Hjälp mig förstå min katt

E

Eeiram

Hej!

Jag börjar undra om det är något fel på min katt. Det lilla jag vet om henne är att hon är en ca 7 år steriliserad honkatt.

Jag skall försöka fatta mig kort. För er som vill hjälpa men inte vill läsa hela bakgrunden kan hoppa neråt i texten.

Katten tog jag hem efter sommaren, hon hade då bott i drygt två år i ett uthus utanför stallet (ingen värme i uthuset, enbart en lada med ett litet loft där hon bott). Hon sökte efter ett nytt hem då hon inte trivdes i sitt gamla (varför vet jag inte). Jag vet dock var hon kommer ifrån, men inte mycket om ägarna. Hur hon kunde välja att bo i uthuset framför sitt gamla hem är ett mysterium. :confused:

Katten är hur sällskaplig som helst. Hon valde alltså bort ett "riktigt" hem (sedan vet man ju inte hur människorna i hemmet var) mot att bo på loftet i ett uthus. Hon fick heller inte komma in i vårat stall då en av mina stall"kompisar" var elak mot katten, kastade föremål på henne, sparkade mot henne - allt för att katten skulle försvinna. Anledningen var att vi hade två stallkatter som var rädda för den här katten, som brukade jaga dem och bråka med dem.

Efter flera misslyckade försök att få människan att sluta vara elak mot katten tog jag hem henne. Jag hade fäst mig så mycket vid denna mycket tillgivna och trevliga katt, jättesnäll är hon. Jag grämer mig för att jag inte tagit hem henne tidigare under dessa två år, men någonstans hoppades jag nog att de tre katterna skulle kunna bli sams och att de skulle kunan bo tillsammans inne i stallet - men icke.

Nåväl, allt har funkat jättebra med katten. Dock har jag aldrig haft katt förut, så jag förstår mig inte riktigt på henne och hennes beteende alla gånger.

Till att börja med har katten blivit innekatt. Går hon ut dröjer det bara HÖGST fem minuter innan hon kommer in igen. Hon håller sig mest ute på altanen eller alldeles nedanför. Såhär har det varit ändå sedan hon kom hit. Hon vill inte alls gå ut. I början kunde hon vara ute lite längre stunder, som 20 minuter - en halvtimme, men nu sitter hon mest bara inne och tittar ut. Varför vill inte katten vara ute? Aldrig trodde jag väl att hon skulle bli en sådan innekatt.

Jag försöker aktivera katten genom att leka med diverse förmål. Oftast struntar hon dock totalt i leksakerna, går/springer istället ifrån en. Några gånger har jag fått henne att leka, men oftast inte, och blir det lite lek så varar det inte i så värst många minuter innan hon springer iväg. Varför?

Katten är underbar! Det enda hon inte fröstår sig på är klösbrädan. Jag har köpt en sådan som hänger på väggen. Den struntar hon dock blankt i, trots att jag visat henne hur hon skall göra. Bästa klösstället är istället heltäckningsmattan i vardagsrummet. :(
Vad gör man?

Jag är mycket tacksam för minsta svar! :bow:

Hälsningar Marie
 
Sv: Hjälp mig förstå min katt

En härlig berättelse, hrä kommer några tankar kring ditt inlägg:

Tycker det låter som att katten fått det så bra hos dig, att hon själv föredrar att inte vara ute så mycket. Kanske kommer det att gå över med tiden, men är det egentligen nåt problem? Om hon trivs inne och får gå ut för lite luft när hon själv vill, låter det idealiskt i mina öron :)

Att hon hänger efter dig och sedan sticker efter en liten stund, tror jag kan ha samma orsak, hon är nöjd :) Har fått den uppmärksamhet hon behövde. Tycker du hon är efterhängsen, eller?

Vad gäller mattan har jag en idé att testa. I stället för klösbräda, sätt upp en bit heltäckningsmatta på väggen. Helst om du kan få tag i samma du har på golvet. Men svårt att få katter att klösa där man vill och ännu svårare om de inte lärt sig som små.

En del kissar gillar att klösa på grejer från skogen, kanske ta in en bit av ett torrt träd, gammal bräda eller liknande? Kattmyntaspray kan också funka.
 
Sv: Hjälp mig förstå min katt

Hej!

Tack för svaret! :bow:

Sotis skrev:
Tycker det låter som att katten fått det så bra hos dig, att hon själv föredrar att inte vara ute så mycket. Kanske kommer det att gå över med tiden, men är det egentligen nåt problem? Om hon trivs inne och får gå ut för lite luft när hon själv vill, låter det idealiskt i mina öron :)
Absolut inget problem. Jag tycker bara det är konstigt att hon som är van att vara ute - faktum är att hon har bott drygt två år ute i ett uthus - knappt vill vara ute alls. Jag tycker det är skönt att kunna ge henne ett tryggt hem där hon får kärlek och gå lite som hon vill, men som sagt, man blir lite fundersam när "utekatten" knappt vill gå alls.

Sotis skrev:
Att hon hänger efter dig och sedan sticker efter en liten stund, tror jag kan ha samma orsak, hon är nöjd :) Har fått den uppmärksamhet hon behövde. Tycker du hon är efterhängsen, eller?
Nejnej, absolut inte. Hon är jättemysig. Dock verkar hon ju inte förstå sig på att leka. Hon bryr sig oftast inte om man leker med henne, vill helt enkelt inte leka - vad kan det bero på? Är det vanligt med katter som inte vill leka över huvud taget?

Sotis skrev:
En del kissar gillar att klösa på grejer från skogen, kanske ta in en bit av ett torrt träd, gammal bräda eller liknande? Kattmyntaspray kan också funka.
Jag har tagit in bit av en avbarkad trädstam, men den förstår hon sig heller inte på. Kattmyntaspray kanske är värt ett försök?! Att hänga upp en bit heltäckningsmatta är nog heller ingen dålig idé, dock har jag ingen bit över...

Tack än en gång för svaren! :bow:

Hälsningar Marie
 
Sv: Hjälp mig förstå min katt

Jag tror helt enkelt att hon bara är väldigt nöjd med tillvaron. Hon får (kanske för första gången i livet) allt serverat och behöver inte anstränga sig mer. Det är inte alls ovanligt att katter som levt hela sitt liv ute inte vill gå ut när de väl kommit in i värmen. Det är nog en mänsklig konstruktion att katter skulle ha behov av att vara ute.

Eftersom hon är vuxen och har jagat mycket tidigare behöver hon inte ha så stort lekbehov. Många katter är nöjda med att äta, sova och umgås lite med sina människor.

Försök få tag på lite olika klösmaterial. Kanske en dörrmatta passar damen bättre? Min ena klöser hellre horisontellt än vertikalt. Klipper du klorna så blir det mindre skador av klösandet.
 
Sv: Hjälp mig förstå min katt

Astriden skrev:
Hej!

Tack för svaret! :bow:


Absolut inget problem. Jag tycker bara det är konstigt att hon som är van att vara ute - faktum är att hon har bott drygt två år ute i ett uthus - knappt vill vara ute alls. Jag tycker det är skönt att kunna ge henne ett tryggt hem där hon får kärlek och gå lite som hon vill, men som sagt, man blir lite fundersam när "utekatten" knappt vill gå alls.


Nejnej, absolut inte. Hon är jättemysig. Dock verkar hon ju inte förstå sig på att leka. Hon bryr sig oftast inte om man leker med henne, vill helt enkelt inte leka - vad kan det bero på? Är det vanligt med katter som inte vill leka över huvud taget?


Jag har tagit in bit av en avbarkad trädstam, men den förstår hon sig heller inte på. Kattmyntaspray kanske är värt ett försök?! Att hänga upp en bit heltäckningsmatta är nog heller ingen dålig idé, dock har jag ingen bit över...

Tack än en gång för svaren! :bow:

Hälsningar Marie

Utom just klösandet känns allt så harmoniskt, tror verkligen att kissen trivs med dig och uppskattar det goda hem hon fått :love: En katt som haft det tufft ute i ensamheten blir ofta just så tacksam och kärleksfull som du beskriver, när den får ett gott hem :)

Att hon inte vill leka kanske beror på att hon inte fick göra det som ung och inte riktigt hänger med på noterna? Svårt säga, men hon verkar ju nöjd? Kanske testa olika leksaker, som pälsmöss från djuraffär (fast kolla så hon inte äter upp dem), nåt som prasslar, pingisboll i papperskasse, pälsbit som du sätter fast i en pinne med snöre som ett fiskespö, fågelfjärdrar du hittat ute? Att skrapra på lakanet under täcket brukar vara oemotståndligt... Pröva dig fram...

Att vara tillsammans ute brukar många katter gilla :9 Jag har sällskap när jag skottar snö, matar fåglar, hämtar posten vintertid. På sommaren brukar jag få hjälp när jag rensar ogräs, målar osv :D Om du vill hon ska vara ute mer, kanske ni ska vara tillsammans? Kanske vill hon även leka ute?

Lite funderingar bara, man kan ju inte veta vad som rör sig i skallen på katter och hur de egentligen tänker.
 
Sv: Hjälp mig förstå min katt

Tack för svaren! :bow:

Jag har aldrig haft katt tidigare så jag kan inte så mycket om dem. Jag använder sunt förnuft och läser mycket i böcker, frågar här på Bukefalos etc. Jag vill ju ta hand om henne på bästa sätt. Just nu ligger hon och snarkar i sängen. Det har inte gått en natt utan att hon har sovit i min säng. :love:

Det där med att låta henne klösa på en dörrmatta inte var en så dum idé. Den skulle jag kanske kunna lägga ovanpå någonstans på heltäckningsmattan och lära henne att där får man klösa.

Jag är så glad att jag tog hem katten. Det är så mysigt att bara titta på henne, där hon ligger och kurar i sängen. Skönt att hon har fått kommit in och fått det bra efter ett så trist liv.

Än en gång - tack för hjälpen! :)

/Marie
 
Sv: Hjälp mig förstå min katt

Håller med de övriga om att din katt verkar må jättebra. Och ALLA katter vill faktiskt inte gå ut. Det behöver absolut inte vara nåt fel.

När det gäller klösandet: mina har många klösmöbler som de använder, dessutom använder de mattorna. Och de får det - det syns ändå inte på mattorna att de klöser där. Jag har lagt en dörrmatta vid balkongdörren. Eftersom det kommer in främmande dofter när den är öppen klöser båda katterna frenetiskt på just den dörrmattan - de vill doftmarkera så att deras dofter "vinner" över de främmande dofterna.

Det där med leksakerna skulle jag försöka lösa, om jag var du. Hennes nya bekväma liv kan göra henne överviktig. Då är det bra att leka med henne en stund varje dag så att hon får röra på sig.

Vilka leksaker hon gillar får du pröva dig fram till. Här hemma är favoriterna just nu en fjädervippa, ett långt "plyschsnöre" på en pinne och några möss som piper.

Den ena katten älskar när jag kastar in en mus i en papperskasse, katten kastar sig efter, jag skrapar på påsen när han är där inne, han kommer ut, jag kastar in musen igen osv. Han älskar det.:D
 
Sv: Hjälp mig förstå min katt

Vad mysigt det låter när ni berättar om era katter. :)

Jag har provat att leka med henne flertalet gånger och märkt att den roligaste leksaken (som faktiskt kan hålla i gång henne i ca. tio minuter utan att hon sticker iväg) är vanliga snören/tygband av olika slag. Det är tydligen roligare än kattleksakerna jag köpt/gjort åt henne. :smirk:

Hon brukar ta sig några turer runt om i huset och köra rally samt sladda på mattorna. :D :love:
När man ibland kommer hem efter att ha varit någonstans, i stallet eller dyl. kan man finna mattorna flyttade eller ihopskrynklade. Då har rally-katten varit framme. ;)
Det är så festligt att se henne susa omkring och kunna roa sig själv. :D
Att jaga sin egen svans hör också till favoriterna. :crazy:

Jag skall köpa mig en dörrmatta och prova. Tack för tipsen! :bow:

/Marie
 
Sv: Hjälp mig förstå min katt

Jo, snören är roligt för många katter. Mitt "plyschsnöre" är väldigt populärt. Förmodligen beror det delvis på att jag aldrig lämnar det framme - de får inte ha några "farliga" leksaker utan att jag är med.

Snöret och fjädervippan (de har gärna skaftet i munnen och då vill jag inte att de ska springa i en vägg:crazy: ) tar jag fram när jag ska leka med dem. Annars ligger grejerna på hatthyllan. Så ofta när jag tar ner mina handskar från hatthyllan när jag ska gå ut kommer den mest lekfulla katten och hoppas på att vi ska leka.:D
 
Sv: Hjälp mig förstå min katt

hej,

Man kan ju inte annat än hålla med alla ovan. Jag har själv en hittekatt som inte ens vill gå ut på balkongen fast de andra katterna gör det. Han är nöjd bara han får sitta o knät å gosa, busar lite emellanåt också förstås, men inget mycket:)

Min första katt är också lite svår att busa med, hon brukar anfalla min hand istället för leksaken.. inte så kul. Däremot racar hon en hel del med de andra samt att hon älskar papperspåsar! Jätteroliga att leka med. Hon kryper in i dom åsse ska man krafsa lite på utsidan.. tycker hon är sjukt kul. Prova det. Hon gillar även kartonger, där kan hon roa sigsjälv länge, ligger i kartongerna och busar med något bara hon verkar se som finns på utsidan. haha Det skiljer sig en hel del på vad olika katter tycker är roligt och inte, du får prova dig fram. Iövrigt tror jag din katt är dig evigt tacksam.

ps. ta och försäkra och vaccinera henne om du inte redan gjort det. Det tjänar du på i längden. ds
 
Sv: Hjälp mig förstå min katt

Tack för alla bra svar och tips på leksaker! :bow:
Nej, jag låter heller inga "farliga" leksaker ligga framme, såsom snören som hon gärna tycker om att käka i sig.
Jag skall prova mig fram och försöka få henne att leka lite. :)

svensdotter skrev:
ps. ta och försäkra och vaccinera henne om du inte redan gjort det. Det tjänar du på i längden. ds
Ja, vad lustigt att du skrev det för jag tänkte precis fråga om det, även om det inte dirket hör till trådämnet. :crazy:

Försäkring, vilken försäkring bör jag ta? Jag har hästen försäkrad hos Agria. Finns det någon bra försäkring som inte kostar skjortan? Men visst, det får hellre kosta lite mer med en bra försäkring, men några kattungar kommer hon t.ex. aldrig att få. Hon är steriliserad, så det är onödigt att något "sådant" skall ingå i försäkringen. Agria Bas, är den "tillräcklig?
Vore intressant med förslag och gärna också ungefärliga priser...

Jag har förstått att jag även då måste lämna ett intyg på katten, då hon troligen är 7-8 år (exakt ålder vet jag inte men har fått en ungefärlig ålder på henne från förra ägaren) och katter över 6 år måste ju ha ett intyg. Hur görs detta och ungefärlig kostnad?

Jag har funderat på det här med ID-märkning, är det överkurs eller något som borde vara självklart? Som sagt, det här är min första katt så jag kan inte så mycket...
Vad kostar detta?

Vaccination, vad kostar det och görs en grundvaccination lika som man gör på hästar? Dvs. två sprutor med kort mellanrum och därefter en lite längre preiod till den tredje?

Mycket tacksam för svar, många frågor blir det! :crazy: :bow:

/Marie
 
Sv: Hjälp mig förstå min katt

Sveland och If är prisvärda, men jag vet inte om den införsäkrar så gamla katter. Jag har mina i agria, och ska man inte ha massa extra blir det ju inte många hundralappar om året där heller. Du får räkna med lite högre premie på en gammal katt (tror de börjar höja när katten är 8) men normalt är det 4-500:- om året det rör sig om. En lugn vuxen kastrat har ju ingen enorm olycksrisk över sig. Man kan välja om man vill ha högre premie och lägre självrisk eller tvärtom. (i agria)

När jag besiktigade kostade det 150:-, går säkert att få det billigare i samband med tex vacc. Om du ger levande vaccin räcker det med en grundspruta på en vuxen katt. ID-märka tycker jag absolut du ska göra (dessutom ger det 10% rabatt på försäkringen). Chip är lättast, sätts med kanyl i nacken på katten. Tatuering syns men blir lätt otydlig och kräver dessutom att katten sövs. Chip och vaccination brukar kosta 500:- tillsammans här, men det varierar också.
 
Sv: Hjälp mig förstå min katt

Vad bra, nu fick jag lite information om försäkring och veterinärvård! :bow:

Jag har kikat runt och sett att det är Agria som gäller för lite äldre katter. En del bolag erbjuder ju inte försäkringar alls till så pass gamla kattersom min.

Jag har ju hästen försäkrad i Agria, så jag vet om det där med att man får välja fast och rörlig självrisk själv. Hur har ni det till era katter, ni som har dem försäkrade i Agria? Är det någon som vet hur pass stor skillnad i pris det är mellan Agria Bas och Agria Plus?

Det där med priser får jag ringa min lokala veterinär och fråga om, men det kan vara bra att ha ett litet hum om hur mycket det går på...
Levande vaccin, kanske en dum fråga, men vad är det? :crazy:

Tack än en gång för svar! :bow:

/Marie
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 784
Senast: cirkus
·
Övr. Katt Jag har två innekatter som jag vill kunna börja ha ute, till en början i kontrollerad form, och vill därför vänja dem vid sele. Den ena...
Svar
12
· Visningar
666
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
946
Senast: Bison
·
Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
2 908
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp