Hjälp mig hjälpa min hund - kvalsterallergi.

MM

Trådstartare
Kort sammanfattat så blev vovven dålig i somras. Hon började klia sig som en galning och ena ögat började svullna upp.
Vi åkte till veterinären. Konstaterad öron- och ögoninflammation. Vi diskuterade ett tag och veterinären kom fram till att det låter som allergi.
Eftersom vi nyligen bytt foder så bytte vi tillbaka till det gamla och hunden blev satt på strikt diet.
Hon blev behandlad mot öron- och ögoninflammationen. Veterinären tog prover i öronen och det visade sig vara jästsvamp.
Hon har även blivit behandlad med advocate i två omgångar för att utesluta ohyra.
Hunden har även fått lov att äta kortison sen dess med misslyckade försök att sluta, då ökade kliandet.

Magen blev bättre på hunden igen när vi bytte tillbaka till gamla fodret så veterinären tror hon är foderallergiker. Varför vi bytte från början var för att vi tänkte att hon kunde få testa en ny smak.
Men vid återbesöket hade hunden fortfarande inte slutat klia sig så vi tog blodprov för att kolla vad hon är allergisk mot och idag ringde veterinären och hade fått resultatet.
Hon hade reagerat på lite olika som pollen, gråbo, rajgräs, ambrosia, katt och framförallt kvalster. Både förråds- och husdammskvalster med väldigt höga värden så hon ville vi skulle framställa ett vaccin så det skulle hon fixa nu.

Hon är fortfarande på strikt diet men efter diskussion idag med veterinären så får vi lov att testa om det är något ben hon tål, så hon har något att tugga på. Detta skulle vi göra nu innan hon börjar med vaccinet så vi inte börjar med något nytt när hon väl börjat med vaccinet.

Men, vad kan jag hjälpa min hund med här hemma?
Kan mattorna stanna eller ska dom ut?
Jag antar kvalstret finns i stallet med? Borde hon stanna hemma därifrån då?
Jag har kaniner. Dom bor ute på sommaren men på vintern kvarterar dom på altanen på en större yta. Jag förvarar hö och halm hemma åt dom i ett förråd i källaren och sen har dom ju fri tillgång på vintern. Är det något jag bör ändra på där? Hunden behöver inte vara ute på altanen men hon är ju gärna där när vi andra är där.


Jag kan absolut ingenting om det här så tar jättegärna emot tips då jag vet att det finns många med erfarenhet här :)
 
Det viktigaste med kvalster är att hålla rent/minimera textilier. Se över var hunden sover, tex. Ha helst bara saker där som tvättas ofta (i minst 60 grader), kuddar, filtar och sådant, och själva bädden i något lättstädat, typ en tät galon/plast-kudde eller liknande. Samma sak med ställen hon gillar att vara, kanske kan hon tex inte längre få vara i favoritsoffan om den inte går att städa/tvätta lätt. Mattor är lättare att hålla efter, dammsug ofta och ännu hellre tvätta det som går. Håll efter damm hemma så gott det går, helt enkelt. Kvalstren lever i textilierna men sprids med damm lite överallt.

Städrutiner är också något att se över, själva dammsugandet hivar upp massor av kvalstereländen så hunden bör inte vara inne just när man dammsuger och en stund efter. Det är bra att våttorka, men dammsugaren brukar ju behövas också.

En ångtvätt är suverän. :up:

Förrådskvalstren bor i tex torrfoder, de gillar inte kyla så bästa tipset är att förvara maten i frysen och bara plocka fram några dagsransoner i taget.

Min hund är inte kvalsterallergiker, men jag är. :D
 
1. Storstäda en gång i veckan hellre än att dammsuga ofta.
2. Minimera textilier, tvätta varmt ofta.
3. Torrfoder kan innehålla rätt mycket kvalster, beroende på hur länge det stått i t.ex. lager. Om du prompt ska ge torrfoder ska det frysas ner genast för att förhindra att kvalsen förökar sig. Jag bytte till barf och färskfoder. Mycket säkrare.
4. Tvätta ofta med t.ex. Malaseb. I början kanske t.om. varannan dag om hunden har mycket svamp eller dermatit.
5. Ge hellre färska ben än torkade
6. Atopica är bra! Är det omvärldsallergin som är värst är Atopica guld. Vaccinet hjälpte bara ytterst lite för min hund.
 
Jag har ingen erfarenhet av kvalsterallergier men exets hund hade problem med återkommande klåda som gick över när jag satte henne på BARF istället. Då hade de tragglat med diverse medikamenter under flera år utan nämnvärt resultat. Jag hoppas kunna sätta min nuvarande fåntratt på BARF snart bara jag får honom att äta ben.
 
Min ena häst är allergisk mot bla kvalster, väldigt allergisk tom.. Hon fick ett vaccin, troligtvis från samma dit din hunds prover skickades. Och sen vi började ge vaccin blev hon med en gång väldigt mkt bättre, med vaccinet är hon nu en fullt fungerande tävlingshäst. Hon led tidigare av headshaking och svullnade upp väldigt mkt i huvudet+ kliade sig på mulen så fort hon fick chansen. Hur du ska göra fram tills vaccinet kommer, vet jag inte riktigt, men kan ge dig gott hopp om att vaccinet fungerar :)
 
Min hund är också kvalsterallergisk.
Du har fått flera bra tips ovan, men tänkte tillägga typ låt inte hunden sova i sängen (väldigt mycket kvalster där), bädda rent ofta och vädra filtar/täcken/kuddar ordentligt.
Min vovva gillar att bädda och mysa med filtar, så kompromissen där blev biabädd med ett par badlakan i, vilka tvättas ett par gånger i veckan i 60grader.

Antar att vet. ordinerar, men tänk på om ni ska pröva att sluta med kortisonet igen att fasa ut det väääldigt långsamt så kroppens egen produktion hinner med. Min hund klarar sig numera okej med kortison bara under sommarhalvåret, ca mars-september, då hennes besvär är värst då.

Lycka till!
 
Min tjej kommer ju bli deprimerad :( Vi delar bokstavligt talat huvudkudde;

temporary-image1441823192522_55f079e5e087c3650e458211.jpg


Vi sover alltid så...

Hennes säng i köket kan jag lätt byta till en sån där bia. Tror inte hon kräver att ha en filt att bädda med där heller.
I bilburen, vad har ni andra där?

Byta mat nu gör jag inte då den hon har fungerar och ett nytt byte bara sådär mitt i utredningen lockar inte med tanke på att hon blev bra i magen igen.
Om det är av intresse så äter hon JWB.

Min man pratade om robotdammsugare för ett tag sen, är det en dum idé då?

Soffan är för tillfället i tyg men vi ska byta, är tanken, och då antar jag en i läder/konstskinn är ett bättre alternativ för vovven?
Lika bra vi köper det då när vi ändå håller på.

Tack för alla tips :bow:
 
Min hund är kvalsterallergisk men fungerar jättebra på sina allergener så han lever precis som en "vanlig" hund. Dvs jag behöver inte tvätta extra pga honom, han sover i sängen och soffan osv. Men det tog ett tag innan jag kan ge full dos av allergenerna i början (ska trappas upp långsamt) så en får stå ut tills dess och sen efter hand se hur bra hunden svarar på vaccinet :)

Han får lättare svamp pga sin allergi (har lite svamp i framtassarna just nu) när det är blött och fuktigt långa perioder ute (som den här sommaren alltså...) så jag har alltid en flaska receptbelagt schampo mot svamp hemma.
 
Om du tvättar allt i sängen hade i alla fall jag vågat prova att låta henne fortsätta sova där. Jag har själv slutat använda (de gräsliga, vedervärdiga, hemska och djupt avskydda :rage::banghead::arghh::wtf:) kvalsterskydden i min säng, utan jag har bäddmadrass, kuddar och täcke som får plats i tvättmaskinen och byter/tvättar allt minst en gång i veckan. Dammtorkar under sängen och dammsuger själva resårmadrassen. Funkar för mig. :up:
(Jag är visserligen allergisk mot en massa andra saker också - inklusive hund :cautious: - så min baslinje är väl inte precis "frisk" utan snarare "nysningar får inte hjärnan att rinna ut ur öronen". Men jag tycker det kan vara värt att prova i alla fall, om det är viktigt att hunden sover i sängen.)

Vad gäller maten kan ni som sagt frysa säcken genast ni köpt den (kolla i affären efter säcken med längst tid kvar på bäst före ;)) och bara plocka fram portionsvis. Kvalstren dör i frysen - resterna finns ju kvar men det blir inte mer i alla fall.

Vilket påminner mig, jag kände en kvalsterallergisk familj en gång för länge sen som hade en frys i sovrummet. Där la de ner täcken, kuddar, bäddmadrass osv på morgonen och plockade fram på kvällen, för att hålla sängen så kvalsterfri som möjligt. :p
 
Ser inte om det är nämnt här, men bada hunden ofta är en sak som är bra - just för att få väck kvalster som fastnat i pälsen. Så bada gärna hunden några gånger per månad i milt schampo som inte torkar ut huden.
 
  • Gilla
Reactions: MM
I bilburen, vad har ni andra där?

Min man pratade om robotdammsugare för ett tag sen, är det en dum idé då?

Soffan är för tillfället i tyg men vi ska byta, är tanken, och då antar jag en i läder/konstskinn är ett bättre alternativ för vovven?
Nu åker min hund i bakluckan utan bur, men där har hon en typ badrumsmatta (typ en tjockare frottehandduk) som tvättas varje vecka.

Dammsugare vet jag inte om det gör skillnad, så länge det dammsugs ordentligt varje vecka, vädras och byts påse i den ofta.

Ja, skinn eller liknande är ju lättare att hålla rent från kvalster än tyg gällande soffan.

Angående att sova i sängen, så om det är viktigt så gör som någon föreslog och bädda rent varje vecka och tvätta (eller frysa) kuddar, filtar och täcken. Sen ett tips som faktiskt är trevligt, för att minska kvalsteransamlingen i sängen : Låt bli att bädda! :p Alltså typ vik ner täcket till fotänden, vänd på kuddarna o så, så att det inte behåller kroppsvärmen i sig så länge efter att du gått upp utan luftas liksom.
Väldigt bra ursäkt för att slippa bädda sängen :angel:
 
Jag är inte säker, men horn kanske skulle fungera som tugg för din hund om hon gillar det?
Kolla med vet för säkerhets skull men.. :)
Det håller länge och är enkelt att skölja av utan att det blir äckligt. Delade dovhorn är mjukast och ofta mest tuggvänliga.
 
Jag är inte säker, men horn kanske skulle fungera som tugg för din hund om hon gillar det?
Kolla med vet för säkerhets skull men.. :)
Det håller länge och är enkelt att skölja av utan att det blir äckligt. Delade dovhorn är mjukast och ofta mest tuggvänliga.


Jag vet faktiskt inte om hon skulle gilla det eller inte, då hon är så kräsen med vad för ben hon tuggar på.

Hon ratar dom flesta som går att köpa i djurbutik som grisöron, tjurmuskel, såna där tuggben som är runda och finns som både vita och bruna m.m.

Vi testade sån där sko åt henne för längesen men det åt hon inte men nu hade vi en hemma så testade med den och hon tog den, så jag misstänker hon är desperat :p

Annars äter hon bara dom där runda vita benen med torkad kyckling på och torkad kyckling/ankafiléer.
 
Angående sängen så är det inte lika viktigt för mig som det är för henne att kunna fortsätta sova i den.
Vi skulle behöva stänga ute henne helt från sovrummet om vi inte vill ha upp henne i sängen för hon lär garanterat lägga sig hos oss när vi somnat.
Vi är ju hennes familj så inte konstigt om hon vill sova hos oss.

@Idahoe

Jag bäddar aldrig sängen i vanliga fall så den torde vara ganska vettig att sova i för hennes del då :p
Det vi får ändra på är rena lakan oftare för det är vi dåliga på.
Hon sover dock på en egen filt som ligger ovanför mina kuddar och den kan jag ju enkelt tvätta oftare :)

Smart med badlakan i bilen. Just nu har hon ett gammalt barntäcke att kurra ner sig i och det blir omständigt att tvätta hela tiden så det ska jag byta ut.

Hon badas rätt regelbundet i dagsläget då hon är cavalier och är med i stallet, med andra ord ser hon ut som en gatuhund på halva kroppen när vi åker därifrån ibland.


Är det någon som vet om dom kan bli galet hungriga av kortison?
Hon äter bara sitt torrfoder nu och i normal mängd men däremot så fick hon våra rester innan men det har vi slutat med men hon blir som tokig om man går och fixar sig något att käka. Hon kanske bara saknar våran mat? Tycker dock att nya rutinen borde sitta i nu efter snart två månader med enbart torrfoder?
 
Jag har ingen hund som är kvalsterallergisk, men jag själv är (:wtf:).
Du kan definitivt fortsätta ha henne i sängen om du bara ser till att bädda rent ofta. Jag måste bädda ca två gånger i veckan för att hålla allergin borta, måste tvätta mitt hår regelbundet (alltså, jag tvättade självklart håret förr men kan inte slarva längre), inte ha samma kläder för många dagar, måste hålla rent och städa MINST en gång i veckan i rummet där jag spenderar mest tid. Det är som sagt i textiler det sitter, så stallet är inga problem alls för mig eller andra smutsiga ställen utomhus.

Sen måste jag ta min medicin, utan den svullnar typ ansiktet upp, blir hemskt snorig och nyser hela tiden. Jag har t.om blivit mer allergisk emot min egen medicin än när jag var utan, vilket var lite roligt. Så vi har fått variera lite. ;)

Egentligen är det lite praktiskt att vara allergisk emot kvalster, kroppen reagerar så fort det blir för många äckliga kvalster i sängen = jag slipper dela säng med de längre än nödvändigt. :D
 
Är det någon som vet om dom kan bli galet hungriga av kortison?
Hon äter bara sitt torrfoder nu och i normal mängd men däremot så fick hon våra rester innan men det har vi slutat med men hon blir som tokig om man går och fixar sig något att käka. Hon kanske bara saknar våran mat? Tycker dock att nya rutinen borde sitta i nu efter snart två månader med enbart torrfoder?
Ja, kortison ökar aptiten. Och törsten.
Lite olika hur mycket beroende på vilken sort och vilken dos hon äter, min äter Medrol, vilket lär ge minst biverkningar i form av hunger och törst.
 
Är det någon som vet om dom kan bli galet hungriga av kortison?
Hon äter bara sitt torrfoder nu och i normal mängd men däremot så fick hon våra rester innan men det har vi slutat med men hon blir som tokig om man går och fixar sig något att käka. Hon kanske bara saknar våran mat? Tycker dock att nya rutinen borde sitta i nu efter snart två månader med enbart torrfoder?

Kortison är hemskt. Min ena hund var väldigt sjuk i vintras och fick höga dosen kortison och hungern som kom med på köpet blev superjobbig. Hon slickade golven i ren desperation. Drack även mängder och var tvungen att släppas ut 2-3 gånger per natt, för annars hade hon kissat inne. kroppen svullnade av kortisonet. Tack och lov kunde vi så småningom sänka dosen, så kissandet lugnade sig - men matlusten var enorm tills några veckor efter att vi kunde sluta med kortison :banghead:
 

Liknande trådar

Hundhälsa Först och främst. Vi har varit hos veterinären. Hunden har fått mediciner. Allt är "bra". Men jag pallar tydligen inte psykiskt att mina...
Svar
13
· Visningar
1 566
Senast: tanten
·
Hundhälsa Jag ska till veterinären imorgon, men vill höra era tankar. Hund modell mindre, 17 kg, 35 cm hög. Väldigt fin i kroppen. 9,5 år, har...
Svar
6
· Visningar
2 425
Senast: Dino
·
Hundhälsa Hej alla, Skriver detta i panik i hopp om att hitta någon med liknande erfarenheter som kan ge mig vägledning. För ca 1-1,5 månader...
2
Svar
25
· Visningar
9 084
Senast: Saga2
·
Hundhälsa Min staffetik på 2 år fick diagnosen akut gastrit för två månader sedan. Det tog ett tag innan vi förstod var det var, det började med...
Svar
11
· Visningar
2 118
Senast: Killaloe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp