Bukefalos 28 år!

Bygga kanin/höns hus

Fillifjonkan

Trådstartare
Det verkar som om sambon har gått med på att skaffa höns (till mig som har önskat detta i nästan 15 år...) och kaniner till barnen :laugh:. Då vi inte kan avvara någon utav uthusen återstår att bygga nytt.

Min tanke är att vi bygger ett långsmalt hus med ytterdörr i mitten (ca 3*6m). På ena sidan kan vi ha hönsen (ca 10 st) på ca 6 kvm och på andra sidan kan 2 kaniner samsas om 4 kvm. Här kanke det vore bra att bygga lite hyllor i olika höjd för att öka på utrymmet? I kanindelen ska givetvis isolerad "koja" byggas och hela huset ska också vara isolerad. Behövs värmelampa till de båda djurslagen ändå? Här kan det ofta vara lägre än -20 på vintrarna.

Både hönorna och kaninerna ska självklart ha "stegar" ner till varsinn rastgård där nät ska byggas rakt ner i jorden på ytterkanter samt en "längd" underjorden för att kaninerna ska ha möjlighet att gräva men inte kunna gräva ut sig. Nättak ska också finnas. Kaninerna ska ha möjlighet att kunna gå ut året om och hönorna ska släppas ut om det inte blir kallarna än någon minusgrad. Hönsen ska även få traska lös på vår stora gård om somrarna.

Vad tror ni om denna idé? Räcker storleken? Andra tips och råd? Någon som har en liknande ritning?
 
Sv: Bygga kanin/höns hus

Låter bra :)

Kaninerna behöver ingen isolerad koja men har nog inget emot det. Tänk på alla kaniner som sitter i vanliga uteburar på vintern. SÅ länge det är dragfritt klarar dom sig bra.

Vet inte om du tänkt dela av med en vägg mellan djuren? Jag hade gjort det iaf, hönsen dammar och skitar ner så mycket.

På en sån liten yta tror jag hönsen värmer upp ganska bra själva, annars kan en frostvakt vara bra.

På mitt förra dagis jag jobbade på hade dom en arbetsbod där dom delat av halva till hönsen, då bara 3 små höns och sen en frostvakt, fungerade bra.

Jag hade höns (ca 40-50 st) i en liten ladugård och dom värmde upp väldigt effektivt så jag behövde aldrig något extra för uppvärmingen, det var iof inte så kall vinter då.
 
Sv: Bygga kanin/höns hus

Om du går in på min djurblogg via min profil så hittar du bilder på min kaningård där. Har ingen ingång till ngt större hus dock, mina är i stallet på vintern, men hade gärna haft det som du.
 
Sv: Bygga kanin/höns hus

Vad gäller hönsen (talar om lantraser) behöver du ingen uppvärmning. Dom klarar långt under nollan, däremot gillar dom inte att gå i snö. Dom har i sin fjäderdräkt en suverän isolering. Därför är dom också dåliga värmekällor.

Blir det minusgrader i huset måste du byta vatten 1-2 ggr/dag, eftersom detta fryser. Är väl enda nackdelen med ett ouppvärmt hönshus.

Höns skitar och dammar inte alls ner så mycket som en del säger. Avgörande är hur man bygger inredningen, väljer praktiska tillbehör och fr a har en flock i balans.

LIA
 
Sv: Bygga kanin/höns hus

Vad gäller hönsen (talar om lantraser) behöver du ingen uppvärmning. Dom klarar långt under nollan, däremot gillar dom inte att gå i snö. Dom har i sin fjäderdräkt en suverän isolering. Därför är dom också dåliga värmekällor.

Blir det minusgrader i huset måste du byta vatten 1-2 ggr/dag, eftersom detta fryser. Är väl enda nackdelen med ett ouppvärmt hönshus.

Höns skitar och dammar inte alls ner så mycket som en del säger. Avgörande är hur man bygger inredningen, väljer praktiska tillbehör och fr a har en flock i balans.

LIA

Men det är väl risk att dom förfryser kam och fötter om det är minus? Det är avd jag läst iaf men hade int höns så länge.

Ja det är sant det med inredning, ju bättre man bygger från början desto lättare att hålla fräscht. Men mina dammade iaf, var ett lager damm överallt väldigt snabbt. Har sagt att om jag ska ha höns igen ska det vara i en bättre lokal där det är lätt att högtryckstvätta ngn gång per år och med bra väggar och inte träväggar som jag hade.
 
Sv: Bygga kanin/höns hus

hönsen klarar ner till 15-20 minus, men då pratar jag inte om nakenhalsade...
så då är det bättre att du istället för att ha värmelampa hos dem så ha en värmeplatta under vatten skålen..
hönsen klarar kyla mycket bättre än vad de klarar fukt och drag..
 
Sv: Bygga kanin/höns hus

Kamtoppar kan dom förfrysa om det är rejält kallt. Har hänt här ett par gånger men utan andra följder. Fötterna klara dom däremot bra. När fom sitter på pinnarna så bäddas fötterna in i fjäderdräkten och hålls varma.

Vi har haft hönor som frivilligt övernattat ute i -25 (om jag minns rätt). Jag var lite fundersam och gick och kände på dom, och under magen på dom var det varmt och skönt.

LIA
 
Sv: Bygga kanin/höns hus

Jag hade tänkt att hönsen och kaninerna skulle ha varsinn ände av huset med två nätväggar som avskiljning. Detta kanske är dumt då jag hade tänkt att kaninerna ska kunna gå ut i rasthagen året om och då kanske det blir för kallt för hönsen? Är det bättre att lägga på någon kvm till så att det absolut inte blir för trångt?
 
Sv: Bygga kanin/höns hus

Om jag gör ett isolerat hus, sätter in en "grislampa" och har uppvärmd vattenkopp kanske även icke svenska lantraser klara sig? Funderar på att ha lite olika raser.
 
Sv: Bygga kanin/höns hus

Vi vill ha trevliga höns som lätt går att få tama och som vi kan ha lösa på gården under dagtid på sommaren och som är tänkta att ha som trevligt sällskap och för att få egna ägg. Gärna med olika färg för att få en vacker flock. Vilka raser tror ni passar oss?

har kollat lite på Hedemora och gula och gråa orpington.
 
Sv: Bygga kanin/höns hus

men det är inte bara svenska lantraser som klarar kylan :P...
nästan alla gör det...
om du bara ska han några få höns som ej skall avlas på så är det ju roligare att ha olika raser...
och barnen brukar ju vilja ha namn på dem och då är det lättare att hålla reda på dem om inte alla ser likadana ut :).. sen kan du ju ha raser som värper olika ägg tex Isbar = gröna ägg, Maran = mörkbruna ägg...

själv håller jag på med avel och har orpington, plymouth rock och maraner dessa klarar kylan bra...
 
Sv: Bygga kanin/höns hus

orpington är ett bra val, lugna och fina lätta att få tama :)..
jag har gula och blåa (de som kallas blåa men de är gråa)
 
Sv: Bygga kanin/höns hus

Ååå de är de gula och de grå som jag spanat in!:love: Är det lätt att få tag i denna ras i Jämtland? Finns det någon hemsida med uppfödare?
 
Sv: Bygga kanin/höns hus

nja de gula är ju lättare att få tag i än de blåa. sen vet jag inte om det finns så många i jämtland som har rasen??...

du kan ju gå in och kolla/ bli medlem på denna sidan Alternativ.nu här finns mycket information om höns :)..

sen om du ska blanda både stora och små raser så är det bäst om tuppen är av liten ras.. för har man en orpington tupp till tex en dv kochin höna så finns risken att tuppen knäcker ryggen på hönan och det är ju inte så bra =/...
 
Sv: Bygga kanin/höns hus

Hur stora kaniner har du tänkt på de fyra kvadraten?

Låter på det hela taget som en bra idé. :)
 
Sv: Bygga kanin/höns hus

Hade ganska många olika dvärgraser (inget seriöst mest för det var kul med olika). Om jag bara få välja en ras blri det dvärgkochin, söta och lugna :)

Antwerpen är också bedårande med sina små skägg.

Dvärgfaverollerna var också favoriter, så vackra och mysiga.

Jag skulle aldrig mer skafaf djungelhöns, stirriga och flaxade iväg. En försvann och kom hem efter ett tag med ett gäng kycklingar, visade sig att hon legat i det höga gräset på jordkällaren bara ett par meter från hönsgården.

Sebright är himla fina i färgen med. Iaf de jag hade.

Silkeshöns vill jag inte helelr ha igen, de var så kinkiga, gapade hur länge som helst så fort man visade sig, väldigt upprörda över allt.
 
Sv: Bygga kanin/höns hus

Vi hade tänkt satsa på dvärgvädur då de tydligen ska vara mest lugna och sansade i humöret vilket känns viktigt då de ska hanteras av barnen. Hur stor "innebur" behövs till kaninerna (2 st) då det är tänkt att de ska kunna gå ut i rastgården hela året?
 
Sv: Bygga kanin/höns hus

Jag skulle strunta i vilken ras kaninerna var (förutsatt att dom har den storleken jag vill ha dom i)

Jag har två dvv som är väldigt kinkiga om hur dom hanteras och flera korsningar som jag i princip kan göra vad jag vill med.

mina dvärgvädurar skulle jag aldrig sätta i ett barns famn, men vissa av mina korsningar skulle jag aldrig tveka att göra det.
Med andra ord är det väldigt individuellt.

Se hellre till att köpa från en seriös uppfödare som avlar på trevliga djur och har välhanterade och lugna kaniner istället för att köpa från en random dvv uppfödare.
Inget illa mot dvv nu, men vill bara upplysa om att alla dvv inte är snälla små nallar.

Och om du nu prompt ska ha två stycken, se till att det verkligen är honor.
(om du inte tänkt köpa en hane och en hona och kastrera hanen vill säga)
 

Liknande trådar

Däggdjur Vi har två kaniner och kommer snart att skaffa tre höns. Frågan är om man kan ha kaniner och höns i samma utrymme. Som det är nu bor...
Svar
5
· Visningar
8 834
Senast: Sofie.S
·
Hästmänniskan fick tillträde till vår lilla gård igår. det första jag gjorde var att riva ut den gamla höns/gris inredningen som fanns i stallet...
Svar
13
· Visningar
2 189
Senast: Rydberg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Hundlucka

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp