Hjälp!mig hitta en dressyrsadel till min arab.

Mahzira

Trådstartare
Ja, ni läste rätt jag har en liten dressyr-arab som jag ridit in själv och som nu är redo för banan, hennes pappa har tävlat internationell nivå i många år, och JA de är ovanligt med araber i den här sporten de märks om inte annat på sadelutbudet. Jag vill ha en RIKTIG dressyrsadel med höga bossor, djupt säte och kraftiga vulster! Intebomlössittvarduvillislandshästmodell utan en RIKTIG dressyrsadel. Hon har som sig bör ett kort sadelläge, rund bred rygg, och en ganska obetydlig manke.
Tyvärr är inte mina tillgångar obegränsade...så alla tips är varmt välkomna och ja jag har redan tittat på arabian saddels och då snackar vi 30,000 och uppåt med frakt och då är de ändå inte riktigt den sadeln jag vill ha. ( jag själv är rätt tunn så sadeln kan va 16,5 tiom.) hoppas på er hjälp!:)
 
Sv: Hjälp!mig hitta en dressyrsadel till min arab.

Men vad är det för ryggprofil och hur bred är hästen i grader?

Sedan undrar jag varför det ska vara höga bossar, de flesta vill ju ha så låga bossar som möjligt för närmre kontakt med hästen.
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp!mig hitta en dressyrsadel till min arab.

Jag har använt childeric på mina araber.
Arabian sadel testade jag en period men tyckte inte den satt bra på araben.

Förstår inte heller varför du vill ha höga bossor?
 
Sv: Hjälp!mig hitta en dressyrsadel till min arab.

Frank Baines är det märke av de olika jag har provat som ligger bra på flera av mina araber. De är också ganska små i sitsen.
 
Sv: Hjälp!mig hitta en dressyrsadel till min arab.

Jag har varit lite otydlig men jag hade ut en sadelutprovare och då blev de en wintec isabell werth då hon va så pass omusklad ännu och jag ville inte lägga en förmögenhet...den har legat ok men aldrig super... Men då sa han till mig att hon ska ha en sadel med höga bossor då de va bra på hästar som hon med rak platt rygg :) har kollat böckmann och de finns inte mkt att välja på de är ganska ovanlig mått jag söker...
 
Sv: Hjälp!mig hitta en dressyrsadel till min arab.

Blir inte isabellen väldigt lång på ryggen? jag har också haft en isabell, den äldre varianten, och tog hem den nya varianten på prov också men dom var ju så himla långa och kilbossor kändes sådär på så korta ryggar.
 
Sv: Hjälp!mig hitta en dressyrsadel till min arab.

jo den blir rätt lång...Hon är inte jätte kort för att va arab men fortfarande...
som sagt vill investera i en som ligger bra nu. Men de är svårt...
 
Sv: Hjälp!mig hitta en dressyrsadel till min arab.

Höga bossor på en bred platt rygg brukar inte vara en bra kombination. Du hamnar högt ovanför hästen och sadeln kommer inte ned ordentligt på ryggen. Till en sådan rygg brukar cc-modeller vara bättre. Childeric, Amerigo, Equipe kan vara något att prova.
 
Sv: Hjälp!mig hitta en dressyrsadel till min arab.

Säger som Feel, verkar vara en optimalt olämplig kombination med höga bossar och bred, platt rygg. Fattar inte det rådet alls.

Jag hade absolut inte tittat på sadlar med kilbossor om det är en kort rygg. Rundbossar ska det vara, och jag hade också helt struntat i höga bossar. CC är ju det snabbaste sättet att kommunicera med hästen genom sitsen, vilket jag gärna vill i all ridning men särskilt dressyr.
 
Sv: Hjälp!mig hitta en dressyrsadel till min arab.

Se där vilken tur att jag skrev här då kanske jag ska ha ut nån annan nästa gång...
 
Sv: Hjälp!mig hitta en dressyrsadel till min arab.

Jag hade en Amerigo DJ till min korta arab-korsning. Väl värt alla pengar den kostade!

På bilden är hon lite väl rund (plus typ 50kilo) men 22 år, så du förstår ungefär hur hon såg ut..


DSC_0169.jpg
 
Sv: Hjälp!mig hitta en dressyrsadel till min arab.

Hej!

Jag har en Jensen Classic till min klotrunda, kortryggade arabtjej. Funkar så länge jag inte går ut och rejsar i skogen. Blir hon frisk nån gång ska vi skaffa en hoppsadel också, för skogsturerna :-).

/Lavinia
 
Sv: Hjälp!mig hitta en dressyrsadel till min arab.

Om du ändå har den budgeten att du har sneglat på sadlar i 30 000 kronorsklassen, varför inte snegla på Wow eller Schleese? Båda dessa märken görs ju precis efter hästen.

Jag har själv tänkt köpa en WOW till min arab, men jag har inte riktigt pengarna än. Jag hoppas få det till sommaren iaf.

Sedan blir jag ruskigt nyfiken på vem din hästs pappa är? :)
 
Sv: Hjälp!mig hitta en dressyrsadel till min arab.

Jag kanske skrev slarvigt men jag har inte pengarna :( inte så mkt iaf ligger väl mer i 10.000 kronors klassen...
 
Sv: Hjälp!mig hitta en dressyrsadel till min arab.

Ah! Då hade jag nog väntat och sparat. Det är ju några månader kvar tills tävlingsäsongen börjar igen, det går ju rida barbacka ett tag tills man hittar något.

Vad var stammen på din arab?
 
Sv: Hjälp!mig hitta en dressyrsadel till min arab.

Jag har en Albion Style till min arab. Hade ute erkänt duktig sadelutprovare och hon visste att jag var redo att pynta 35.000:- för en ny sadel, men hon sa att jag helt enkelt inte kunde hitta en sadel som passade hästen bättre. Och det kändes ju hyfsat trovärdigt eftersom den enda som förlorade på det var hon själv. Jag köpte min sadel begagnad och stoppade om den. Gick totalt på 8.000:-
 
Sv: Hjälp!mig hitta en dressyrsadel till min arab.

Min arabtjej har också rak bred rygg o ingen manke att tala om, och Knights sadlar sitter super på henne. Jag har en Knights Lady Rowena med MW bom.

Går att hitta bra beg. sådana för 3000-5000.

Det finns också en Knights modell som heter Conti och en som heter Iris, som är lite dyrare, även som beg. Kan inte säga om dom är lika raka i bommen.

Enl grossisten ska dom sluta sälja Knights, då är det Lippo som kommer i stället, som också (enl grossisten) ska ha rak bom.
 
Sv: Hjälp!mig hitta en dressyrsadel till min arab.

Får hästen plats med en Wintec Isabell så har hon inte särskilt kort rygg. Vilket gör det lite enklare att hitta sadel, särskilt som du får plats i 16,5-17". Däremot är den bild du lagt upp väldigt svår att tolka, då även andra parametrar behöver tas i beaktan - te x hur bred kanal hästen behöver, hur bred manken är, om hon är rak/överbyggd, hur sadelgjordsläget vs sadelläget ser ut, platt/takformad rygg?

Rent generellt skulle jag kolla på Engelska sadelmärken där det finns många modeller för platta, raka, breeeeda hästar, ex.vis Crown/ideal, Jensen, Jensen Exmoor, Albion, Frank Baines, Cliff Barnsby, Morris & Nolan, Lovatt & R/Arabian. Globus. Vissa modeller av Passier. Thorowgood. Nya Wintec är lite rakare.

Det är inte fel att lägga upp bilder på Isabellen på hästen om du har sådana, då kan man utgå från den modellen när man börjar felsöka/leta sadlar med andra attribut som kan tänkas passa bättre. Vad har du provat mer för sadlar?
Det billigaste alternativet är dock oftast att få en vettig begagnad sadel utprovad av en sadelmakare som kanske även har möjlighet till avbetalning, än att köpa/prova/sälja själv om man inte riktigt vet vad man är ute efter till sig själv/hästen.
 
Sv: Hjälp!mig hitta en dressyrsadel till min arab.

Lippo hade jag till ena araben, hoppsadel dock. Gillade den faktiskt och den hade rak bom. Den var dock för rak för min så jag sålde den.
 

Liknande trådar

Dressyr Hej på er! Har förr lagt in diverse sadeltrådar ang min arab och håller på att bli tokig för det finns i nuläget baske mig inget som...
Svar
13
· Visningar
1 878
Senast: -moa-
·
Utrustning Nu har jag haft Ingdams ute.... Och den enda hoppsadeln han tyckte skulle bli riktigt bra var Passier Comet II... 19000 nästan. :eek...
16 17 18
Svar
346
· Visningar
23 180

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp