Hjälp mig bli finsktalande

kolblakkur

Trådstartare
Okej, dejtar en kille som har finska som modersmål och jag vill ha lite hejhallåfraser att slänga mig med. Jag litar mer på Bukefalos än Google Translate, sååå…. (och nu blir det sötsliskigt 😆)

Hur skriver man: ”hej sötnos” på finska?
Hur skriver man: ”hej gullig kille”? (Man skriver normalt sett inte så nej, men det är en intern grej).

Fyll gärna på med annat gulligt :love:
 
Off topic, men: Jag älskar det finska språket och ville verkligen lära mig finska som ung. Så jag beställde en sån där Linguaphone-kurs i finska ... varpå försäljaren förklarade att det verkligen var helt meningslöst att lära sig FINSKA! Vad skulle jag med det till?!? Hon sa med bestämdhet att jag borde läsa tyska istället. Mesig som jag var som ung, lät jag mig övertalas och köpte kursen i tyska istället. Jag lyssnade några minuter, kände mig nedstämd och sålde rubbet.

Och jag kan fortfarande inte finska... :(
 
Okej, dejtar en kille som har finska som modersmål och jag vill ha lite hejhallåfraser att slänga mig med. Jag litar mer på Bukefalos än Google Translate, sååå…. (och nu blir det sötsliskigt 😆)

Hur skriver man: ”hej sötnos” på finska?
Hur skriver man: ”hej gullig kille”? (Man skriver normalt sett inte så nej, men det är en intern grej).

Fyll gärna på med annat gulligt :love:

Jag älskar finska men finska älskar inte mig...

"Hei söpöliini" skulle jag iaf känna är en bra översättning på "Hej sötnos".

Att översätta "Hej gullig kille" och behålla den interna grejen kanske det är bättre om någon som är mer hemma på språket ger sig på.

Om man inte komplicerar det mer än att säga hej och sedan ett gulligt ord finns t ex "rakas" och "kultsi/kulta". Om man däremot skapar meningar som innehåller lite mer kan det bli bökigare.
 
Off topic, men: Jag älskar det finska språket och ville verkligen lära mig finska som ung. Så jag beställde en sån där Linguaphone-kurs i finska ... varpå försäljaren förklarade att det verkligen var helt meningslöst att lära sig FINSKA! Vad skulle jag med det till?!? Hon sa med bestämdhet att jag borde läsa tyska istället. Mesig som jag var som ung, lät jag mig övertalas och köpte kursen i tyska istället. Jag lyssnade några minuter, kände mig nedstämd och sålde rubbet.

Och jag kan fortfarande inte finska... :(


Duolingo är inte alls en dålig början - och helt gratis. Jag använder det för att fräscha upp gamla kunskaper och nöta in lite nytt. Utöver det är en bra grammatikbok ett måste om man verkligen vill kunna språket. Jag tror inte att någon språkkurs annat än de där man mer eller mindre sitter i skolbänken mer än skrapar på ytan.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
3 397
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 431
  • Låst
Kropp & Själ Hej Tog ju bort min förra tråd men problemet kvarstår. Tror inte en tråd är en universallösning men skulle behöva lite stöd ändå...
61 62 63
Svar
1 245
· Visningar
73 859
Senast: Mineur
·
Samhälle Jag och min bästa vän var ut till en uteservering i går, vi satt och pratade och drack någon cider och hade det bra. Fram emot...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 391
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp