Hjälp mig bygga kaninbur! :)

Tigertofflan

Trådstartare
Vårens projekt är att bygga en utebur till två kaniner. Vill ni bolla lite idéer med mig? :)

Kaninerna är i dvärgvädursstorlek och kommer att dela bur/utrymme. Jag hade tänkt mig en ganska stor bur på ben (året runt-bruk), med en ramp ner i en rastgård. Rastgården ska vara lätt att förvara om det skulle behövas (i stil med kompostgaller), samtidigt som den ska vara stabil nog så att kaninerna kan vara i den dygnet och året runt. Rampen får gärna vara avtagbar.

Lite frågor och funderingar har jag dock.
- Vilket material är bäst (och billigast?) att använda? Har förstått det som att plywood är ganska dyrt. Finns det något bättre alternativ?
- Vilket material är bäst (och billigast?) att ha taket i?
- Är kallasfalt så bra som folk säger eller finns det bättre (och billigare?) alternativ?
- Bör bodelen vara stationär eller uttagbar? Alltså, bör man göra som en vägg med ett hål i-varianten, eller är det bättre att sätta in en bolåda som går att ta ut ur buren?
- Hur stor del av framsidan på buren bör vara utan nät?
- Är isolering någon idé?
- Bör man näta in rampen den översta biten så att kaninerna inte hoppar/trillar ner från den för tidigt/högt?
- Hur bred bör rampen vara?
- Rasthögen behöver vara nätad även i golv och tak. Hur gör jag för att rasthagen ska gå att montera ner (för att den ska bli lättare att transportera och förvara)?
- Hur stor bör buren vara? Jag hade tänkt mig något i stil med 170x80x70 (LxDxH) cm. Räcker det? Plus en rasthage på minst 3 kvadratmeter.

Andra tankar och idéer
 
Sv: Hjälp mig bygga kaninbur! :)

Vårens projekt är att bygga en utebur till två kaniner. Vill ni bolla lite idéer med mig? :)

Kaninerna är i dvärgvädursstorlek och kommer att dela bur/utrymme. Jag hade tänkt mig en ganska stor bur på ben (året runt-bruk), med en ramp ner i en rastgård. Rastgården ska vara lätt att förvara om det skulle behövas (i stil med kompostgaller), samtidigt som den ska vara stabil nog så att kaninerna kan vara i den dygnet och året runt. Rampen får gärna vara avtagbar.

Lite frågor och funderingar har jag dock.
- Vilket material är bäst (och billigast?) att använda? Har förstått det som att plywood är ganska dyrt. Finns det något bättre alternativ? ja du kan ju göra en "ram" och enbart spika på brädor, men det måste vara tätt och dragfritt
- Vilket material är bäst (och billigast?) att ha taket i?
- Är kallasfalt så bra som folk säger eller finns det bättre (och billigare?) alternativ? jag tycker att det är rätt bra men det är inte så nyttigt för kaninerna att förtära, målarfärg och uppfräschning ca en gång per år fungerar annars bra
- Bör bodelen vara stationär eller uttagbar? Alltså, bör man göra som en vägg med ett hål i-varianten, eller är det bättre att sätta in en bolåda som går att ta ut ur buren? jag skulle satsa på första alternativet (vägg men hål i)
- Hur stor del av framsidan på buren bör vara utan nät? Bodelen ska vara utan nät
- Är isolering någon idé? nej, släng in tillräckligt med halm så klarar de sej
- Bör man näta in rampen den översta biten så att kaninerna inte hoppar/trillar ner från den för tidigt/högt?
- Hur bred bör rampen vara?
- Rasthögen behöver vara nätad även i golv och tak. Hur gör jag för att rasthagen ska gå att montera ner (för att den ska bli lättare att transportera och förvara)? Kompostgaller är ju en bra idé, det finns ju nät att köpa att fixa tak av, golvgaller vt jag dock inte, gräva ned?
- Hur stor bör buren vara? Jag hade tänkt mig något i stil med 170x80x70 (LxDxH) cm. Räcker det? Plus en rasthage på minst 3 kvadratmeter. jag skulle säga att det räcker bra

Andra tankar och idéer



nu är detta endast mina egna tycken,
och ang rampen så kan jag inte säga något om den då jag inte är ett stort fan av ramp.
 
Sv: Hjälp mig bygga kaninbur! :)

Det mesta av det du svarat förstår jag själv. Givetvis ska det inte vara något nät i bodelen. Jag menar, hur stor del av den stora dörren i buren bör vara nätad för att buren ska vara varm på vintern och sval på sommaren?

Kompostgaller tycker jag inte är tillräckligt stabilt. I så fall måste jag göra ramar att ha dem i och då kan jag lika gärna näta. Jag tänkte mer hur jag praktiskt löser så att rasthagen går att montera ner.
 
Sv: Hjälp mig bygga kaninbur! :)

Sähär ser mitt bygge ut!:) Inte riktigt färdig. Har tjock spånskiva på baksidan och tunnare på sidorna och i mellanväggen. Botten är impregnerade bräder. Taket är ett vanligt plåttak som jag målat svart för snygghetens skull på utsidan..:grin: Allt det hittade vi hemma och är annars billigt material. Däremot dörren till boutrymmet är plywood, och va riktigt dyrt!:o
Kall-asfalten undrar jag också över! är det bra att behandla golvet med?

Jag tycker att det ska vara så mycket nät som möjligt, så länge det finns en varm bodel.
Isolering har jag hört att man inte behöver, så länge det är tätt till bodel och så. Också att det typ skulle bli för varmt på sommaren har jag hört, men vet inte om det stämmer.
Ramp-frågorna kan jag inte svara på, har inte byggt någon själv än, men den måste vara hyfsat bred ialla fall. Och nät vid sidan tror jag inte ska behövas.

Min bur är 2.20cm i bredd, 75-85 i höjd och 100cm i bredd. Byggd för belgiska jättar!!^^
22104098.jpg
 

Liknande trådar

Lantbruksdjur Känns som att ämnet kan vara värt en egen tråd istället för att jag ska kapa hönstråden. Och gissar att det finns några här som byggt...
Svar
7
· Visningar
1 604
Lantbruksdjur Det verkar som om sambon har gått med på att skaffa höns (till mig som har önskat detta i nästan 15 år...) och kaniner till barnen...
2
Svar
22
· Visningar
6 030
Senast: vego96
·
Däggdjur Vi ska snart flytta och jag vill gärna ha min kanin ute året runt i en kaninhage där han får skutta mer, som det är idag så känns det...
Svar
14
· Visningar
3 867
Senast: Jenka
·
C
Övr. Djur Först måste jag berätta den glada biten: (OM DU INTE ORKAR LÄSA, MEN VILL HJÄLPA MIG MED PROBLEMET, RULLA NER!!) Min lille...
Svar
1
· Visningar
2 388
Senast: paradiset
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp