Hjälp mig att strukturera upp träningen!

Jenka

Trådstartare
Jag är hopplös på att få struktur i träningen, vilket dessutom gör det svårare att höja kriterierna i lagom takt.

Så... hjälp? :p Hur gör man för att strukturera och planera bättre?
 
Sv: Hjälp mig att strukturera upp träningen!

Skaffa en träningsgrupp till vardags och en extern tränare som du åker till regelbundet, 1-4 ggr per månad.
 
Sv: Hjälp mig att strukturera upp träningen!

Träningsgrupp finns, nån typ av tränare ska skaffas, i alla fall på sikt.

Träningsdagbok, ja, självklart. Hur strukturerar man upp den på bästa sätt. Det känns som att det viktigaste (förutom att faktiskt skriva den) är att det är lätt att hålla isär grenarna, ha tydliga underrubriker så man inte behöver "tänka" så mycket när man fyller i (missförstå mig rätt, men så inget blir missat eller det blir en massa blaha) och att man faktiskt ser till att gå tillbaka inför träningspassen.

Vad har ni för rutin kring ett träningspass när det gäller just planering?
 
Sv: Hjälp mig att strukturera upp träningen!

Jag för träningsdagbok i bloggform, just för att det då blir sökbart tack vare taggar osv. På så vis kan jag hålla reda på både de olika grenarna, de olika momenten samt se hur det har sett ut kronologiskt.

Träningsplanen läggs upp månadsvis, med passen fördelade över de olika veckorna. Dock inte fasta dagar, eftersom jag anpassar mig en del efter väder och arbetsbelastning.

Inför varje pass går jag mentalt igenom de olika momenten och kriterierna som ska arbetas på, läser utfallet från förra passet samt vilka kriterier jag då bedömde som viktiga att fokusera på. Sen skriver jag ned det hela i stödordsform.

Efter passet skriver jag ned en utvärdering, om jag kunnat jobba på de tänkta kriterierna och hur det i så fall föll ut. Dessutom antecknar jag lite om vad jag vill förbättra under nästa träningspass.

Inomhusträning videodokumenteras med hjälp av mobilkamera på stativ.
 
Sv: Hjälp mig att strukturera upp träningen!

Tack för bra svar.
Blogg kanske vore nåt faktiskt. Jag är dålig på att faktiskt blogga men får man väl in rutinen så. Mina kära träningskompisar har ju däremot informerat mig om att flytt+valpköp ger bloggkrav :p

Så vad är det du skriver ner/vad bör man ha med?
Moment
Kriterium
Utfall
Bra/dåligt
Känsla/attityd
Inför nästa gång
ev. omständigheter? (störning etc)
?

Och göra ett vecko/månadsschema med både mål och pass...
 

Liknande trådar

Hundträning Jag vill bli bättre på shejping så tänkte ta tag i det genom att träna trix som inte har med tävling att göra. Bara ha roligt och...
Svar
16
· Visningar
804
Senast: Krumben
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 290
Senast: Acto
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
4 188
Senast: Hermelin
·
Kropp & Själ Min pappa drabbades av sepsis och endokardit i somras och man börjar nu planera för hemgång. IVA-vården tog dock hårt på kroppen och han...
2
Svar
22
· Visningar
2 263

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp