hur hade ni valt?
2. Hur mycket av dessa 22000kr kan jag ta ut i lön? Och hur mycket måste gå till mitt företag?
3. De pengar som måste gå till mitt företag, får de enbart användas till foto relaterade prylar inom företaget, eller kan jag tex köpa en firmabil, lunch under jobbtid osv?
4. Hur fungerar det med försäkringar osv under jobbtid, behövs det? Vad kostar sånt?
5. Hur fakturerar jag på enklaste sättet? Jag ska ju ha betalt för resor och boende under arbetstiden också.
6. Hur fungerar det om jag tex ska köpa en ny kamera till mitt företag, med moms osv?
7. Ni som har företag, hur sköter ni allt det administrativa?


Inga frågor är dumma, eller vad säger man nu ;). Jag är som sagt helt ny på detta och när jag pratat med skatteverket så räknas det bara upp en massa siffror, vilket inte gör mig sådär jätteklok...
 
Sv: Hjälp mig ang f-skatt, lön, företagande tack.

Jag ska börja jobba för ett företag och kan välja att ta ut en lön varje månad ( 20000kr innan skatt/ mån ), eller att fakturera företaget (och ska då få 2000kr/dag + moms ).

Läst men ej förstått. Har du ett erbjudande om fast anställning eller handlar det om ett tidsbegränsat uppdrag? Om du fakturerar kan du kyssa anställningstryggheten adjö, dessutom andra förmåner som semesterlön, sjuklön... Allt handlar ju om vilken sorts liv man vill ha. Om du vill ha friheten som företagare, välja uppdrag, välja arbetstider, vara din egen chef - eller om du vill ha tryggheten som anställd, där din chef raggar nya uppdrag åt dig och ser till att du får gå på kurser, får utvecklande uppdrag, semester och annat trevligt.


1. Jag är väldigt osäker på vilket jag ska välja, men efter ett samtal med skatteverket så bör jag få ca 22000kr efter skatt och avgifter varje månad, istället för ca 14000kr/mån med lön efter skatt. Självklart väljer jag ju då att fakturera. Hur hade ni valt?

Se ovan. Jag hade valt anställning för jag vill inte ha livet som företagare och förutom mitt heltidsjobb ragga nya framtida kunder, fixa min bokföring, min marknadsföring, min firmabil, utrustning och alla mina sociala förmåner själv.

2. Hur mycket av dessa 22000kr kan jag ta ut i lön? Och hur mycket måste gå till mitt företag?
Företagets intäkter är inte samma sak som din lön. Hur länge behöver du leva på de intäkter du får i det här uppdraget tror du? Vilka kostnader har företaget - nu och lite längre fram tills betalning för nästa uppdrag ramlar in på kontot? Du behöver göra en budget och en likviditetsplan innan du vet hur mycket pengar du kan ta ut som lön.


3. De pengar som måste gå till mitt företag, får de enbart användas till foto relaterade prylar inom företaget, eller kan jag tex köpa en firmabil, lunch under jobbtid osv?

Du får dra av för inköp som är relaterade till den verksamhet som du har F-skatt för. Kontorsmaterial, datorutrustning, tjänstetelefon, bokföringsprogram... Lunch är en privat levnadsomkostnad, inte en kostnad i företaget. Firmabil kan vara en kostnad i företaget om du behöver använda bilen i företaget, ej privat. Om du använder bilen både privat och i företaget kan du äga bilen privat men dra av för mil körda i företaget.


4. Hur fungerar det med försäkringar osv under jobbtid, behövs det? Vad kostar sånt?
Diverse försäkringar lär du ju behöva. Dels försäkring av dig själv, dels försäkring av företagets lokaler och egendom, dels någon form av ansvarsförsäkring eftersom ingen arbetsgivare backar upp dig om du skulle ställa till skada. Googla företagsförsäkringar.

5. Hur fakturerar jag på enklaste sättet? Jag ska ju ha betalt för resor och boende under arbetstiden också.
Kolla att detta är överenskommelsen, att dina omkostnader kan debiteras utöver arvodet. Det ska framgå vad du tar betalt för, hur och när fakturan ska betalas, hur mycket som är moms, att du har F-skatt. Det verkar väl smart att fakturera per månad.

6. Hur fungerar det om jag tex ska köpa en ny kamera till mitt företag, med moms osv?
Du behöver gå en kurs eller läsa en bok kring det här med moms, det är för mycket att bara ta upp såhär. Moms som du betalar (t ex när du köper en kamera) får du dra av från moms andra betalar in (t ex för timmar du fakturerar). Mellanskillnaden ska du betala in till staten.

7. Ni som har företag, hur sköter ni allt det administrativa?
När jag drev företag skötte jag allt själv. Det är inte svårt men man måste ju sätta sig in i hur det fungerar.

Skulle nog rekommendera dig att gå en kurs för småföretagare och lära dig lite hur det funkar, du kommer tjäna in det många gånger om på att göra rätt och få betalt och inte missa avdragsmöjligheter.
 
Sv: Hjälp mig ang f-skatt, lön, företagande tack.

1. Jag är väldigt osäker på vilket jag ska välja, men efter ett samtal med skatteverket så bör jag få ca 22000kr efter skatt och avgifter varje månad, istället för ca 14000kr/mån med lön efter skatt. Självklart väljer jag ju då att fakturera. Hur hade ni valt?
Jag hade faktiskt inte bara tänk på pengarna i detta läget, utan även på tryggheten det innebär att vara anställd.

Är du inte anställd och du blir sjuk måste du ha någon typ av försörjning, hur löser du den? Som egenföretagare är det upp till dig att se till så att det finns tillräckligt med pengar i företaget för att du ska överleva även när du inte kan jobba. Har du sparpengar du kan nalla av?

Däremot kommer det vara lönande rent ekonomiskt att fakturera 2000:-/dagen istället för att vara anställd. Och det är ju just den där tryggheten som företaget vill betala dig för att slippa. De vill inte ta ansvaret för dig, så de ger dig en bättre ekonomisk deal ifall du fakturerar dem istället.

Allting handlar ju inte om pengar heller.
 
Sv: Hjälp mig ang f-skatt, lön, företagande tack.

Jobbet är endast på tre månader och det är företaget som jag kommer att jobba för som har hand om kunderna som jag kommer att jobba åt. Utbildning inför detta jobb ingår, med lön.
Så jag behöver ju inte ragga kunder inom detta sas.

Skulle du ändå välja att ta ut en vanlig lön?

Det verkar ju som att jag tjänar ganska mycket på att fakturera istället, pengamässigt då. Men jag kanske har missat massor som gör att det inte blir så stor skillnad?
 
Sv: Hjälp mig ang f-skatt, lön, företagande tack.

Ja tryggheten försvinner ju, men spelar det ngn större roll egentligen iom att det bara är max tre månader det gäller?
 
Sv: Hjälp mig ang f-skatt, lön, företagande tack.

Hej.
Jag behöver lite hjälp ang det här med företagande. Jag är fotograf och har f-skatt (som jag precis fått och alltså aldrig använt, så jag är helt novis på området). Jag ska börja jobba för ett företag och kan välja att ta ut en lön varje månad ( 20000kr innan skatt/ mån ), eller att fakturera företaget (och ska då få 2000kr/dag + moms ). Jag kommer att arbeta heltid fem dagar i veckan.

1. Jag är väldigt osäker på vilket jag ska välja, men efter ett samtal med skatteverket så bör jag få ca 22000kr efter skatt och avgifter varje månad, istället för ca 14000kr/mån med lön efter skatt. Självklart väljer jag ju då att fakturera. Hur hade ni valt?
2. Hur mycket av dessa 22000kr kan jag ta ut i lön? Och hur mycket måste gå till mitt företag?
3. De pengar som måste gå till mitt företag, får de enbart användas till foto relaterade prylar inom företaget, eller kan jag tex köpa en firmabil, lunch under jobbtid osv?
4. Hur fungerar det med försäkringar osv under jobbtid, behövs det? Vad kostar sånt?
5. Hur fakturerar jag på enklaste sättet? Jag ska ju ha betalt för resor och boende under arbetstiden också.
6. Hur fungerar det om jag tex ska köpa en ny kamera till mitt företag, med moms osv?
7. Ni som har företag, hur sköter ni allt det administrativa?


Inga frågor är dumma, eller vad säger man nu ;). Jag är som sagt helt ny på detta och när jag pratat med skatteverket så räknas det bara upp en massa siffror, vilket inte gör mig sådär jätteklok...


Men du ska alltså börja jobba på ett företag som inte är ditt :confused:? Då är det FA skatt du betalar. Både anställd och egen.

Är du helt egen? Anställda? Har du planerat arbetsåret? Analyserat alla områden?

Firmabil. Ja det kan du säkert men är det inte bättre att vänta tills omsättningen blivit högre? Alla med företag kan inte skaffa utan beror på intäkterna. För har du råd med två bilar?

Självklart borde du vara försäkrad! Man har ju dessutom rätt till sjuklön/sjukersättning lr vad det nu heter. Karensdagarna kan man styra en del själv.
 
Sv: Hjälp mig ang f-skatt, lön, företagande tack.

Så jag behöver ju inte ragga kunder inom detta sas.

Jag menade ragga kunder för nästa uppdrag. Så att du har något att gå till när uppdraget tar slut. Som frilans behöver du ragga och marknadsföra dig hela tiden.

Jag tänker att du behöver se det mera långsiktigt, inte tänka så mycket på kronorna du får fakturera. Det handlar om hur du vill att företaget ska fortsätta. Du behöver lära dig företagande och hur du ska sköta allt, och då kan ju det här vara ett bra tillfälle. Det är ju ett jättebra första uppdrag, om du tänker dig ett fortsatt liv som företagare. Du får in bra med pengar så att det räcker att leva på även när uppdraget är slut och fram tills att nästa inkomst kommer in. Om du inte är intresserad av företagande och att driva din egen rörelse tycker jag du ska välja anställningen istället för det är mycket jobb att vara sin egen, mycket administration som du aldrig får betalt för, men det är frihet också. Ryckiga inkomster som kräver en god planering. Att du har ett stort och ständigt växande kontaktnät.
 
Sv: Hjälp mig ang f-skatt, lön, företagande tack.

Självklart väljer jag ju då att fakturera. Hur hade ni valt?
Att fakturera, under de omständigheter som du beskriver och för ett begränsat tremånaders uppdrag. Absolut. Jag gissar att det handlar om skolfotouppdrag eller liknande.
Ja, du får litet mer pappersarbete men inte avskräckande mycket. Men å andra sidan får du dels en högre nettoinkomst och dels, vilket jag egentligen ser som minst lika viktigt, får du bruttointäkt. Det ger dig större handlingsfrihet att använda de pengar du får in, i den händelse att du exempelvis vill köpa utrustning.
2. Hur mycket av dessa 22000kr kan jag ta ut i lön? Och hur mycket måste gå till mitt företag?
Du kan strängt taget spendera vartenda öre du fakturerar på att återinvestera i din verksamhet, om du har ekonomiskt utrymme, särskilt under en uppstartsperiod. Marknadsföring, utrustningsköp, profilkläder, you name it. Kanske har du sparpengar att leva på, eller en generös partner.
Det som blir över efter att du dragit bort dina kostnader från dina intäkter, det är din vinst - och den skattar du för.

Om du, helt hypotetiskt, inte skulle ha några kostnader alls kan du se ungefär hälften av din fakturerade intäkt (efter att du först dragit bort de momspengar du får in) som nettoinkomst. Litet mer egentligen, men tänk hälften så hamnar du inte i klistret.
4. Hur fungerar det med försäkringar osv under jobbtid, behövs det?
Ja, som andra redan har skrivit - du behöver försäkring. Viktigast är ansvarsförsäkring, den täcker upp om du av någon anledning skulle bli stämd på skadestånd. Du skulle också kunna råka skada (motsv) någon annans utrustning/egendom. Dessutom kan du behöva stöldförsäkring för egen utrustning, kanske sjuk-/olycksfallsförsäkring etc. De flesta försäkringsbolag har kombinerade småföretagarförsäkringar, ring runt och kolla.
5. Hur fakturerar jag på enklaste sättet? Jag ska ju ha betalt för resor och boende under arbetstiden också.
Det är alltid en förhandlingsfråga mellan dig och uppdragsgivaren. Du kanske förväntas täcka de utgifterna i ditt fasta dagspris, eller så kan du lägga på schablonkostnader eller faktiska kostnader för resa och boende. Förhoppningsvis ska du inte behöva betala resa och hotell själv på en såpass (jämförelsevis) låg dagfakturering. Prata med uppdragsgivaren.

Andra saker behöver du också ha tydliga överenskommelser om, som till exempel vad som gäller om du skulle bli sjuk eller av annan anledning inte själv kan fullfölja ditt åtagande. Skaffar du eller uppdragsgivaren vikarie, är det ok med vikarie, kan du bli ersättningsskyldig för tillkommande kostnader? Använder du egen eller uppdragsgivarens utrustning? Behöver du betala hyra för uppdragsgivarens utrustning? Många frågor blir det.
6. Hur fungerar det om jag tex ska köpa en ny kamera till mitt företag, med moms osv?
Lejonelle har beskrivit det enkelt. Du lägger på moms på de belopp du fakturerar, då får du in momspengar från din kund. Och när du själv köper grejor eller betalar räkningar för ditt företag, betalar du ut moms. Blir det några momspengar över, och det blir det som regel i ett tjänsteföretag, så skall de betalas till staten. Antingen årligen eller månatligen, beroende på din omsättning. Det finns en del regler omkring moms, men Skatteverket har rätt så väl förklarande broschyrer på sin hemsida.
7. Ni som har företag, hur sköter ni allt det administrativa?
Jag har alltid fakturerat själv och samlat ihop kvitton och verifikat på kostnader, och tagit hjälp av en revisor en gång om året för deklaration/bokslut. Har man inte så stor omsättning, och inte så komplicerad verksamhet, så funkar det rätt bra.

Som Lejonelle sa bland alla andra kloka synpunkter, du behöver akut lära dig mer om de grundläggande begreppen i företagsekonomi. Det behöver inte vara så avskräckande, du får hyfsad koll av exempelvis boken "Starta eget handboken" av Mats Kullstedt och Lars Melin. Det finns massvis med andra böcker i ämnet, men den har hjälpt många (inklusive mig). :) Beställ eller låna boken redan idag.
 
Sv: Hjälp mig ang f-skatt, lön, företagande tack.

För så kort period hade jag absolut valt att fakturera, på de grunder Snubbelfot nämner. Större frihet att göra något vettigt med pengarna.

Men det kräver ju helt annan koll på vad ni avtalar om, som företagare har du betydligt färre rättigheter än som anställd - allt handlar om vad du avtalar fram (omkostnader, faktureringsvillkor etc).

Försäkring för dig själv (olycksfall i jobbet etc), ansvarsförsäkring (om du blir stämd för fel som du gjort) och en pensionsförsäkring låter vettigt, det sistnämnda om du ska fortsätta som f-skattare. Nu gissar jag att du inte har enbart f-skatt utan FA-sedel.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hur funkar det om man förlikas angående ett ersättningskrav (heter säkert inte så men när jag vill ha pengar för att jag anser att tex...
2
Svar
34
· Visningar
2 488
Senast: BernT
·
Skola & Jobb Jag har pluggat fram till nu den 11 juni, då avslutas min sista kurs. Jag har under studietiden jobbat extra via ett bemanningsföretag...
Svar
12
· Visningar
1 290
Ekonomi & Juridik Hej alla bukisar! Nu måste jag fråga om råd då jag inte vet vad jag ska göra. Det är så här att jag fick hem mitt halvblodsto förra året...
2
Svar
39
· Visningar
5 690
Senast: pews1972
·
Skola & Jobb Är det någon här som har erfarenhet av s.k. egenanställning? http://www.egenanstallning.org/ Alltså, att man kan fakturera för tjänster...
Svar
1
· Visningar
666
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp